افشاگری های ویکی لیکس و واکنش ناتو

افشاگری های ویکی لیکس و واکنش ناتو
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آندرس فو راسموسن ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو گفته است، افشاگری های سایت ویکی لیکس هیچ تاثیری بر سیاستهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو نخواهد داشت. درگفتگو با وی به این موضوع و مسائلی چون توافقات نشست اخیر درلیسبون و حضور نیروهای ناتو در افغانستان می پردازیم.

یورونیوز:آقای راسموسن ، از شما سپاسگزارم که ما را مقرسازمان ناتو در بروکسل پذیرفته و فرصت گفتگو دادید.

هفته گذشته، شاهد افشا شدن شماری از مکاتبات دیپلماتیک آمریکا دربودیم. برخی از آنها حاوی بحث های مطرح شده در ناتو بودند. آیا شما نگران نیستید که این افشاگری ها به نحوی برتوافق جمعی بدست آمده در طول نشست ناتو در لیسبون تاثیر بگذارد؟

راسموسن: نه واقعا، من فکر نمی کنم ، حقیقت این است که این مکاتبات حاوی خبر جدیدی نیست. ما درچارچوب سیاست مان در مورد اسناد طبقه بندی شده توضیحی نمی دهیم.اما به طور کلی من می توانم بگویم که آنها هیچگونه تاثیری بر سیاست های ما ندارند.

یورونیوز: برخی از این مکاتبات، درباره باز پس گرفتن طرح ناتو مبنی بر حفاظت از کشورهای منطقه بالتیک در برابر حمله روسیه است. هنگامی که شما با آقای مدودف در لیسبون درمورد ایجاد روابط بین ناتو و روسیه بحث می کردید، روسیه از این برنامه مطلع بود؟

راسموسن: ما هرگز در مورد چگونگی دفاع از متحدان مان توضیح نمی دهیم. من فکر نمی کنم هیچکس از نقش دفاعی ناتو در قبال متحدانش متعجب شود. البته که ما تمام برنامه های مناسب رادر جای خود، برای محافظت از مردم کشورهای عضودر برابرهر گونه تهدیدی داریم.

یورونیوز: به نظر شما این افشاگری ها می تواند بر روند ایجاد همکاری بین روسیه و ناتو تاثیر بگذارد؟

راسموسن: نه ، من نسبت به روحیه مثبتی که در ملاقات ما در لیسبون به دلیل منافع متقابل ایجاد شد، اطمینان دارم. بدیهی است که ما اختلاف خودمان را با روسیه داریم. اما در نهایت ، دربرخی حوزه ها ما منافع امنیتی مشترکی با روسیه داریم ، فقط برای طرح برخی از آنها می توان به موضوع افغانستان ، فعالیتهای ضد تروریستی ، مبارزه با دزدی دریایی ، حفاظت در برابر گسترش سلاح های هسته ای ، سلاح های کشتار جمعی و موشک ها اشاره کرد. ما باید همکاری عملی مان در آن مناطقی که منافع مشترک داریم گسترش دهیم. این تصمیمات در اجلاس لیسبون اتخاذ شد و من فکر می کنم ، دستاوردهای عالی اجلاس لیسبون غالب خواهند بود.

یورونیوز: اما من حداقل یک افشاگری راجع به ناتو، که هفته گذشته از طریق ویکی لیکس منتشر شد و جنبه عمومی پیدا کرد را به یاد دارم. اطلاعاتی که ناتو را محکوم کرد به وجود سلاح های هسته ای ایالات متحده از دهه 1950 در حداقل چهار کشور اروپا. آیا وجود این سلاح ها را تایید می کنید؟

راسموسن:من معتقدم که اقدام ویکی لیکس به دیپلماسی بین المللی آسیب می رساند، چرا که در دیپلماسی بین المللی مذاکرات محرمانه با دیگرکشورها و حتی با دشمنان به منظوردستیابی به راه حل صلح آمیزو جلوگیری از درگیری صورت می گیرد. اگر مذاکرات محرمانه علنی شود، این خطر وجود دارد که این راه ارتباطی نابود شود و یا آسیب ببیند. به این دلیل ما این اقدام را محکوم می کنیم.

