Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند

بوریس پیستوری��س، وزیر دفاع آلمان (چپ) و سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه (راست)
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان (چپ) و سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه (راست) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای دفاع فرانسه و آلمان روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) برای تصویب توافقنامه طرح تولید تانک مشترک جدید به نام «سامانه اصلی رزم زمینی» یا ام‌جی‌سی‌اس، در پاریس با یکدیگر دیدار کردند.

آگهی

این توافق رسمی نقطه آغاز فاز اول از طرح تولید یک خودروی زرهی است که «تانک آینده» نامیده می‌شود و ارزش آن به میلیاردها یورو می‌رسد.

تانک جدید قرار است جایگزین «لوکلر» فرانسه و «لئوپارد ۲» آلمان شود. لئوپارد ۲ یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای جنگی جهان است، اما هر دو وزیر بر این نکته تأکید کردند که این تانک قرار نیست به عنوان مدل جدیدی از لئوپارد ۲ معرفی شود.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان تاکید کرد: «موضوع ساختن لئوپارد ۳ یا ۴ نیست، بلکه مسئله طراحی چیز کاملاً جدید دیگری است.»

پیستوریوس گفت که این تانک از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد و دارای سامانه‌های خودکار ویژه‌ای است که نیازی به «راهبری انسانی» ندارند.

**به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
**

وزیران آلمانی و فرانسوی به خبرنگاران گفتند که انتظار می‌رود تقسیم کار این طرح برای تولیدکنندگان در دو کشور تا پایان سال جاری مسیحی نهایی شود و در عین حال تأکید کردند که این یک «هدف بلندپروازانه» است.

انتظار می‌رود این تانک نسل آینده تا سال ۲۰۴۰ تکمیل شود.

طرح تولید تانک نسل جدید نشان می‌دهد که اروپا در حال گسترش صنعت دفاعی خود است و تلاش می‌کند با فناوری نظامی رو به رشد کشورهایی مانند هند و چین رقابت کند.

تقسیم کار طرح ام‌جی‌سی‌اس چگونه است؟

ام‌جی‌سی‌اس دومین پروژه بزرگ صنعت تسلیحاتی بین دو قدرت برتر اتحادیه اروپاست.

این پروژه به موازات یکی دیگر از طرح‌های بزرگ فرانسوی-آلمانی انجام می‌شود که برای ساخت اف‌سی‌ای‌اس، نسل آینده جت جنگنده و نیز سامانه‌های پهپادی آماده می‌شود.

آلمان قرار است توسعه ام‌جی‌سی‌اس را رهبری کند و فرانسه مدیریت توسعه اف‌سی‌ای‌اس را بر عهده دارد. هر دو کشور هزینه طرح‌ها را به طور مساوی بین یکدیگر تقسیم خواهند کرد.

سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، شرکت‌های تالس، کی‌ان‌دی‌اس و راین‌متال را به‌عنوان شرکت‌هایی معرفی کرد که احتمالاً به ساخت ام‌جی‌سی‌اس کمک می‌کنند.

انجام این پروژه که موضوع آن نخستین بار در سال ۲۰۱۷ مطرح شد، با اختلافات و تنش‌های سیاسی بین دو کشور در مورد موضوعاتی مانند انتقال انرژی مواجه است. اما بوریس پیستوریوس در این زمینه اطمینان داد و مدعی شد که توافق مشترک آلمان و فرانسه «نشانه‌ای از اعتماد متقابل ما با وجود شرایط ژئوپلیتیک فعلی» است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد

فرانسه «صدها» خودروی زرهی و موشک ضدهوایی در اختیار اوکراین قرار‌ می‌دهد

نخستین سری از تانک‌های پیشرفته آلمانی و بریتانیایی وارد خاک اوکراین شد