وزیر خارجه ایران: موسوی و کروبی به زندگی عادی خود مشغولند

وزیر خارجه ایران: موسوی و کروبی به زندگی عادی خود مشغولند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران این هفته برای شرکت در جلسه شورای حقوق بشرسازمان ملل به ژنو سفر کرد. با توجه به آنکه آقای صالحی تمایلی به صحبت با خبرنگاران فارسی زبان یورونیوز نداشت، محمد عبدالعظیم خبرنگار بخش عربی با وی به گفتگو نشست.

یورونیوز:حوادث اخیر دنیای عرب در مصر، تونس و لیبی را چگونه ارزیابی می کنید؟ کشورهایی که شاهد موج انقلاب و اعتراض های خیابانی بوده اند.

وزیر خارجه ایران: “ما فکر می کنیم که این ها جنبش های خودجوش مردمانی است که دیگر از استبداد و ظلم حاکمان خود خسته شده بودند. بنابراین مردم سعی دارند که سربلندی و قدرت واقعی را که برازنده شان است، در این شرایط، دوباره بدست آورند.”

یورونیوز: محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران سرکوبهای لیبی را محکوم کرده است. آیا این موضع رسمی دولت شماست؟

وزیر خارجه ایران: “بله. ما استفاده از زور را بر علیه جنبش های خودجوش مردمی در هر کشوری که باشد، محکوم می کنیم. زور و خشونتی که دولت لیبی علیه شهروندان خود به کار گرفته است، به نظر من غیر قابل دفاع و توجیه ناپذیر است.”

یورونیوز: گزارشها حاکی از آن است که دولت ایران تظاهرکنندگان و مخالفان خود را سرکوب می کند.

وزیر خارجه ایران: خوب. تفاوتهای اساسی بین ایران و جهان عرب وجود دارد. البته می دانید،ممکن است در این بین افرادی هم بازیچه دست شوند و به خیابان بیایند.

یورونیوز:ولی چه کسی، دیگری را بازیچه خود کرده است …

وزیر خارجه ایران: “من پشت این قضیه،اروپاییها را می بینم. دولتهای غربی به اینگونه مقایسه ها دامن می زنند که از ریشه نادرست است. اگر حرف، حرف مخالفت و تظاهرات است، همین چند ماه پیش،فرانسه هم شاهد تظاهرات های خیابانی بود. اصلا تظاهرات در همه جای دنیا رخ می دهد.”

یورونیوز: اما هیچ شباهتی یا رابطه ای بین آنچه درفرانسه اتفاق افتاد و آن چیزی که جهان عرب ودر تهران و ایران شاهدش هستیم، وجود ندارد. شما با این حرف خود می خواهید بگویید دسیسه و توطئه ای اروپایی پشت قضیه نهفته است؟

وزیر خارجه ایران: “ نه. چیزی که من می خواهم بگویم، اینست که تظاهراتی که در تهران و ایران شاهدش بودیم، اعتراضات کوچکی بوده اند که شرکت کنندگان بازیچه بودند و در مورد آنها بزرگنمایی شده است.”

یورونیوز: پس چگونه است که سران مخالفان دولت ایران دستگیر شده اند؟

وزیر خارجه ایران: “نخیر. اینطوری که شما می گویید، نیست و این آقایانی که شما به آنها اشاره داشتید، در خانه هایشان هستند و مشغول زندگی معمولی خود هستند.”

یورونیوز:ولی برخی از گزارشها حکایت از آن دارند که آنها در مکانی تحت نظرند و نمی توانند از تهران خارج شوند.

وزیر خارجه ایران: “خیر. این چیزی است که من امروز از اخبار شنیدم ولی چنین موضوعی صحت ندارد و ما آن را رد می کنیم.”

یورونیوز: آنها در حصر خانگی هستند و امروز( دوشنبه) هم…..

وزیر خارجه ایران: “آنها در منزل خود هستند. آنها در خانه خود هستند و همانطور که گفتم هر کشوری قوانین و مقررات مربوط به خود را دارد.”

یورونیوز:بله

وزیر خارجه ایران: “در همه کشورها حتی مثلا در اروپا اگر کسی خلاف قانون عمل کند، حاکمیت قانون وجود دارد و هیچکس نمی تواند از قانون تخطی کند.”