یورونیوز:یکی از نکات دراستراتژی جدید ناتو ، حذف سلاح های استراتژیک جنگ سرد از اروپاست . سلاح روسی وآمریکایی. همانطور که می دانید درباره این موضوع بحث های زیادی وجود دارد.اما به نظر شما انتشاراین اسناد لااقل می تواند به نحوی فشاربر ایالات متحده آمریکا باشد برای حذف این سلاح ها؟

راسموسن:نه ویکی لیکس نمی تواند هیچ تاثیری بر سیاستهای ما داشته باشد. ما وضعیت هسته ای مان را در یک ساختار راهبردی در اجلاس لیسبون ارائه کردیم که به تصویب هم رسید و بر دو اصل استوار است. از یک سو برنامه طولانی مدت مشترک، برای رسیدن به جهان بدون سلاح هسته ای و از سوی دیگر ما به این نکته توجه داریم که برای بخشی از سیاست های بازدارندگی مان تا زمانی که سلاح های هسته ای در جهان وجود دارند ما به توانایی هسته ای نیاز داریم.

یورونیوز:اما موضوع سپر دفاع موشکی… اول اینکه در این شرایط بحران اقتصادی چه کسی هزینه آنرا خواهد پرداخت، و چه کسی فرمانده خواهد بود؟

راسموسن: این سیستم، سیستم دفاع موشکی ناتو خواهد شد، به این معنی که فرماندهی و کنترل آن بر اساس قوانین معمول ناتو خواهد بود، پس بخشی ازساختار یکپارچه ناتو خواهد شد. در بخشی که به هزینه ها مربوط می شود ، ما می توانیم این سیستم دفاع موشکی منطقه ای را با صرف هزینه های اضافی خیلی کم بسازیم.

چراکه آمریکایی ها و متحدان اروپایی سیستم دفاع موشکی موجود خود راتحت سیستم ناتو قرارداده اند از طریق ایجاد ارتباط بین این سیستم ها موجود، می توانیم دفاع موشکی را از حفاظت محدود به نیروهای مستقر، به حمایت از کل جمعیت گسترش دهیم.

یورونیوز:درباره افغانستان ، در لیسبون شما درباره طرح انتقال از ماه ژوئن سال آینده ، تاسال 2014 به توافق رسیدید. پس از سال 2014 چه خواهد شد؟نقش ناتو چه خواهد بود؟ آیا شما به حفظ نیروهای خارجی در مناطق خاصی از افغانستان می اندیشید؟

راسموسن:بله ، من تصور می کنم نیروهای بین المللی فراتر ازسال 2014 میلادی هم آنجا بمانند..

به تصورم اگرروند انتقال با موفقیت انجام شود، نیروهای بین المللی می توانند در بخش حمایتی نقش بیشتری را ایفا کنند. آنها برای کمک به نیروهای امنیتی افغان ، آموزش نیروهای امنیتی افغان وا در صورت لزوم کمک به آنها در افغانستان می مانند. اما روند انتقال در ابتدای سال آینده میلادی شروع می شود و امیدوارم تا پایان سال 2014 کامل شود ، پس از آن ما بیشتردر نقش حمایتی ظاهر می شویم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین نبرد حقوقی بنیانگذار ویکی‌لیکس در دادگاه بریتانیا برای جلوگیری از استردادش به آمریکا

کنسرت جنجالی راجر واترز در پاریس؛ «بیانیه‌ای سیاسی» از مهسا امینی تا حمایت از آسانژ و فلسطین

نخست‌وزیر استرالیا از یافتن راه‌حل در موضوع ادامه بازداشت جولیان آسانژ ابراز ناامیدی کرد