بن‌بست برکسیت؛ آراء موافق و مخالف پارلمان بریتانیا به دو طرح جانسون

بن‌بست برکسیت؛ آراء موافق و مخالف پارلمان بریتانیا به دو طرح جانسون
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان بریتانیا به کلیات طرح بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور برای توافق‌نامه برکسیت رای مثبت داد اما زمان‌بندی پیشنهادی وی را رد کرد. اگر طرح دوم جانسون رای می‌آورد این کشور می‌توانست طبق اصرار و خواسته جانسون، اتحادیه اروپا را در تاریخ ۳۱ اکتبر(۹ آبان) به‌طور رسمی ترک کند.

آگهی

پارلمان بریتانیا به کلیات طرح بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور برای توافق‌نامه برکسیت (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا) رای مثبت داد اما زمان‌بندی پیشنهادی وی را رد کرد. اگر طرح دوم جانسون رای می‌آورد این کشور می‌توانست طبق اصرار و خواسته جانسون، اتحادیه اروپا را در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به‌طور رسمی ترک کند.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا در نخستین رای‌گیری با ۳۲۹ رای موافق و ۲۹۹ رای مخالف به کلیات توافق برکسیت که بین نخست وزیر بریتانیا و اتحادیه اروپا حاصل شد، رای مثبت دادند. این برای نخستین بار بود که نمایندگان پارلمان بریتانیا به توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای مثبت می‌دهند. در این رای‌گیری یک اتفاق خاص نیز رخ داد. ۱۹ نماینده حزب کارگر که حزب مخالف دولت است با کلیات طرح بوریس جانسون موافقت کردند.

اما در رای‌گیری دیگر نمایندگان مجلس عوام، جدول زمانی جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا تاریخ ۳۱ اکتبر را با ۳۲۲ رای رد کردند.

نخست وزیر بریتانیا پیش از رای گیری درباره این جدول زمانی تهدید کرده بود که اگر مجلس نمایندگان با آن موافقت نکند، طرح توافق برکسیت را پس خواهد گرفت و اعلام انتخابات سراسری می‌کند.

بگذارید واضح بگویم. سیاست ما این است که تاخیری نداشته باشیم. ما باید ۳۱ اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کنیم.
بوریس جانسون
نخست وزیر بریتانیا

پس از رد این طرح، جانسون از مجلس عوام خواست که روند بررسی طرح توافق برکسیت به‌طور موقت کنار گذاشته شود تا او با رهبران اتحادیه اروپا در این رابطه صحبت کند و به یک تصمیم برسند.

با وجود رای دوم، جانسون همچنین افزود: «بگذارید واضح بگویم. سیاست ما این است که تاخیری نداشته باشیم. ما باید ۳۱ اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کنیم.»

همزمان مینا اندریوا، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا در این رابطه اعلام کرد که دونالد توسک، رئیس شورای اروپا سه‌شنبه شب با ۲۷ رهبر عضو این اتحادیه درباره درخواست تمدید برکسیت مشورت می‌کند و از دولت بریتانیا خواست که گام بعدی را به اطلاع این اتحادیه برساند.

وی در حساب توئیتری خود افزود که رئیس شورای اروپا برای تعویق برکسیت از ۳۱ اکتبر به ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ با رهبران اتحادیه اروپا مشورت می‌کند.

توصیه رئیس شورای اروپا به رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز در توئیتی نوشت که به وی به رهبران اروپایی توصیه می‌کند که با درخواست برتیانیا برای تاخیر در برکسیت موافقت کنند. او با توجه به رای پارلمان بریتانیا بعید دانست که این کشور بتواند در تاریخ ۳۱ اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کند.

توافق کنونی بین اتحادیه اروپا و بریتانیا دومین توافقی است که دو طرف طی ماههای اخیر برای اجرای برکسیت به آن دست می یابند. اولین توافق که در زمان نخست وزیری ترزا می، نخست وزیر سابق بریتانیا به دست آمد سه بار از سوی نمایندگان مجلس عوام این کشور رد شد.

سه سال پس از برگزاری همه‌پرسی برکسیت که در چهارچوب آن ۵۲ درصد از شهروندان بریتانیا موافقت خود را با خروج کشورشان از این اتحادیه اعلام کردند، هنوز آیندۀ روابط لندن‌-بروکسل روشن نیست.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا شارل دوگل برکسیت را پیش‌بینی کرده بود؟

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد