«اطلاع قبلی آمریکا» از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد

«اطلاع قبلی آمریکا» از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد
Copyright Planet Labs Inc. / Middlebury Institute of International Studies at Monterey
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر اظهارات منابع اطلاعاتی، در نیمه‌شب به وقت بغداد هیچ جت جنگنده یا بالگردی در محوطه روباز قرار نداشته‌اند و سربازان و مهمات دپو شده در زاغه‌ها نیز به پناهگاه‌های امن منتقل شده‌ بوده‌اند.

آگهی

گزارش‌های تازه‌ منتشره از اظهارات مقامات رسمی آمریکا حاکی است که نیروهای این کشور از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد «اطلاع کامل» داشته‌اند.

خبرگزاری فرانسه مطلع شده است که سرهنگ آنتوانت چیس، فرمانده پایگاه، در ساعت ۱۱ شب ۶ ژانویه (حدود دو ساعت و نیم قبل از اصابت موشک‌های سپاه پاسداران) به نیروهای تحت امرش در پایگاه عین‌الاسد دستور داده است که به پناهگاه‌ها بروند.

سرهنگ میلز کگینز، یک سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا حاضر در پایگاه، به خبرنگارانی که برای بازدید به عین‌الاسد رفته بودند گفته است: «در ساعت ۱۱:۳۰ تمامی اطلاعات رسیده حاکی از اتفاقی قریب‌الوقوع بود. به ما گفته شد که بدترین اتفاق احتمالا یک حمله موشکی است. به همین دلیل ما از قبل آگاه بودیم.»

به گفته او به محض شلیک موشک‌ها، نیروهای آمریکایی از طریق منابع اطلاعاتی در جریان قرار گرفتند که موشک‌ها در حال پرواز به سمت عین‌الاسد هستند.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو نظامی عراقی مستقر در پایگاه عین‌الاسد گفته است حدود هشت ساعت قبل از حمله موشکی ایران به این پایگاه در ۸ ژانویه، سربازان عراقی و آمریکایی در تکاپو برای انتقال تسلیحات و نظامیان مستقر در پایگاه به سنگرهای مستحکم و امن بوده‌اند.

بنا بر اظهارات منابع اطلاعاتی، در نیمه‌شب به وقت بغداد هیچ جت جنگنده یا بالگردی در محوطه روباز قرار نداشته‌اند و سربازان و مهمات دپو شده در زاغه‌ها نیز به پناهگاه‌های امن منتقل شده‌ بوده‌اند.

یک افسر اطلاعاتی عراق گفته است نیروهای آمریکایی چنان از حمله «کاملا آگاه» بوده‌اند که موشک‌ها در زمان شلیک در ساعت ۱.۳۰ دقیقه بامداد، به زاغه‌هایی برخورد کردند که «ساعت‌ها پیش تخلیه شده بودند» و هیچ‌کس در این جریان زخمی و کشته نشد.

رویترز می نویسد نزدیک به ۶ روز پس از این حمله، گزارش‌ها نشان می‌دهد این عملیات یکی از بدترین موارد محرمانه نگاه داشتن اطلاعات در تاریخ جنگ‌های مدرن بوده است.

در همین حال یک دیپلمات عربی به شبکه سی‌ان‌ان گفته است عراق پیش از آغاز حمله مطلع شده بود که کدام پایگاه‌ها هدف قرار خواهند گرفت و این اطلاعات را به طرف آمریکایی منتقل کرده بود.

سرهنگ آنتیونت چیس از ارتش آمریکا که در عراق حضور دارد درباره حمله می‌گوید: «من اطلاعاتی دریافت کردم که یک حمله موشکی در پیش است و این حمله متوجه عین‌الاسد خواهد بود. ما خیلی خوب آماده بودیم...فقط ده روز قبل از آن رزمایشی برای آمادگی برای حمله‌ای مشابه برگزار کرده بودیم.»

همزمان یک مشاور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت ایران لحظاتی قبل از حمله موشکی، غیرمستقیم عراق را باخبر کرده بود. این منبع عراقی گفته است پیام ایران از طریق یک کشور عربی و یک کشور اروپایی (که نام آن‌ها را نبرده است) به مقامات عراقی رسانده شده است.

پنج روز پس از اینکه پهپادهای آمریکایی با هدف قرار دادن خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نزدیکی فرودگاه بغداد، او و همراهانش را کشتند، ایران با موشک های بالستیک پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد عراق را هدف گرفت. در حمله موشکی ایران هیچ نظامی یا غیر نظامی آمریکایی و عراقی کشته نشد.

ساعاتی پس از این حمله، پدافند سپاه پاسداران یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را در آسمان حومه تهران «به اشتباه» با موشک هدف قرار داد که در نتیجه آن تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از بزرگنمایی تا کتمان واقعیت؛ رسانه‌های ایران چرا مذمت شدند؟

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است