بازداشت ده‌ها معترض طرفدار فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا؛ اعتراض‌ها فراگیر شد

اعتراض‌های دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
اعتراض‌های دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ده‌ها طرفدار فلسطین در چند دانشگاه آمریکا از جمله کلمبیا و ییل بازداشت شدند، رخدادی که با گسترش اعتراض‌ها به مدیریت اسرائیل در جنگ غزه به دانشگاه‌های بیشتری در این کشور همزمان شده است.

آگهی

گزارش‌ها از بازداشت بیش از ۱۰۰ معترض حامی فلسطین در هفته گذشته در دانشگاه کلمبیا آمریکا و دست کم ۴۵ نفر در روز دوشنبه ۲۲ آوریل در دانشگاه ییل آمریکا حکایت دارند.

بر اساس اعلام پلیس ایالت کنتیکت که دانشگاه ییل در آن واقع است، این افراد پس از آنکه پلیس دانشگاه دستور توقف اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین را صادر کرد، بازداشت شدند.

پلیس کنتیکت اعلام کرده است که پس از بازداشت ۴۵ نفر در دانشگاه ییل، بیش از ۲۰۰ نفر به محل اعتراض بازگشته و یک تقاطع را مسدود کرده‌اند.

پلیس کنتیکت اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای توقف اعتراض‌های غیرخشونت‌آمیز ندارد، اما دانشگاه کلمبیا روز دوشنبه همه کلاس‌های حضوری خود را برای برقراری «آرامش» در این دانشگاه تعطیل کرد.

هم‌زمان بوستون گلوب از تحصن دانشجویان طرفدار فلسطین در کالج امرسون بوستون و موسسه فناوری ماساچوست برای همبستگی با دانشجویان معترضن در دانشگاه کلمبیا خبر داد.

برخی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا کلاس‌های حضوری را برای کاهش تنش‌ها تعطیل کرده و آن‌ها را مجازی برگزار کردند.

پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و آغاز جنگ غزه که به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی از جمله کودکان منجر شده، تنش در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا بالا گرفته‌ است.

واکنش‌های منفی به‌خصوص در دانشگاه‌ها به چگونگی عملیات نظامی اسرائیل در غزه که برخی آن را مصداق «مجازات جمعی» می‌دانند، شکاف‌های سیاسی درون جامعه آمریکا را نمایان کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از حمله اسرائیل به غزه، برخی از دانشگاه‌های آمریکا از یک سو شاهد تظاهرات حامیان اسرائیل بود و از سوی دیگر شاهد تظاهرات علیه اسرائیل بود که این رخدادها گاه تا مرز تنش هم پیش رفتند.

از یک سو دانشجویان طرفدار فلسطین خواستار محکومیت مدیریت اسرائیل در جنگ غزه توسط دانشگاه‌هایشان هستند و از سوی دیگر برخی از دانشجویان یهودی می‌گویند که بسیاری از انتقادها از اسرائیل به یهودی‌ستیزی منجر شده که به ایجاد احساس ناامنی دامن زده است.

پس از آغاز درگیری میان حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا وزارتخانه‌های کشور و دادگستری را مسئول ردیابی و شناسایی تهدیدهای یهودی‌ستیزانه در محیط مدارس و دانشگاه‌ها کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم انجمن قلم آمریکا به دلیل اعتراض نویسندگان مخالف جنگ غزه لغو شد

معاون وزیر دفاع روسیه به اتهام «رشوه‌خواری» بازداشت شد

سازمان ملل: اسرائیل مانع انتقال کمک‌های غذایی به غزه می‌شود