محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است

دونالد ترامپ در جلسه دادگاه به تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۴
دونالد ترامپ در جلسه دادگاه به تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستان‌ها روز دوشنبه در دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا او را به دست داشتن در «توطئه‌چینی مجرمانه و سرپوش گذاشتن» متهم کردند. این دادگاه اولین نمونه از نوع خود است که در آن یک رئیس جمهور سابق ایالات متحده محاکمه می‌شود.

آگهی

متیو کولانجلو، دستیار دادستان منطقه گفت که ترامپ سوابق تجاری خود را دستکاری کرد تا مشخص نشود که او ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز، ستاره آمریکایی فیلم‌های پورن به عنوان حق‌السکوت پرداخت کرده است تا مبادا در مورد برخورد جنسی احتمالا شرم‌آور او در محافل سیاسی صحبتی درز کند.

کولانجلو به هیات منصفه دادگاه منهتن گفت: «این پرونده درباره یک توطئه‌چینی مجرمانه و سرپوش‌گذاری است. او یک طرح مجرمانه را برای به تباهی کشاندن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ سازماندهی کرد.»

ترامپ در حالی که کت و شلوار تیره و کراوات آبی پوشیده بود، پشت میز دفاعیه نشست و در مدتی که دادستان بیانیه آغازین خود را قرائت می کرد، به روبرو خیره شد و کمی در صندلی خود عقب و جلو می‌رفت.

قبل از شروع جلسه دادگاه، ترامپ این پرونده را به عنوان «مداخله در انتخابات» محکوم کرد. او گفت که این پرونده صرفا برای منحرف کردن وی از شرکت در مسیر انتخابات سال نوامبر ۲۰۲۴ طراحی شده است.

نامزد ۷۷ ساله جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به خبرنگاران گفت: «این یک روز بسیار بسیار غم‌انگیز در آمریکا است.»

او گفت: «من به جای اینکه در پنسیلوانیا، جورجیا و بسیاری از جاهای دیگر برای مبارزات انتخاباتی باشم، اینجا هستم. این یک مظلوم کشی است و شرم آور است و سرچشمه آن از واشنگتن (اشاره به کاخ سفید) نشات گرفته است.»

ترامپ اولین رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده است که با اتهامات کیفری روبرو می‌شود و این در حالی است که کمتر از هفت ماه تا رقابت مجدد ترامپ با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات آتی باقی مانده است و این پرونده می‌تواند از نظر سیاسی خطرات قابل‌توجهی برای ترامپ داشته باشد.

انتظار می‌رود که استورمی دنیلز و مایکل کوهن، کارچاق‌کن سابق ترامپ در میان شاهدان دادستانی باشند.

هویت پنج زن و هفت مرد در هیات منصفه این دادگاه برای حفاظت از آن‌ها مخفی نگه داشته شده است.

دونالد ترامپ با ۳۴ فقره اتهام دستکاری سوابق مالی برای پرداخت «حق‌السکوت» به استورمی دانیلز مواجه است.

این دادگاه چقدر از وقت ترامپ را می‌گیرد؟

روند رسیدگی به محاکمه ترامپ در این دادگاه، او را به مدت چهار روز در هفته در یک دوره احتمالاً شش تا هشت هفته‌ای از مسیر مبارزات انتخاباتی دور نگه می‌دارد.

اما دونالد ترامپ تا کنون سعی کرده است تا از توجه شدید رسانه‌ها به دادگاه در راستای تقویت پایگاه حمایتی خود و اظهارنظرهای منظم در خارج از دادگاه استفاده کند.

تاکنون دونالد ترامپ در تمام جلسات دادگاه حضور داشته و عمدتا بی‌تفاوت ظاهر شده است؛ اما پلتفورم اجتماعی او «تروث» چنان طوفانی به راه انداخته است که دادستان‌ها سرانجام اعلام کردند که رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده حکم ممنوعیت پخش اخبار داخل دادگاه را نقض کرده و باید به خاطر اهانت به شأن دادگاه محاکمه شود.

سه پرونده دیگر در مورد رفتار ترامپ در جریان یورش به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱، سهل‌انگاری او در نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده در خانه اش در مار-آلاگو و تلاش او برای باطل اعلام کردن آرای انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا نیز به طور جداگانه در دادگاه حال پیگیری است، اما وکلای دونالد ترامپ تاکنون موفق شده‌اند برگزاری جلسات دادگاه این پرونده‌ها را به تعویق بیاندازند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مهمان‌دوست‌ترین شهرهای جهان کدامند؟

جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند؛ از جعل هویت ستارگان بالیوود تا تبلیغات پدر درگذشته برای فرزند