انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

دونالد ترامپ راهی دادگاه منهتن می‌شود
دونالد ترامپ راهی دادگاه منهتن می‌شود Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده، یک رئیس جمهوری آمریکا توسط هیئت منصفه دادگاه محکوم شده است. اگر دونالد ترامپ در جریان رسیدگی به پرونده اتهاماتش مجرم شناخته شود حداکثر چهار سال مجازات زندان در انتظارش خواهد بود.

آگهی

برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده، یک رئیس جمهوری آمریکا توسط هیئت منصفه دادگاه محکوم شده است. اگر دونالد ترامپ در جریان رسیدگی به پرونده اتهاماتش مجرم شناخته شود حداکثر چهار سال مجازات زندان در انتظارش خواهد بود.

نبرد حقوقی تازه برای دونالد ترامپ و وکلایش در حالی با برپایی دادگاه اتهاماتش از روز دوشنبه آغاز می‌شود که رئیس جمهوری ایالات متحده پیش‌ از این در دو پرونده دیگر، یکی با موضوع افترا در ماه ژانویه و دیگری با عنوان کلاهبرداری و تخلف مالی در ماه فوریه با محکومیت مدنی و پرداخت جریمه‌های سنگین روبرو شده بود.

میلیاردر ۷۷ ساله که برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده نیز نامزده شده نیمه آوریل برای چهار پرونده کیفری که نخستین مورد برای وی و همچنین بی سابقه برای یک رئیس جمهوری سابق آمریکا محسوب می‌شود در دادگاه شهر نیویورک حضور می‌یابد.

آقای ترامپ علاوه بر اتهام‌های مرتبط با تلاش و اقدام غیرقانونی برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ و توطئه علیه نهاد‌های آمریکای، متهم است که سال ۲۰۱۶، زمانی که برای ریاست کاخ سفید نامزد شده بود حساب‌های گروه املاک و مستغلات خود را دست‌کاری کرده تا بدین ترتیب بتواند حق‌السکوت ۱۳۰ هزار دلاری پرداخت شده به یک ستاره سابق فیلم‌های بزرگسالان را که با وی ارتباط خارج از زناشویی داشت، پنهان کند.

ارتباط دونالد ترامپ با این بازیگر سابق فیلم‌های پورن با نام اصلی استفانی کلیفورد که رئیس جمهوری سابق آمریکا آنرا به کلی تکذیب می‌کند بر اساس پرونده اتهامی به ۱۰ سال پیش از پرداخت حق‌السکوت برمی‌گردد.

اتهامات علیه دونالد ترامپ در خصوص این پرونده سال ۲۰۱۶، چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد.

به موجب آنچه در پرنده اتهامی دونالد ترامپ آمده، استفانی کلیفورد با نام مستعار استورمی دانیلز ۱۳۰ هزار دلار از مایکل کوهن، وکیل شخصی میلیاردر آمریکایی دریافت می کند.

وی در ازای آن می پذیرد که در خصوص رابطه جنسی خارج از زناشویی که سال ۲۰۰۶ با دونالد ترامپ داشته، سکوت اختیار کند؛ این در حالیست که آقای ترامپ پیش از برقراری رابطه با این ستاره سابق فیلم‌های پورن، با ملانیا ازدواج کرده بود.

استورمی دانیلز هرگز پیش‌تر و قبل از افشای ماجرا در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ‎بی ‎اس، به این رابطه کوتاه با دونالد ترامپ به صورت علنی اشاره نکرد اما تنها در سال ۲۰۱۱ طی مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی In Touch به آن اشاره‌ای داشت که تاجر آمریکایی و وکلایش با تهدید وی به پیگرد قانونی مانع انتشار مقاله شدند.

این ماجرا ژانویه ۲۰۱۸، زمانی برملا شد که وال استریت ژورنال مبلغ پرداختی وکیل دونالد ترامپ به استورمی دانیلز و توافقی که او در ازای مبلغ یاد شده انجام داده بود را فاش کرد.

دونالد ترامپ رابطه جنسی با این بازیگر را رد و او را به اخاذی متهم می کند. این در حالیست که استورمی دانیلز برای لغو توافق یاد شده با دونالد ترامپ که دو سال قبل از طرح شکایت امضا شده بود دست به دامن دستگاه قضایی آمریکا شد و به صراحت در رسانه‌ها در این خصوص صحبت کرد.

خانم دانیلز اوت ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس گفت که این معامله را به دلیل نگرانی «خانواده‌اش و امنیت آن‌ها» پذیرفته بود.

دونالد ترامپ به ۳۴ فقره جعل متهم است

خرید حق‌السکوت استورمی دانیلز غیرقانونی نیست. اما مبلغ پرداختی وکیل دونالد ترامپ در سوابق شرکت و یا در حساب‌های تبلیغاتی نامزد دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیده نمی شود.

دستگاه قضایی آمریکا، رئیس جمهوری سابق را متهم می کند که بازپرداخت مبلغ حق‌الحساب به مایکل کوهن را به عنوان «هزینه های قانونی» در حساب های شرکت خود پنهان کرده است.

هیئت منصفه دادگاه ایالت نیویورک پس از سه ماه تحقیقات و استماع شاهدان متعدد، مارس ۲۰۲۳ به محکومیت دونالد ترامپ به اتهام ارتکاب ۳۴ مورد جعل اسناد با هدف دست زدن به جرائمی دیگر که با تامین مالی کارزار انتخاباتی وی ارتباط داشت، رای داد.

دونالد ترامپ که در جلسات پیشین استماع محاکمه مدنی خود غایب بود، این بار باید در دادگاه منهتن حضور یابد تا در رسیدگی قضایی به پرونده محاکمه خود که بین شش تا هشت هفته طول خواهد کشید، شرکت کند.

حکم دادگاه ممکن است قبل از انتخابات نوامبر صادر شود، اما بسیاری از پیچ و خم ها همچنان می تواند روند رسیدگی را به تاخیر بیندازد.

وکلای دونالد ترامپ پیش‌تر با طرح اعتراض‌هایی موفق شده بودند شروع دادگاه را که ابتدا برای ۲۵ مارس پیش‌بینی شده بود، به تاخیر بیاندازند.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات هند؛ بزرگترین رای گیری جهان تحت تدابیر امنیتی آغاز شد

آنچه در دادگاه ترامپ خواهد گذشت؛ آیا رئیس جمهوری سابق آمریکا بازداشت می‌شود؟

شکایت استورمی دنیلز از ترامپ برای توییت توهین‌آمیز رد شد