Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

سایه جنگ غزه و اعتراضات بر مسابقات یوروویژن ۲۰۲۴؛ خواننده هلندی قبل از فینال کنار گذاشته شد

نماینده ایتالیا در فینال مسابقات یوروویژن ۲۰۲۴
نماینده ایتالیا در فینال مسابقات یوروویژن ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر روز شنبه در شهر مالمو سوئد علیه شرکت نماینده اسرائیل در مسابقه آوازخوانی یوروویژن اعتزاض کردند و می‌توان گفت که کارزار نظامی اسرائیل در نوار غزه عملا بر فینال این مسابقه پر زرق و برق سایه انداخته است.

آگهی

برگزارکنندگان مسابقه آوازخوانی یوروویژن که همیشه این رویداد سالانه را یک رخداد فرهنگی غیرسیاسی می‌دانند، در برابر درخواست‌ها برای حذف نماینده اسرائیل مقاومت کردند، ولی این پیشنهاد را مطرح کردند که در متن ترانه اولیه خواننده اسرائیلی تغییراتی اعمال شود تا اشاره تلمیحی به حمله مرگبار حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتبر، که آغازگر جنگ اسرائیل و حماس شد، از آن حذف گردد.

جمعیت زیادی از معترضان قبل از راهپیمایی به سمت محل برگزاری مسابقه یوروویژن ۲۰۲۴ به میزبانی مالمو سوئد، در میدان مرکزی این شهر تجمع کردند، پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و در کنایه به شعار رسمی این مسابقات با مضمون «متحد با موسیقی» شعار دیگری تحت عنوان «یوروویژن متحد نسل‌کشی» را فریاد زدند.

پلیس تخمین زد که بین ۶ تا ۸ هزار نفر به این تظاهرات پیوستند.

فینال یوروویژن که نقطه اوج این جشنواره موسیقی با لباس‌های زیبا و پر زرق و برق است، از ساعت ۱۹ یکشنبه به وقت گرینویچ آغاز شد.

در هفته‌های اخیر اعتراضات دانشگاهی شدیدی علیه جنگ اسرائیل در غزه، از جمله در پردیس‌های دانشگاهی ایالات متحده صورت گرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیش از ۱۰ هزار نفر از فعالان حامی مردم فلسطینی، از جمله گرتا تونبرگ فعال سرشناس مبارزه با تغییرات اقلیمی، پیش از مراسم نیمه نهایی یوروویژن در روز پنجشنبه تظاهراتی مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

حضور گرتا تونبرگ، فعال محیط‌‌زیستی در تظاهرات به طرفداری از مردم فلسطین در شهر مالمو سوئد

گروه کوچکتری از حامیان طرفدار اسرائیل، از جمله اعضای جامعه یهودی مالمو نیز روز پنجشنبه تظاهرات مسالمت‌آمیزی برگزار کردند و از اِدِن گولان، خواننده ۲۰ ساله اسرائیلی و حق او برای شرکت در مسابقه دفاع کردند.

معترضان طرفدار فلسطین از وجود استانداردهای دوگانه شکایت دارند، چرا که اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی (EBU) که این مسابقه را برگزار می‌کند، نماینده روسیه را از شرکت در یوروویژن سال ۲۰۲۲ بخاطر تهاجم این کشور به اوکراین منع کرد.

نماینده اسرائیل در فینال یوروویژن ۲۰۲۴
نماینده اسرائیل در فینال یوروویژن ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

ناامید کردن هواداران هلندی

در یکی دیگر از جنجال‌های یوروویژن امسال، اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی روز شنبه اعلام کرد که یوست کلاین، شرکت کننده هلندی در پی شکایت یکی از اعضای گروه تولید، از فینال این مسابقه بیرون گذاشته شد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای آورده است که «در حالی که روند قانونی مسیر خود را طی می‌کند، برای او (یوست) مناسب نیست که این مسابقه را ادامه دهد.»

بر اساس گزارش یک شبکه رادیویی در هلند، آقای کلاین به فیلمبردار زن دست نزده و چنین جریمه‌ای برای این هنرمند «بسیار سنگین و نامتناسب» است.

یوست کلاین در اجرای نیمه نهایی
یوست کلاین در اجرای نیمه نهاییآسوشیتدپرس

اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی اعلام کرده است که بینندگان هلندی همچنان مجاز خواهند بود به سایر شرکت کنندگان رای دهند و رای هیات داوران هلند همچنان در فینال گنجانده خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«پیشروی قابل‌توجه روسیه در جبهه شمال شرق اوکراین»؛ بیش از ۱۷۰۰ غیرنظامی مجبور به فرار شدند

«وای‌فای Wi-Fi» مخفف چیست؛ آیا اصلا معنایی دارد؟

واشنگتن: احتمالا اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در غزه نقض کرده است