Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

ایران و حوثی‌های یمن: در پذیرش دانشجویان آمریکایی حامی فلسطینی‌ها که تعلیق شده‌اند جدی هستیم

دانشجویان در تجمعی در دانشگاه ورمونت در برلینگتون برای توقف کشتار در غزه ۲ مه ۲۰۲۴
دانشجویان در تجمعی در دانشگاه ورمونت در برلینگتون برای توقف کشتار در غزه ۲ مه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبه‌نظامیان حوثی در یمن که چندین ماه است برای نشان دادن حمایت خود از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، باعث اختلال در روند کشتیرانی جهان در اطراف آب‌های دریای سرخ شده‌اند، اکنون اعلام کردند که مکانی را برای دانشجویان تعلیق شده از دانشگاه‌های آمریکا به خاطر برگزاری تظاهرات ضد اسرائیلی در نظر گرفته‌اند.

آگهی

بیش از ۱۳ دانشگاه ایران آمادگی خود را برای پذیرش دانشجویان تعلیقی دانشگاه‌های آمریکایی اعلام کردند. از جمله این موسسات می‌توان به دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه رازی، دانشگاه علامه طباطبائی،‌ دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علم و صنعت ایران و جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

این دانشجویان در روزهای اخیر برای نشان دادن اعتراض خود به جنگ اسرائیل در نوار غزه که اکنون در هفتمین ماه از آن به سر می‌بریم، در ده‌ها دانشگاه در ایالات متحده تجمع یا چادر برپا کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده است،‌ اما این دانشجویان از او خواستند تا اقدامات بیشتری برای توقف خونریزی در غزه انجام دهد و خواستار قطع همکاری موسسات آموزش عالی خود با شرکت‌های حامی دولت اسرائیل شدند.

بسیاری از دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه معتبر کلمبیا در شهر نیویورک، برای سرکوب اعتراضات به پلیس متوسل شدند.

«قات زدن» در دانشگاه صنعا

در همین حال، یکی از مقامات دانشگاه صنعا که توسط شورشیان حوثی اداره می‌شود، روز جمعه ۳ مه (۱۴ اردیبهشت) به خبرگزاری رویترز گفت: «ما در مورد پذیرش دانشجویانی که به دلیل حمایت از فلسطینی‌ها از دانشگاه‌های ایالات متحده تعلیق شده‌اند، جدی هستیم. ما در این نبرد به هر نحو ممکن در کنار فلسطین می‌جنگیم.»

دانشگاه صنعا با صدور بیانیه‌ای از موضع «بشر دوستانه» این دانشجویان در ایالات متحده استقبال کرده و گفته است که آنها می توانند در یمن به تحصیل خود ادامه دهند.

هیات مدیره دانشگاه صنعا در بیانیه‌ای به انضمام یک آدرس ایمیل برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در بخش تحت کنترل حوثی‌ها در یمن هستند، آورده است که: «هیات مدیره دانشگاه صنعا آنچه که دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده و اروپا در معرض آن قرار داده شده اند، یعنی سرکوب آزادی بیان را محکوم می‌کند.»

ایالات متحده و بریتانیا همزمان با آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و آب‌های پیرامونی آن، این شبه‌نظامیان را در سال جاری میلادی به فهرست گروه‌های تروریستی بازگرداندند.

پیشنهاد حوثی ها برای پذیرش دانشجویان آمریکایی، موجی از طعنه را از سوی مردم عادی یمن در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت. 

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی عکسی از دو غربی در حال جویدن برگ گیاه مخدر «قات» که امری بسیار رایج در یمن است منتشر کرد. این کاربر در توضیح عکس خود، این دو فرد غربی را دانشجویان آمریکایی در سال پنجم دانشگاه صنعا توصیف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن‌پست: آمریکا از قطر خواسته است اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند آن‌ها را بیرون کنند

تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر استرالیا در حمایت از فلسطینی‌ها

پلیس فرانسه با هدف پاکسازی دانشگاه علوم‌سیاسی پاریس از دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین وارد عمل شد