پاسخ تهران به ماکرون: نام دریای جنوب ایران فقط خلیج فارس است

نقشه خلیج فارس
نقشه خلیج فارس Copyright fliker
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران استفاده از نامی جعلی برای خلیج فارس از سوی ماکرون را به اندازه حضور نظامی این کشور در منطقه اشتباه توصیف کرده و در عین حال یادآور شده است که هر دو اشتباه «قابل جبران» است.

آگهی

در پی انتشار توییتی از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که وی در آن از عبارت «عربی-فارسی» برای نام بردن از خلیج فارس استفاده کرده بود وزارت امور خارجه ایران به این اقدام واکنش نشان داد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از انتشار این توییت جنجال برانگیز که با واکنش پرشمار بسیاری از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی نیز همراه شد با توییتی به رئیس جمهوری فرانسه پاسخ داد.

در پیام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به رئیس جمهوری فرانسه یادآوری شده است که تنها نام خلیج واقع در جنوب ایران خلیج فارس است. آقای موسوی در این پیام استفاده از نامی به جز خلیج فارس برای این پهنه آبی از سوی ماکرون را به اندازه حضور نظامی فرانسه در منطقه اشتباه توصیف کرده و در عین حال یادآور شده است که هر دو اشتباه «قابل جبران» است.

همزمان، برخی رسانه‌های فرانسوی با اشاره به سخنان اخیر امانوئل ماکرون در خصوص تمایل عربستان برای تقویت بنیه دفاعی پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ماه سپتامبر از استقرار یک سیستم راداری پیشرفته فرانسوی در سواحل شرقی عربستان خبر دادند.

امانوئل ماکرون پیشتر روز پنجشنبه در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی در اورلئان به مناسبت سال نو میلادی و تبریک آن به نیروهای مسلح کشورش، با اشاره به خبر استقرار این سیستم راداری، آن را تایید کرده بود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد که کشورش ناو هواپیمای‌بر شارل دو گل و گروه ضربت همراه آنرا برای ماموریتی چهار ماهه راهی خاورمیانه می‌کند. این ناو جنگی قرار است از عملیات موسوم به شامال که برای مبارزه با گروه‌های جهادی از جمله گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش طراحی شده پشتیبانی کند.

او سپس با انتشار توئیتی به استقرار این سیستم راداری پیشرفته که از آن به عنوان Task Force Jaguar یاد می‌شود اشاره و تاکید کرده بود که این سیستم در زمانی بسیار کوتاه در شبه جزیره عربستان و «خلیج عربی- فارسی» نصب شده است.

استفاده از عبارت «خلیج عربی-فارسی» که در هیچیک از اسناد تاریخی به آن اشاره نشده خیلی زود واکنش کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی را در سراسر جهان برانگیخت.

گفته می‌شود که سیستم راداری فرانسه در شمال شرق عربستان نصب و جهت آن به سوی ایران و عراق تنظیم شده است. این در حالی است که عربستان درگیر جنگ داخلی در یمن است و حملات حوثی‌ها معمولا از سمت جنوب غربی این کشور انجام می‌شود.

پاریس سپتامبر گذشته زمان حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته و به عربستان وعده داده بود تا برای بالابردن ضریب دفاعی و امنیتی در برابر حملات خارجی به این کشور کمک کند.

فلورانس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه نیز اواخر ماه نوامبر گذشته در سفر به منامه از استقرار یک سیستم راداری هشدار دهنده بسیار پیشرفته توسط کشورش در خلیج فارس خبر داده و اعلام کرده بود که این سیستم با هدف پیشگیری از حملات جدید نصب شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران به تازگی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در پاسخ به تهدیدهای آمریکا و در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس اعلام کرده بود که نیروهای سپاه پاسداران قادرند در صورت لزوم جنگ بر ضد این کشور را به آنسوی مرزهای ایران بکشانند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تکرار تاریخ؛ درگیری لفظی ماکرون و شیراک با نیروهای امنیتی اسرائیل

بریتانیا، فرانسه و آلمان مکانیزم ماشه برجام را فعال کردند

حمله آرامکو؛ سازمان ملل فعلا ایرانی بودن سلاح‌ها را تأیید نمی‌کند