بریتانیا جاسوسی اینترنتی والدین از کودکان را قانونمند می‌کند

بریتانیا جاسوسی اینترنتی والدین از کودکان را قانونمند می‌کند
Copyright Libraries Team
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بسیار مهم است که کودکان بدانند برای کنترل آنها از چه ابزارهای استفاده می‌شود. کنترل‌های اینترنتی از جمله جاهایی است که حقوق کودکان بشدت تحت نام امنیت کودکان زیر سوال می‌رود.»

آگهی

کودکان و نوجوانان بریتانیایی به‌زودی این حق را خواهند یافت تا درصورت جاسوسی والدینشان از آنها، از این موضوع خبردار شوند.

دفتر کمیساریای اطلاعات (ICO) که سازمانی مستقل و فعال در امور دیده‌بانی اطلاعات است و به تنظیم مقررات در راستای حفظ حقوق اطلاعات برای عموم مردم می‌پردازد، روز چهارشنبه از تهیۀ طرحی خبر داد که شرکت‌ها را موظف می‌کند تا کودکان را از جاسوسی‌های والدینشان مطلع کنند.

بر اساس این طرح، شرکت‌های فعال در زمینۀ خدمات آنلاین، باید به کودکان و نوجوانان بگویند که آیا محصولاتشان در حوزۀ فناوری اطلاعات شامل برنامه‌هایی برای کنترل والدین بر فعالیتهای اینترنتی آنها می‌شود یا خیر؛ مثلا برنامه‌هایی برای محدود کردن دسترسی کودکان و نوجوانان به برخی سایت‌ها یا تماشای فعالیتهای اینترنتی کودکان بطورت آنلاین.

شرکتها همچنین موظف هستند در خدمات خود امکاناتی را اضافه کنند تا به این ترتیب، کودکان در زمانی که تحت نظارت هستند، به کمک «علامتی روشن و آشکار» از این موضوع مطلع شوند.

تصمیم اتخاذ شده توسط این کمیساریا باید به تصویب پارلمان نیز برسد و انتظار می‌رود تا اواخر سال آینده میلادی، این تصمیم به شکل قانون درآید.

این تصمیم مورد استقبال فعالان حقوق دیجیتال نیز قرار گرفته است. جیم کیلاک، مدیر گروه غیرانتفاعی «Open Rights» می‌گوید: «بسیار مهم است که کودکان بدانند برای کنترل آنها از چه ابزارهای استفاده می‌شود. کنترل‌های اینترنتی از جمله جاهایی است که حقوق کودکان بشدت تحت نام امنیت کودکان زیر سوال می‌رود.»

تصمیم برای تقویت حقوق کودکان در موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات پس از آن گرفته شد که بحث‌های داغی دربارۀ حقوق متقابل کودکان و والدین در دنیای فناوری اطلاعات مطرح گردید. بحث‌هایی از جمله اینکه، با توجه به آنکه برخی‌ها برای کسب و کارهای اینترنتی خود حتی از تصاویر کودکانشان استفاده می‌کنند، حدود حفظ حریم خصوصی کودکان در دنیای آنلاین کجاست؟ یا اینکه آیا خانواده‌ها می‌توانند با نصب برنامه‌های ردیابی روی گوشی‌های موبایل کودکان، تمام فعالیتهای آنها را در طول روز کنترل کنند؟

دفتر کمیساریای اطلاعات (ICO) می‌گوید اگرچه کنترل‌های والدین بر فعالیت کودکان و نوجوانان از مسیر ردیابهای اینترنتی ارزشمند است اما همزمان باید توازنی میان حق آنها برای حفظ حریم خصوصی خود و شفافیت در این کنترل‌ها نیز وجود داشته باشد.

الیزابت دنهام، از دفتر کمیساریای اطلاعات می‌گوید: «در عصری که کودکان حتی قبل از دوچرخه سواری یاد می‌گیرند چگونه از آیپد استفاده کنند، سازمان‌های فعال در زمینۀ طراحی و توسعه خدمات آنلاین باید رعایت منافع کودکان را همواره در ذهن داشته باشند.»

این سازمان اعلام کرد پس از قانونی شدن این تصمیم، شرکتهایی که اجرای آن را در دستور کار خود قرار ندهند، به روش‌های گوناگون از جمله پرداخت ۴ درصد از گردش مالی سالانه خود جریمه خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوجوانان با والدین سختگیر بعدها در رابطه عاطفی به مشکل برمی‌خورند

قانون جدید اینترنت در روسیه؛ تشدید سانسور دولتی

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد