Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

شیء دوازده وجهی اسرارآمیز رومی‌ها برای نخستین بار در بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright کانوا پرو
Copyright کانوا پرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک شیء اسرارآمیز متعلق به دوره روم باستان که قدمتی ۱۷۰۰ ساله دارد، برای نخستین بار در موزه‌ای در شهر لینکلن‌ بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود.

آگهی

این شیء تو خالی ۱۲ وجهی که هنگام کاوش‌های باستان‌شناسان آماتور کشف شده، یکی از معماهای بزرگ باستان‌شناسی است که تاکنون اطلاع دقیقی از کاربرد آن‌ وجود ندارد.

تاکنون فقط ۳۳ شیء ۱۲ وجهی در کاوش‌های باستان‌شناسان در بریتانیا پیدا شدند اما کشف چنین شیئی در منطقه مرکزی انگلستان «میدلندز» سابقه نداشته است.

این شیء برنزی ۱۲ وجهی که در تابستان ۲۰۲۳ در محله نورتون‌دیزنی در نزدیکی شهر لینکلن کشف شده، یکی از بزرگترین نمونه‌های موجود در نوع خود است که ۲۵۴ گرم وزن دارد و قطر آن ۸ سانتی‌متر است.

ریچارد پارکر، دبیر گروه «تاریخ و باستان‌شناسی نورتون دیزنی» می‌گوید که مورخان با وجود تحقیقات گسترده‌ای که در مورد این شیء ۱۲ وجهی و موارد مشابه آن انجام داده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند مشخص کنند که این اشیاء دقیقاً چه هستند و چه کاربردی داشته‌اند.

این کارشناس در گفتگو با بی‌بی‌سی جهانی گفت که شاید هیچ‌وقت کاربرد واقعی این اشیاء مشخص نشود اما کاربردهایی مانند «جادوگری، مراسم آیینی یا باورهای مذهبی» به ذهن خطور می‌کند.

در متون رومی‌ها هیچ اشاره‌ای به اشیاء ۱۲ وجهی نشده است.

گروه «تاریخ و باستان‌شناسی نورتون دیزنی» بر این نظر است که این اشیاء از آنجا که اندازه استانداردی ندارند، دستگاه‌های اندازه‌گیری نبوده‌اند. این گروه همچنین نبودن هیچگونه اثر سایش روی این اشیاء را نشان‌دهنده این دانسته که از آن‌ها به‌عنوان ابزار استفاده نشده است.

کارشناسان با اشاره به زمان و انرژی زیادی که برای ساختن این شیء ۱۲ وجهی صرف شده، بر این نظرند که کاربرد این اشیاء برای مقاصد عادی نبوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پارکر گفت که شیء ۱۲ وجهی کشف‌شده در چاله‌ای در بالای یک تپه پیدا شده و به نظر می‌رسد که این شیء به عمد در آنجا قرار داده شده است.

باستان‌شناسان آماتوری که این شیء را پیدا کرده‌اند، قصد دارند تابستان امسال با کاوش‌های بیشتر در محل کشف این شیء، سرنخ‌های بیشتری در مورد آن پیدا کنند.

قرار است این شیء اسرارآمیز در «جشنواره تاریخ» شهر لینکلن به نمایش گذاشته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

کشف سنگ‌نگاره‌های باستانی از انسان‌های ماقبل تاریخ در کنار ردپای دایناسورها در برزیل

یک مجموعه ویلایی بزرگ متعلق به روم باستان هنگام ساخت و ساز در بریتانیا کشف شد