Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

عراق خواستار پایان ماموریت هیات مساعدت سازمان ملل تا پایان سال ۲۰۲۵ شد

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عراق ماموریت هیات مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (UNAMI) را غیر ضروری دانست و خواستار تا پایان سال ۲۰۲۵ شد. این هیات از سال ۲۰۰۳ و پس از تهاجم نظامی آمریکا به عراق کار خود را شروع کرده است.

آگهی

ماموریت این هیات که مقر آن در منطقه سبز بغداد واقع است، دامنه گسترده‌ای شامل کمک به نهاد‌های عراقی و حمایت از گفتگوی سیاسی و انتخابات و همچنین ارتقای حقوق بشر است.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت که این کشور هواستار تعمیق همکاری‌ها با سایر نهاد‌های سازمان ملل متحد است، اما به فعالیت‌های سیاسی هیات مساعدت بیش از این نیاز ندارد.

رئیس این هیات به صورت معمول میان مقامات سیاسی، قضایی و امنیتی عراق در رفت و آمد است. حامیان این هیات اقدامات آن را برای جلوگیری از درگیری‌ها ضروری می‌دانند، مخالفان آن این اقدامات را «مداخله» عنوان می‌کنند.

محمد شیاع السودانی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت: «عراق در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه در حوزه‌هایی که تحت اختیارات هیات مساعدت سازمان ملل متحد هستند، گام های مهمی برداشته است.»

دولت عراق از سال ۲۰۲۳ تاکنون اقداماتی را برای پایان دادن به چندین ماموریت بین‌المللی از جمله ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش تشکیل شد و ماموریت سامان ملل متحد برای پاسخگو سازی داعش در قبال جنایاتش، اتخاذ کرده است.

به گفته مقامات عراقی، این کشور از خونریزی‌های فرقه‌ای در پی تهاجم به رهبری ایالات متحده و اقدامات داعش با هدف ایجاد خلافت اسلامی، فاصله زیادی گرفته است و دیگر نیازی به کمک بین‌المللی ندارد.

با توجه به درگیری‌ها و حضور بسیاری از گروه‌های تا دندان مسلح در عراق که بارها جدالشان را به خیابان‌ها کشیده‌اند، بسیاری از منتقدان دولت نگران برهم خوردن دموکراسی جوان این‌ کشور هستند.

عراق معمولا در زمره فاسد‌ترین کشور‌های دنیا قرار دارد و برخی از مقامات سازمان ملل متحد نگران پاسخگویی مسئولان در قبال فساد و حقوق بشر هستند. به گفته برخی فعالان آزادی بیان در سال‌های اخیر در این کشور محدود شده است.

این درحالی است که دولت عراق ضمن رد محدود شدن فضای آزادی بیان می‌گوید که درحال مبارزه با فساد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس عراق قانون مجازات ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایی را تصویب کرد

نخست‌وزیر عراق از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران؛ تلاش طرفین برای بیان مواضع در جریان حملات سپاه به اقلیم کردستان