آمریکا: باقیمانده سربازان‌ خود را از شمال سوریه خارج می‌کنیم

خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه
خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آمریکا از پیش، از قصد اردوغان برای عبور دادن نیروهایش از مرز سوریه خبر داشت. مشخص بود که او مصمم به انجام این کار است. او از ما اجازه نخواست بلکه به ما خبر داد که اقدام خود را آغاز کرده است.»

آگهی

آمریکا می‌گوید آماده است تا تمامی سربازان باقیمانده خود در شمال سوریه را از این منطقه خارج کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در گفتگویی که بخشی از آن روز یکشنبه ۲۱ مهر از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد، گفت این کشور آماده است تا حدود هزار نفر از نیروهای خود را که در شمال سوریه حضور دارند، از این منطقه بیرون آورد.

این خبر چند روز پس از آن اعلام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با یک چرخش سیاسی ناگهانی، از پایان مأموریت نیروهای ارتش این کشور در شمال سوریه خبر داد و بخشی از سربازان این کشور را که در کنار نیروهای کرد با داعش می‌جنگیدند، از منطقه خارج کرد.

پس از آن درها برای یورش ارتش ترکیه به سوریه باز شد و تنها یک روز پس از سخنان ترامپ، ارتش ترکیه به کمک نیروهای شورشی هوادار دولت آنکارا در روز چهارشنبه ۱۷ مهر از زمین و هوا به شبه‌نظامیان کرد در شمال شرقی سوریه حمله کرد.

مارک اسپر در گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته ما خبردار شدیم که ترک‌ها ظاهرا حمله خود را بیشتر از آن چه در نظر داشتند به سمت جنوب و غرب گسترش داده‌اند.»

وی افزود: «ما در ۲۴ ساعت گذشته همچنین متوجه شدیم پس از آن که سوریه و روسیه تصمیم گرفتند ضد حمله‌ای را علیه ترکیه در شمال ترتیب بدهند، ارتش دموکراتیک سوریه نیز به نوعی خواستار مذاکره شده است.»

بیشتر بخوانید:

آقای اسپر با اعلام این که وضعیت در شمال سوریه برای نیروهای آمریکایی از کنترل خارج شده است، همچنین گفت که شب گذشته با دونالد ترامپ صحبت کرده و او دستور داده است تا نیروهای آمریکایی «به شکلی نظام‌مند خروج از شمال سوریه را آغاز کنند».

با این حال خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از دو مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا نوشت تاکنون تنها گروه کوچکی از نظامیان آمریکا از پایگاه «عین عیسی» در شمال سوریه از بیم حمله نیروهای ترکیه محل مأموریت خود را ترک کرده‌اند.

آمریکا از حمله ترکیه از پیش خبر داشت

وزیر دفاع آمریکا در ادامه سخنان خود از اطلاع قبلی آمریکا از حمله ترکیه سخن گفته است.

او در گفتگوی تلویزیونی در این زمینه تأکید کرد: «آمریکا از پیش، از قصد رئیس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان برای عبور دادن نیروهایش از مرز سوریه خبر داشت. مشخص بود که او مصمم به انجام این کار است. او از ما اجازه نخواست بلکه به ما خبر داد که اقدام خود را آغاز کرده است.»

وی با اشاره به این که شمار نیروهای آمریکایی در منطقه کمتر از آن بود که بتواند جلو پیشروی ارتش ترکیه به استعداد ۱۵ هزار سرباز را بگیرد، گفت که برای همین نیروهای آمریکایی مجبور به ترک منطقه شده‌اند.

شمار کل نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه کمتر از هزار و ۵۰۰ نفر ذکر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشتمین روز حمله ترکیه به شمال سوریه؛ نیروهای دولتی سوریه وارد کوبانی شدند

هفتمین روز حمله ترکیه؛ بریتانیا صادرات اسلحه به ترکیه را به حالت تعلیق درآورد

چهارمین روز عملیات نظامی ترکیه در سوریه؛ اعتراض کردها در ایران و جهان