سقوط یک فروند هواپیمای آمریکایی در افغانستان؛ پنتاگون ادعای طالبان درباره شلیک به هواپیما را رد کرد

سقوط یک فروند هواپیمای آمریکایی در افغانستان؛ پنتاگون ادعای طالبان درباره شلیک به هواپیما را رد کرد
Copyright Taliban, via Tariq Ghazniwal
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ساعاتی پس از سقوط هواپیمای نظامی در ولایت غزنی افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه این هواپیما را سرنگون کرده است. بخش افغانستان خبرگزاری فارس ایران از قول سخنگوی امارت اسلامی افغانستان نوشت: «طالبان در یک عملیات تاکتیکی این هواپیما را سرنگون کرده است.

آگهی

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) سقوط یک فروند هواپیمای نظامی این کشور در افغانستان را تائید کرد. با این حال و برخلاف گزارش‌های برخی رسانه‌های محلی، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید این هواپیما امکان حمل شمار زیادی سرنشین را نداشته است و نشانه‌ای از ساقط کردن آن با آتش دشمن در دست نیست.

ساعاتی پس از سقوط هواپیمای نظامی در ولایت غزنی افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود این گروه این هواپیما را سرنگون کرده است. بخش افغانستان خبرگزاری فارس ایران از قول سخنگوی امارت اسلامی افغانستان نوشت: «طالبان در یک عملیات تاکتیکی این هواپیما را سرنگون کرده است.»

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید تحقیقات درباره چرایی این حادثه ادامه دارد. 

گفته می‌شود هواپیمای حادثه دیده از نوع «بمباردیه E-11A» بوده است. با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع در وزارت دفاع آمریکا این موضوع را رد کرده است. 

منابع محلی پیشتر اعلام کرده بودند یک فروند هواپیما که بین ۸۳ تا ۱۱۰ سرنشین داشته، ساعت ۱:۱۰ ظهر دوشنبه در روستای سدوزی شهرستان «ده یک» ولایت غزنی سقوط کرد و بلافاصله آتش گرفت. شهرستان ده یک در کوهپایه هندوکش که منطقه‌ای سرد و صعب‌العبوری است، واقع شده و در حال حاضر تحت کنترل گروه طالبان قرار دارد.

ده یک در جنوب شرق ولایت غزنی و در ۲۵ کیلومتری مرکز غزنی قرار دارد.

با وجود تایید سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی ملی افغانستان، آریانا توسط وزارت داخله افغانستان، این شرکت هواپیمایی با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

گزارش‌های اولیه حاکی از این بود که این هواپیما بوئینگ مدل ۷۳۷-۴۰۰ بوده و از هرات عازم کابل بوده است. بلافاصله پس از انتشار خبر سقوط آن، اعزام نیروهای امدادی صلیب سرخ برای نجات مسافران این هواپیما، آغاز شد ولی منابع محلی خبر دادند که پیش از رسیدن نیروهای امدادی، نیروهای طالبان و روستايیان عملیات اطفاء حریق را شروع کرده‌اند ولی به دلیل شدت بالای آن موفق به خاموش کردن آن نشده‌اند.

عارف نوری، سخنگوی دفتر والی غزنی نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ان‌بی‌سی تایید کرد که پس از حضور نیروهای امداد و نجات در محل سقوط هواپیما تا بعدازظهر دوشنبه وجود حدود ۱۰۰ پیکر سوخته محرز شده است.

ساعتی بعد و با وجود تایید وزارت امور داخله(کشور) افغانستان، هواپیمایی آریانا ادعا کرد که هیچ یک از پروازهای این شرکت دچار سانحه نشده‌اند.

اداره هوانوردی افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای خبر سقوط هواپیمای مسافربری را رد کرد.

اما محمد عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرد که «طیاره‌ی ساقط شده در ولایت غزنی یک طیاره ۱۵ نفره بوده و مربوط به شرکت آریانا نیست.»

در همین حال برخی منابع هم به نقل طالبان اعلام کرده‌اند که هواپیمای ساقط شده، از نوع جنگنده بوده و هر دو خلبان آن کشته شده‌اند.

همزمان وحیدالله کلیمزی، والی غزنی نیز گفت که هواپیمای سقوط کرده در غزنی متعلق به شرکت‌های داخلی نیست. البته یک مقام رسمی نظامی افغانستان به خبرگزاری‌ها اعلام کرد که روز دوشنبه هیچ گزارشی مبنی بر سقوط هواپیمای نظامی متعلق به ناتو یا نیروهای آمریکایی منتشر نشده است.

اما بت ریوردان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا عصر دوشنبه از آغاز بررسی‌ها برای تعیین ابعاد واقعی این سانحه خبر داده ولی برخی دیگر از مقام‌های نظامی آمریکا در گفتگو با رسانه‌ها تعلق هواپیمای سقوط کرده به ارتش این کشور را تایید کردند. اولین تصاویر تایید نشده که از بدنه هواپیمای سانحه دیده منتشر شده، نشان می‌دهد که احتمالا این هواپیما از نوع «بمباردیه E-11A» و متعلق به نیروی هوایی ارتش آمریکاست.

اخبار غیر رسمی منتشر شده در عصر روز دوشنبه، گروه طالبان را به عنوان مسئولیت حمله به این هواپیما معرفی کرده و از احتمال بالای کشته شدن تمام سرنشینان این هواپیما حکایت دارد. البته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت ساقط کردن این هواپیما را برعهده گرفت. طالبان مدعی است، هواپیمای ساقط شده حامل گروهی از نظامیان و افسران اطلاعاتی آمریکا بوده است.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا اعلام کرد که شمار سرنشینان این هواپیما کمتر از ۵ نفر بوده است و هنوز نشانه‌ای از این که این هواپیما مورد هدف موشک قرار گرفته، یافت نشده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار پمپئو و اسپر با اشرف غنی در مونیخ؛ «توافق با طالبان مشروط است»

ترامپ: وضعیت صلح با طالبان در دو هفته معلوم می‌شود

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد