Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

ایران سفر هیات کره شمالی به تهران برای همکاری نظامی را تکذیب کرد

وزیر روابط برون‌مرزی  اقتصاد کره شمالی در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ (راست) و رهبر کره شمالی در حال تماشای شلیک موشک بالستیم در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ (چپ)
وزیر روابط برون‌مرزی اقتصاد کره شمالی در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ (راست) و رهبر کره شمالی در حال تماشای شلیک موشک بالستیم در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ (چپ) Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تهران تاکید دارد که نخستین سفر هیات سیاسی و اقتصادی کره شمالی به ایران که بعد از پنج سال صورت می‌پذیرد تنها با هدف گفتگو در مورد مسائل تجاری است، حال آنکه برخی کارشناس معتقدند که پیونگ‌یانک متاعی به جز سلاح برای تجارت ندارند.

آگهی

ایران گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر انگیزه‌های نظامی هیات کره شمالی از سفر به این کشور را تکذیب و اعلام کرده است که این سفر صرفا برای فرصت‌های تجاری است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) در نشستی خبری «گمان‌زنی‌های مغرضانه» درباره هدف از سفر کره شمالی را بی‌اساس خواند و گفت که «چنین چیزی صحت ندارد.»

وی توضیح داد که هیات کره شمالی که برای اولین بار در پنج سال گذشته به این کشور سفر کرده است، به منظور حضور در «ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران - اکسپو ۲۰۲۴» که از ۲۷ آوریل تا ۱ مه (۸ تا ۱۲ اردیبهشت) در تهران برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند.

کنعانی در نشست خبری خود ضمن تاکید بر روابط رسمی دیپلماتیک ۵۰ ساله پیونگ یانگ و تهران افزود که طرف کره‌ای دیدارهایی را با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران در حاشیه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ انجام داده‌اند.

رسانه دولتی کره شمالی هفته گذشته گزارش داد که یون جونگ هو، وزیر روابط برون‌مرزی اقتصاد کره شمالی در راس هیاتی به ایران سفر کرده تا در مورد مسائل تجاری مذاکره کند. این سفر اولین حضور علنی یک هیات بلندپایه کره شمالی در ایران از ماه اوت ۲۰۱۹ (اواخر مرداد ۱۳۹۸) است.

ابراز نگرانی واشنگتن

چند روز پیش از اعلام این سفر، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده به شدت نگران همکاری ایران با کره شمالی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در واکنش به گزارش‌های مربوط به سفر این هیات کره‌ای اظهار داشت: «در جریان سال‌های متمادی و در دولت‌های مختلف، شاهد پیوندهای مختلفی در همکاری‌های دفاعی بین کره شمالی و ایران بوده‌ایم.»

وی در ادامه از برقراری روابط نظامی کره شمالی و ایران با روسیه بویژه با توجه به حمله نظامی کرملین به اوکراین ابراز نگرانی کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هیات کارشناسان سازمان ملل که بر تحریم‌های کره شمالی نظارت می‌کند، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی اتهاماتی مطرح کرد که دو نفر از کره شمالی از جانب سازمانی موسوم به «دفتر کل ۲۲۱» که در زمینه تسلیحات فعالیت می‌کند هنوز در حال انجام فعالیت‌هایی در ایران هستند، اما تهران این ادعا را رد کرد.

تا اینکه در ماه اکتبر تصاویری منتشر شد که به نظر می‌رسید تسلیحات کره شمالی را در دستان نیروهای شبه‌نظامی حماس نشان می‌دهد، اگرچه پیونگ یانگ ادعا کرد این اتهامات «شایعات بی‌اساس و نادرست» است.

کره شمالی چه چیزی دارد که به ایران بفروشد؟

پیونگ‌یانگ و تهران هر دو به دلایل هسته‌ای در صحنه دیپلماتیک با تحریم‌های شدید بین‌المللی و انزوای بیشتر از سوی جامعه جهانی مواجه هستند.

آندری لانکوف، استاد دانشگاه کوکمین در سئول و مدیر گروه رسانه‌ای موسوم به «خطر کره» به وبسایت «اخبار کره شمالی» گفت که او نمی‌تواند گزینه‌های تجاری زیادی برای روابط فی‌مابین ایران و کره شمالی بجز تسلیحات را متصور باشد.

این استاد دانشگاه گفت: «ایران نفت دارد و همه نفت لازم دارند و کره شمالی هم مستثنی نیست. اما سوال اینجاست که کره شمالی چه چیزی دارد که به ایران بفروشد؟ تقریباً هیچ چیز به جز تسلیحات و فناوری نظامی.»

آقای لانکوف همچنین استدلال کرد که تکذیب همکاری‌های نظامی از سوی ایران را باید با شک و تردید نگریست، به ویژه با توجه به رواج «تکذیبیه‌های غیرقابل قبول زیادی» که از سوی برخی کشورها مطرح می‌شود ولی «همه می‌دانند که وجود دارد.»

صفحه سایپانیوز در اینستاگرام و پوشش خبر بازدید هیات کره شمالی از غرفه این شرکا در ایران اکسپو ۲۰۲۴

در همین حال، طبق اعلام اینستاگرام رسمی سایپانیوز، رئیس هیات کره شمالی در جریان نمایشگاه «ایران اکسپو ۲۰۲۴» این هفته از غرفه خودروساز ایرانی سایپا بازدید و برای همکاری با این شرکت از خود ابراز «تمایل» نشان داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات برای اولین بار بعد از ده سال تشکیل جلسه می‌دهد

آمریکا پنج یگان امنیتی اسرائیل را ناقض حقوق بشر خواند؛ کمک‌های نظامی اما متوقف نمی‌شود

بلینکن در عربستان: کشورهای عربی باید در مقابل ایران سیستم دفاعی یکپارچه داشته باشند