ترکیه درخواست آمریکا برای برقراری آتش‌بس در سوریه را پذیرفت

ترکیه درخواست آمریکا برای برقراری آتش‌بس در سوریه را پذیرفت
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا با آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه موافقت کرده است.

آگهی

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا با آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه موافقت کرده است.

آقای پنس در پایان بیش از چهار ساعت مذاکره در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکار با حضور در یک نشست خبری، افزود: «ترکیه عملیات "چشمه صلح" را متوقف می‌کند تا امکان انتقال نیروهای کُرد عضو یگان‌های مدافع خلق در مدت ۱۲۰ ساعت از منطقه امن به شعاع ۳۰ کیلومتر فراهم شود.»

وی تصریح کرد: «تمام عملیات‌ها تحت عنوان "چشمه صلح" متوقف می‌شود و این عملیات تا خروج کامل نیروهای کُرد متوقف خواهد ماند.»

مقام‌های ترکیه پیش از این در طرحی مشترک که قرار بود همراهی آمریکا را نیز داشته باشد در صدد ایجاد منطقه‌ای امن به شعاع ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه بودند که شرایط ایجاد این طرح فراهم نشد.

واشنگتن در صورت برقراری آتش‌بس در شمال سوریه، تحریم جدیدی را علیه ترکیه وضع نمی‌کند و تحریم‌های موجود را نیز بر خواهد داشت
مایک پنس
معاون اول رئیس جمهوری آمریکا

پنس تاکید کرد که نیروهای آمریکا در منطقه پیش از این، شرایط عقب‌ نشینی بدون خطر نیروهای یگان‌های مدافع خلق را تسهیل کرده‌اند.

طبق این توافق، ترکیه قبول کرده است که از انجام هرگونه عملیات نظامی در کوبانی خودداری کند. این در حالی است که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی خبری گفت که این کشور هیچ تضمینی به آمریکا درباره کوبانی نداده است.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که واشنگتن در صورت برقراری آتش‌بس در شمال سوریه، تحریم جدیدی را علیه ترکیه وضع نمی‌کند و تحریم‌های موجود را نیز بر خواهد داشت.

این توافق آتش‌بس نیست. آتش‌بس فقط می‌تواند بین دو طرف مشروع صورت بگیرد و ترکیه گروه‌های تروریستی را به رسمیت نمی‌شناسد. این توافق به معنای توقف موقت عملیات است
مولود چاووش اوغلو
وزیر امور خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه: این توافق آتش‌بس نیست

مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در یک نشست خبری گفت: «این توافق آتش‌بس نیست. آتش‌بس فقط می‌تواند بین دو طرف مشروع صورت بگیرد و ترکیه گروه‌های تروریستی را به رسمیت نمی‌شناسد. این توافق به معنای توقف موقت عملیات است.»

وی همچنین افزود: «برای پس گرفتن سلاح سنگین داده شده به یگان‌های مدافع خلق، با آمریکا به توافق رسیدیم.»

چاووش اوغلو تاکید کرد که کنترل منطقه امن برای خروج نیروهای کُرد در اختیار نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود. وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تصریح کرد این کشور در مورد اوضاع شهرهای منبج و مناطق دیگر در شمال شرق سوریه که ارتش ترکیه در روزهای اخیر وارد آن شده، با طرف روسی صحبت خواهد کرد.

از سوی دیگر، آمریکا و ترکیه در یک بیانیه مشترک تاکید کردند که مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند. در این بیانیه آمده است که طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای خود را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.

نشست خبری مقام‌های ترک و آمریکایی در آنکارا به صورت مشترک برگزار نشد و مایک پنس و چاووش‌ اوغلو هر کدام جداگانه در برابر خبرنگاران روایت خود از نتیجه این نشست را اعلام کردند.

دونالد ترامپ: از اردوغان تشکر می‌کنم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام خبر توافق آتش‌بس در توئیتر نوشت: «سه روز پیش به چنین توافقی نمی‌شد دست یافت. برای به نتیجه رسیدن آن، اقدامی سخت‌گیرانه نیاز بود. برای همه عالی است. به همه افتخار می‌کنم.»

وی دقایقی قبل از اعلام آتش‌بس در توئیت دیگری نوشته بود: «خبرهای فوق‌العاده‌ای از ترکیه به گوش می‌رسد. تا دقایقی دیگر معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه یک نشست خبری خواهند داشت. از اردوغان تشکر می‌کنم. جان میلیون‌ها انسان نجات پیدا می‌کند.»

رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران نیز درباره این توافق گفت: «این توافق همان چیزی است ترکیه همیشه خواستار آن بوده است. اردوغان مرد سرسختی است و کار درست را انجام داد.» وی افزود: «نیازی به اعمال تحریم‌های دیگر نیست. خیلی سریع تحریم‌ها و وضع تعرفه‌های جدید کنار گذاشته می‌شوند.»

آقای ترامپ از سوی دیگر از کُردها نیز تشکر کرد و افزود: «آتش‌بس جان آن‌ها را نجات می‌دهد.»

دونالد ترامپ سه‌شنبه گذشته طی یک فرمان اجرایی سه وزیر ترکیه و دو وزارتخانه این کشور را تحریم کرد. آمریکا همزمان با اعمال این تحریم ها مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با ترکیه را به حالت تعلیق در آورده بود. واشنگتن همچنین بار دیگر تعرفه ۵۰ درصدی بر صنعت فولاد ترکیه وضع کرده بود.

نیروهای دموکراتیک سوریه: توافق با ترکیه را قبول می‌کنیم

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه که اغلب اعضای آنرا نظامیان کرد و عرب تشکیل می‌دهند، در نخستین واکنش به توافق آمریکا و ترکیه گفت: «ما توافق‌ با ترکیه را قبول می‌کنیم و آنچه را که لازم باشد برای موفقیت آن انجام می‌دهیم.»

آگهی

ترکیه ۹ روز پیش، پس از اعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه عملیات خود در شمال این کشور را با نام «چشمه صلح» آغاز کرده بود. آنکارا تاکید کرده بود که این عملیات را برای مقابله با «تروریست ها» و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و در مرز با ترکیه انجام می‌دهد.

نخستین واکنش سوریه: توافق آتش‌بس مبهم است

دولت سوریه در نخستین واکنش به توافق آتش‌بس عملیات مظامی در شمال سوریه این توافق را «مبهم» خواند.

بثینه شعبان، مشاور ارشد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شامگاه پنج‌شنبه، دقایقی پس از اعلام توافق آتش‌بس ترکیه به تلوزیون المیادین گفت: «آتش‌بس اعلام شده از سوی ایالات متحده با ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌ها در شمال سوریه مبهم است.»

بثینه شعبان افزود: «گام‌های مهمی در همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها حاصل شده اما بنا نداریم به یکباره همه مسائل را حل و فصل کنیم.»

مشاور ارشد اسد همچنین تاکید کرد: «دمشق نمی‌تواند کردستان عراق دیگری را در سوریه را بپذیرد.»

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه