Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

چینی‌های ساکن فرانسه درباره سفر شی جین‌‎پینگ به پاریس چه نظری دارند؟

عکس تزئینی از محله چینی‌ها در پاریس
عکس تزئینی از محله چینی‌ها در پاریس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین‌‎پینگ، رئیس‌جمهوری چین در حالی روز دوشنبه ۶ مه وارد پاریس شده است که این سفر دو روزه، واکنش منفی گروه‌های مدافع حقوق بشر و خشم «جامعه اویغورهای فرانسه» که به این کشور پناهنده شده‌اند را در پی داشته است.

آگهی

دیلنور ریحان، پایه‌گذار انستیتو اویغور اروپا در واکنش به سفر رئیس جمهور چین به فرانسه از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواست «شجاعت داشته باشد» و به شی جین‌پینگ بگوید که با برچیدن اردوگاه‌‌های کار اجباری، هزاران اویغور را آزاد کند.

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی و کشورهای غربی، دولت چین از سال ۲۰۱۷ بیش از یک میلیون مسلمان ترک‌تبار اویغور ساکن در منطقه سینکیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری نگهداری و حقوق آن‌ها را نقض می‌کند.

جامعه اویغورهای فرانسه هم در واکنش به سفر شی جین پینگ به پاریس اعلام کرد که استقبال امانوئل ماکرون از همتای چینی خود، به‌ این معنا است که فرانسه «مسئول اصلی جنایات در چین را تشویق می‌کند تا به نسل‌کشی اویغورها ادامه دهد.»

پیشتر فرانسه به همراه برخی دیگر از کشورهای غربی مانند آمریکا و بریتانیا «نسل‌کشی ادامه‌دار اویغورها توسط دولت چین» را محکوم کرده‌ بودند.

از همین رو دیلنور ریحان گفت که امانوئل مکرون با استقبال از شی جین‌پینگ، به اویغورها سیلی می‌زند و در سرزمین حقوق بشر از یک «جلاد» پذیرایی می‌کند.

نهادهای حقوق بشری بارها از سرکوب سیاسی و فرهنگی در چین انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه، شبکه خبری «فرانس‌انفو» در گزارشی درباره حواشی سفر شی جین‌پینگ به فرانسه نوشت که بسیاری از چینی‌های ساکن پاریس با وجودی که از کشورشان دور هستند اما همچنان از حاکمان این کشور واهمه دارند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از چینی‌ها در فروشگاه‌ها و رستوران‌های چینی در منطقه ۱۳ پاریس از ترس انتقام دولت کشورشان از صحبت کردن درباره این سفر خودداری کرده‌اند.

یک چینی ساکن پاریس که تا ۱۳ سالگی در چین زندگی کرده است به فرانس‌انفو گفت که آن‌ها حتی در فرانسه هم آزادی بیان ندارند. او با بیان اینکه برخی از اعضای خانواده‌اش همچنان در چین زندگی می‌کنند، از ادامه گفتگو با فرانس‌انفو خودداری کرد.

بنا به این گزارش، یک چینی‌تبار که متولد فرانسه است، با این نظر موافق نیست. او گفت: «در اینجا فکر می‌کنند که در چین همه چیز کنترل می‌شود، دوربین‌های زیادی وجود دارند که همه چیز تحت نظارت باشد. اما این نظارت برای امنیت است. دنیا تماماً سفید یا سیاه نیست.» افراد دیگری نیز به موفقیت اقتصادی چین اشاره کردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک چینی که رستوران کوچکی را در شمال شرقی پاریس اداره می‌کند در گفتگو با فرانس‌انفو با بیان اینکه سیاست را زیاد دنبال نمی‌کند، گفت که مهم‌ترین موضوع برای او این است که آیا مشتری دارد یا خیر.

رئیس پیشین «انجمن چینی‌های فرانسه و فرانسوی‌های چین» در گفتگو با فرانس‌انفو گفت که «اکثریت قریب به اتفاق» چینی‌هایی که در محله «بلویل» پاریس هستند، به دلایل اقتصادی به فرانسه آمده‌اند. او گفت که این گروه از چینی‌ها «کسب و کار دارند و سخت کار می کنند»، بنابراین «آنچه در چین اتفاق می‌افتد مستقیماً بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد.»

اگرچه بر اساس گزارش‌های منتشر شده، محور اصلی مذاکرات دو رهبر فرانسه و چین، جنگ اوکراین و مسائل تجاری است اما امانوئل ماکرون روز یک‌شنبه ۵ مه در گفتگویی اطمینان داد که به موضوع حساس حقوق بشر در چین نیز خواهد پرداخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری چین پس از پنج‌سال به فرانسه رفت، شی جین پینگ در فرانسه، مجارستان وصربستان به دنبال چیست؟

نتایج سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم