نشست امنیتی بحرین با حضور نماینده اسرائیل برای مقابله با «تهدیدهای ایران» در خلیج فارس

نشست امنیتی بحرین با حضور نماینده اسرائیل برای مقابله با «تهدیدهای ایران» در خلیج فارس
نشست امنیتی بحرین با حضور نماینده اسرائیل برای مقابله با «تهدیدهای ایران» در خلیج فارس Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه خود این نشست را فرصتی مناسب برای تبادل دیدگاه ها در خصوص چگونگی مقابله با تهدید های ایران و نیز تامین آزادی کشتیرانی در منطقه عنوان کرده است.

آگهی

نمایندگان بیش از شصت کشور از جمله اسرائیل در بحرین گردهم آمده اند تا در پی ناآرامی های اخیر در خلیج فارس راه های تامین امنیت کشتیرانی در این منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

این اجلاس دو روزه در حالی از روز دوشنبه استارت خورده است که حمله به یک نفتکش ایرانی در نزدیکی آب های عربستان سعودی آخرین مورد از مجموعه ناآرامی ها در منطقه خلیج فارس محسوب می شود. حمله به چند نفتکش دیگر، سرنگونی پهپاد شناسایی آمریکا بر فراز تنگه هرمز و نیز حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان از دیگر نمونه های تنش در این منطقه به شمار می رود.

ایران، کشوری که از سوی آمریکا، کشورهای غربی و عربستان سعودی به عنوان عامل اصلی این حملات معرفی شده در این نشست نماینده ای ندارد. تهران کلیه اتهامات مطرح را تکذیب و تصریح کرده است که هیچ نقشی در حمله به نفتکش ها و نیز تاسیسات نفتی عربستان نداشته است.

شیخ خالد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین که کشورش میزبانی این نشست را بر عهده دارد در سخنرانی افتتاحیه تاکید کرد: «ما باید موضعی صریح و آشکار اتخاذ کنیم و تدابیری لازم و فوری برای محافظت از منافع کشورمان در برابر کشورهای یاغی در پیش گیریم.»

اسرائیل برغم نداشتن رابطه دیپلماتیک با بحرین در این نشست شرکت دارد. تل آویو پیش از این نیز آمادگی خود را برای پیوستن به ائتلاف دریایی واشنگتن که بنا به ادعای مقامات آمریکایی با هدف تامین امنیت کشتیرانی و مقابله با تهدید های ایران در منطقه خلیج فارس تشکیل شده است، اعلام کرده بود.

اسرائیل حدود چهار ماه پیش نیز در نشستی در منامه که برای ارائه جزئیات اقتصادی طرح صلح آمریکا در خاورمیانه برپا شد، شرکت کرده بود.

رویترز
نماینده اسرائیل در نشست امنیتی منامهرویترز

بیشتر بخوانید:

واکنش ایران: کنفرانس منامه غیر واقع بینانه است

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به برپایی کنفرانس امنیتی بحرین ضمن غیرواقع بینانه توصیف کردن این نشست حضور هیئت اسرائیلی در منامه را محکوم کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در سخنانی حضور اسرائیل در این نشست را ناخوشایند توصیف و تاکید کرد: «بسیار جای تاسف دارد که کشور مدعی اسلامیت و عربیت، بعد از هفتاد سال جنایات، حق‌کشی و کودک‌کشی در یک کشور اسلامی و عربی، دست به عادی‌سازی روابط با چنین رژیمی بزند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه هدف از این نشست را که به اذعان وی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه برپا شده، غیرواقع بینانه خواند و افزود: «ما اهداف این کنفرانس را هم غیرواقع‌بینانه می‌دانیم چراکه با نفوذ نمی‌توانند مقابله کنند؛ نفوذ ایران تاریخی و معنوی است و با چنین کنفرانس‌هایی و با همکاری با رژیم‌های غاصبی نمی‌توانند با این مسئله برخورد کنند.»

آقای موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در باره روابط با امارات عربی متحده با اعلام اینکه ایران از تنش زدایی در روابط میان دو کشور استقبال می کند، یادآور شد: «از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.»

پمپئو: باید جلوی دسترسی کشورها به سلاح کشتار جمعی را بگیریم

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه ای به شرکت کنندگان در اجلاس منامه ضمن تاکید بر اهمیت این نشست تصریح کرده است که شرکت کنندگان در «برحه حساس و مهمی از تاریخ» در این نشست گرد هم آمده اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این نامه ضمن کنایه ای آشکار به ایران که همواره از سوی واشنگتن به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم شده است، یادآور می شود: «ما باید در یک رویکرد جمعی برای متوقف کردن کشورهایی که همچنان به تلاش برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی ادامه می دهند، اقدامات لازم را انجام دهیم.»

آقای پمپئو در ادامه می افزاید: «گسترش سلاح های کشتار جمعی و عاملان اصلی اشاعه این نوع سلاح ها در دریا و هوا تهدیدی آشکار و جدی برای صلح و امنیت بین المللی به حساب می آید.»

تنش دامنه دار میان ایران و آمریکا هشتم مه ۲۰۱۸ باخروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای وین و اعمال تحریم های سنگین بر ضد تهران وارد مرحله تازه ای شد. ایران یکسال پس از آن روند خروج تدریجی از برنامه اقدام مشترک، برجام را آغاز کرد و در این راه تاکنون سه گام اساسی برداشته است.

وزارت امور خارجه بحرین یادآور شده است که شرکت کنندگان در این اجلاس اعضای یک گروه کاری «برای تامین امنیت دریایی و هوایی» هستند که ماه فوریه در جریان کنفرانسی با موضوع خاورمیانه در ورشو، پایتخت لهستان شکل گرفته بود.

وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه خود این نشست را فرصتی مناسب برای تبادل دیدگاه ها در خصوص چگونگی مقابله با تهدید های ایران و نیز تامین آزادی کشتیرانی در منطقه عنوان کرده است.

بحرین که ناوگان پنجم آمریکا را در خاک خود جای داده به همراه عربستان سعودی و امارات عربی متحده از جمله کشورهای منطقه است که به ائتلاف دریایی ایالات متحده آمریکا پیوسته است.

آگهی

در میان کشورهای غربی تاکنون تنها بریتانیا و استرالیا به این ائتلاف پیوسته اند. اغلب کشورهای اروپایی از بیم آنکه مشارکت در این نیرو ممکن است خدشه ای به تلاش های جاری برای نجات برجام وارد کند از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا سر باز زده اند.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است که ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای پیشتر طرحی را برای تامین امنیت انرژی و آزادی کشتیرانی در منطقه خلیح فارس ارائه کرد که چندان از سوی کشورهای منطقه مورد استقبال قرار نگرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه امارات: ایران به میز مذاکره بازگردد و اقتصادش را زنده کند

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد