گفتگوی یورونیوز با دبیرکل سازمان ملل متحد

گفتگوی یورونیوز با دبیرکل سازمان ملل متحد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این ماهها درگیر چند مسئله مهم بین المللی است. دور آینده گفتگوها در باره مسئله تغییرات آب و هوا، موضوع اقلیت ها و مهاجران در اروپا، پرونده هسته ای ایران و مذاکرات صلح اسراییل و فلسطینیان، از جمله این مسائل است.

او روز سه شنبه 19 اکتبر، پس از حضور در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ، در یک مصاحبه به دعوت یورونیوز شرکت کرد. کریستوف میدل مونه، خبرنگار یورونیوز این مصاحبه را انجام داده است: یورونیوز: آقای دبیر کل، به یورو نیوز خوش آمدید. در هفته های پیش رو، تغییرات آب و هوا بار دیگر در صدر بحث و تصمیم گیری در عرصه بین المللی خواهد بود. آیا با خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا موافق هستید که اجلاس کانکون در دسامبر آینده، برای احیای قرارداد کیوتو، با شکست روبرو خواهد شد؟ اساسا چرا این مذاکرات تا این حد ناموفق از آب در می آیند؟

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد: این به اراده سیاسی دولت ها برمی گردد. اکنون در جامعه بین المللی آگاهی و هشیاری بالایی دراین مورد وجود دارد. اینکه، موضوع تغییر آب و هوا، مسئله مشخص دوران ماست. به همین دلیل، ابهامی در این مورد وجود ندارد.

مسئله شاید این باشد که ما قادر نیستیم که به یک توافق جهانی قابل قبول در این زمینه دست یابیم. یک توافق جامع و الزام آور. ولی ما در حال پیشرفت محسوسی در مورد مسئله قطع درختان جنگلی و کاهش جنگل ها هستیم. همچنین پیشرفت در زمینه حمایت مالی سریع از کشورهای در حال توسعه، برای ظرفیت سازی و انطباق با پیشرفت های تکنولوژیک. در این پنج عرصه، ما باید تا تشکیل جلسه سال آینده در آفریقای جنوبی، به پیشرفت های بیشتری هم برسیم ولی ما در تلاش هستیم که در اجلاس کانکون نیز به حداکثر پیشرفت دست پیدا کنیم. یورونیوز: با وجود اولویت مسائل اقتصادی، معضل مهاجرت به تدریج هر چه بیشتر خود را به عنوان یک تهدید اجتماعی و سیاسی نشان می دهد. اخیرا آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، چند فرهنگی را یک مفهوم شکست خورده نامید. آیا شما در اروپا گرایش بیشتری به “ملی گرایی” را احساس نمی کنید و آیا این موجب ناراحتی شما نیست؟

بان کی مون: من می دانم که در بعضی از کشورهای اروپایی، مناقشاتی بر سر کارگران مهاجر و اقلیت ها وجود داشته و دارد. تا آنجا که به سازمان ملل و من به عنوان دبیر کل آن مربوط می شود، ما همه دولت های عضو را به تامین و حفظ کامل حقوق بشر برای مردمی که ممکن است مورد تبعیض قرار گیرند و حقوقشان پایمال شود، مصرانه ترغیب می کنیم.

سازمان ملل همچنین برای تشکیل یک گردهم آیی بین المللی زیر نام“مهاجرت و توسعه“، پیشقدم شده است. ما تاکنون در این زمینه سه دیدار داشته ایم و به آن ادامه خواهیم داد. هدف این دیدارها اینست که ببینیم چگونه می توانیم از همکاری کارگران مهاجر، در جهت بسیار مثبتی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی استفاده کنیم.

یورونیوز: به این ترتیب از دیگاه شما، مسئله مهاجرت در اروپا وخیم تر از بقیه کشورها نیست؟

بان کی مون: این یک پدیده عمومی در هر جای دنیاست. در مردم این گرایش وجود دارد که به کارگران مهاجر نیز مانند دیگران توجه کنند. زمانی که این توجه فراگیر و به اندازه کافی سخاوتمندانه باشد، آنگاه این کارگران نیز از ما خواهند بود و آنگاه مردم کشور ما نیز می توانند در کشورهای دیگر مانند خود آنها مورد توجه باشند. بنابراین، مسئله شمول و فراگیری خیلی مهم است. من به این پویایی باور دارم. به همین دلیل این تنوع و گوناگونی فرهنگی بایدبرجسته شود و در جهت مثبت مورد احترام و توجه قرار گیرد.

یورونیوز: در زمینه همبستگی بین المللی، انتظار شما از اجلاس بعدی گروه 20 که ماه آینده در سئول برگزار می شود، چیست؟

بان کی مون: برای اولین بار در تاریخ گروه 20، رهبران کشورها آماده می شوند که یک دستور کار مبتنی بر ضرورت های توسعه را بپذیرند. به این ترتیب آنها بر سر این بحث خواهند کرد که چگونه با در پیش گرفتن سیاست های صرفه جویانه، وضعیت مالی خود را تحکیم کنند و همزمان در این مورد بحث کنند که رهبران گروه 20 چگونه می توانند امید ایجاد کنند و برای حل معضلات فوق العادده بزرگ آمادگی داشته باشند. همچنین، اینکه چگونه مسائل عمومی مربوط به توسعه، شامل مسئله آب و هوا را حل کنند. این موجب دلگرمی بسیار است.

یورونیوز: مذاکره با ایران در مورد پرونده هسته ای این کشور در وین ادامه خواهد یافت. آیا سازمان ملل و اتحادیه اروپا در مورد پرونده ایران و همچنین مسئله منع گسترش سلاح های اتمی، بطور عام، در جهت یکسانی هستند؟

بان کی مون: من در این باره با خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بحث کرده ام. دلگرم و خوشحال هستم که صحبت ها در جهت مطلوب پیش رفته است.

هر زمان و در هرجایی نیز که مقامات ایران را ملاقات کرده ام، آنها را مصرانه ترغیب کرده ام که بر سر میز مذاکره بر گردند و گفتگو با گروه پنج بعلاوه یک را ادامه دهند، و به نظر می رسد که این بزودی در ماه نوامبر صورت بگیرد. من به عنوان دبیر کل سازمان ملل، از هیچ کوششی در جهت تسهیل روند مذاکرات، دریغ نخواهم کرد. برای اینکه بتوانیم این مسئله را به روش صلح آمیز حل کنیم، هیچ راه دیگری جز گفتگو وجود ندارد. یورونیوز: موضع شما در مورد این پیشنهاد که هرچه بیشتر مطرح می شود چیست؟ پیشنهاد اینکه به یک عضو جدید سازمان ملل که فلسطین نام داشته باشد، خوش آمد گفته شود؟

بان کی مون: فلسطین و اسرائیل، مشغول دور تازه ای از مذاکرات صلح هستند. اگر چه که این مذاکرات به خاطر مسئله ادامه خانه سازی ها متوقف شده است.

من به عنوان عضوی از گروه چهار برای حل مسئله فلسطین و به عنوان دبیرکل سازمان مل، همواره سخت کوشیده ام تا توجه دو طرف درگیر یعنی اسرائیل و فلسطین و همچنین توجه اعضای مهم اتحادیه عرب و ایالات متحده آمریکا را به این مسئله جلب کنم. ما امیدواریم که روند مذاکرات صلح هرچه زودتر از سر گرفته شود. آنگاه ما قادر خواهیم بود تا این چشم انداز را واقعیت ببخشیم که دوکشور یعنی اسرائیل و فلسطین می توانند در کنار هم، در صلح و امنیت زندگی کنند. آنگاه ما خواهیم توانست که به فلسطینیان به عنوان عضو جدیدی از سازمان ملل متحد خوش آمد بگوئیم. یورونیوز: آقای دبیر کل، بسیار از شرکت شما در این مصاحبه سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است