Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

بریتانیا: تحریم‌ها کافی است، تروریستی خواندن سپاه پاسداران ضرورت ندارد

سپاه پاسداران
سپاه پاسداران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لرد دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ضروری نیست چون دولت بریتانیا می‌خواهد روابط دیپلماتیک خود را با تهران حفظ کند.

آگهی

وزیر خارجه بریتانیا در کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس اعیان بریتانیا گفت که نظام فعلی تحریم‌ها علیه ایران کافی است و افزود تحریم‌ها مانع از آن می‌شود که لندن و تهران از طریق کانال‌های دیپلماتیک صحبت کنند. او همچنین گفت که تحریم موقعیت بریتانیا را تضعیف می‌کند.

دیوید کامرون در پاسخ به پرسشی در مورد تروریستی خواندن سپاه که در داخل و خارج از ایران عملیات انجام می‌دهد، گفت: «درخواست‌هایی از بریتانیا برای ممنوع کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی وجود داشته است، اما این امر ضروری نیست زیرا وضعیت فعلی این نیرو که به طور کلی تحریم شده، موضعی به حد کافی قوی است.»

او به این کمیسیون گفت: «همه کارهایی که باید انجام دهیم تا بر ایران فشار بیاوریم انجام داده‌ایم تا مطمئن شویم در جایی که آنها غیرقانونی عمل می‌کنند، می‌توانیم علیه آنها عمل کنیم، از طریق تحریم‌هایی که آن را تقویت هم کرده‌ایم. ما سپاه را به طور کامل تحریم کرده‌ایم. وقتی از پلیس، سرویس‌های اطلاعاتی و دیگران می‌پرسم آیا این اقدام اضافی (تروریستی خواندن سپاه) ضروری است یا این که آیا باید اقدامات بیشتری علیه این افراد انجام دهیم چون کارهایی انجام می‌دهند که ما قبول نداریم؟ پاسخ منفی است.»

وی افزود: «این کار یک زیان آشکار دارد و آن این است که به طور مؤثر به روابط دیپلماتیک پایان می‌دهد، در حالی که روابط دیپلماتیک ما همین حالا هم بسیار محدود است و من به عنوان کسی که گفتگوهای زیادی داشته است این را به معنای واقعی می‌گویم. ما در واقع می‌توانیم این گفتگو را با وزیر امور خارجه ایران داشته باشیم.»

کامرون همچنین گفت: «وقتی صحبت از تلاش برای متوقف کردن تشدید درگیری‌ها می‌شود، وقتی صحبت از ارسال پیامی مستقیم به ایرانی‌ها می‌شود، من خودم می‌خواهم آن گفتگو را داشته باشم، نمی‌خواهم به همتای فرانسوی‌ام زنگ بزنم و بگویم. "آیا می‌توانید با این پیام به ایرانی‌ها پیام دهید؟" من فکر می‌کنم که این به نفع بریتانیا نیست، این رویکرد ما را تقویت نمی‌کند، از بسیاری جهات آن را تضعیف می‌کند.»

پس از حمله مستقیم ایران به اسرائیل در اوایل ماه آوریل، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا مجدداً با درخواست‌هایی مبنی بر منع سپاه پاسداران مواجه شد.

در پاسخ، بریتانیا وعده اقدام دیپلماتیک علیه ایران در کنار گروه ۷ را داد و بعداً توانایی ایران در ساخت و پرتاب پهپاد و همچنین بخشی از سپاه پاسداران را تحریم کرد.

از جمله کسانی که در آن زمان خواستار ممنوعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی بودند، وزیر کشور سابق، سولا براورمن و وزیر سابق کار و بازنشستگی سر ایین دانکن اسمیت بودند.

اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در حالی مطرح شده که همزمان شبکه بی‌بی‌سی گزارشی از جزئیات ربودن، شکنجه و مرگ نیکا شاکرمی در ایران به دست مأموران امنیتی وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران و تروریست ‌خواندن سپاه شد

آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی مرتبط با سپاه را به اتهام «فعالیت‌های سایبری» تحریم کرد

آمریکا و بریتانیا اعضای واحد ۸۴۰ سپاه قدس و «شبکه ایرانی ترور روزنامه‌نگاران» را تحریم کردند