یورونیوز: در مورد مهدی کروبی و میر حسین موسوی، گفته می شود که آنها به مکان نامعلومی انتقال داده شده اند.

وزیر خارجه ایران: “همانطور که گفتم اطلاعی راجع به این مسئله ندارم. تا آنجا که من می دانم آنها در منازل خود هستند. آنها همیشه از جایی به جای دیگر می روند و آزاد بوده اند که خانواده و بستگانشان را ملاقات کنند. بنابراین، ممکن است آنها به میل و تصمیم خود درحال حاضر در خانه خود نباشند.”

یورونیوز: هیچکس نمی داند آنها کجا هستند، حتی خانواده هایشان…..

وزیر خارجه ایران: “همانطور که گفتم در تهران فقط اعتراضات بزرگنمایی شده ای آنهم با حضور تعداد قلیلی از مردمی که بازیچه بوده اند، اتفاق افتاده است.”

یورونیوز: بعنوان مثال، گزارشگران و روزنامه نگاران نمی توانند آزادانه در تهران و دیگر شهرهای ایران فعالیت کنند.

وزیر خارجه ایران: “نه. من با این موضوع مخالفم.”

یورونیوز: در مورد….

وزیر خارجه ایران: “ممکن است مواردی هم وجود داشته باشد و بعضی از مردم در خیابانها قوانین را زیر پا گذاشته باشند و موجب بوجود آمدن محدودیت هایی هم شده باشند. اما این سیاست کلی ما نیست. رسانه ها آزادند و ما از این نظر آزادترین کشور خاورمیانه هستیم.”

یورونیوز: “پس بعنوان مثال، قطع کردن تویتر، اینترنت، فیس بوک و قطع ارتباط بین خانواده ها در تهران چه معنایی می تواند داشته باشد؟”

وزیر خارجه ایران: “خوب. در زمان تظاهرات حتی در غرب شما برای کنترل تظاهرات چه کار می کنید. همین چند ماه پیش در انگلیس وقتی دانشجویان تظاهرات هایی را برگزار کردند. آیا نیروهای امنیتی و پلیس از تظاهرکنندگان با غذا و شیرینی پذیرایی کردند؟ منظورم این است که پلیس وظیفه دارد تظاهرات هایی را که از قانون تخلف کرده اند، کنترل کند.”

یورونیوز: نگرانی هایی در اسرائیل در مورد عزیمت کشتی های ایرانی به سوریه بوجود آمده و نخست وزیر این کشوراین عمل ایران را یک عملیات تحریک آمیز دانسته است.

وزیر خارجه ایران: “به نظرمن این مسئله ناشی از “ ایران ترسی” است. مقامات اسرائیلی، رژیم صهیونیستی، همیشه چنین مواضعی داشته اند. اما کشورهای منطقه به خوبی از نیات ایران آگاهند. ما همیشه دوست خوب و مورد اعتمادی برای حکومت های منطقه بوده ایم. ماموریت این کشتی ها آموزشی است یا بود.”

یورونیوز: اما نتانیاهو آنرا ماموریتی دانسته که ممکن است خطرناک باشد.

وزیر خارجه ایران: “خوب این برداشت اوست. آنها همیشه این حرفهای اشتباه را زده اند، که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد.”

یورونیوز: شاید این مواضع بخاطر این است که چیزهای مخفی ای پشت فعالیت های شما نهفته است.

وزیر خارجه ایران: “خیر. هیچ چیز مخفی ای در این ماموریت وجود ندارد. ما اعلام کرده ایم و من هم بارها و بارها گفته ام که این فقط یک ماموریت آموزشی و تمرینی بود.”

یورونیوز: آیا این صحت دارد که این کشتیهای ایرانی، حامل اسلحه برای سوریه بودند؟

وزیر خارجه ایران: “نخیر. ما بطور واضح اعلام کرده ایم که این کشتی ها حامل هیچ گونه سلاح نظامی نبوده اند.”

یورونیوز: در مورد اتهامی که به ایران در مورد تلاش برای ساخت بمب اتمی وارد است، چه می گویید؟

وزیر خارجه ایران: “نخیر. ما این مسئله را تکذیب می کنیم. رهبر ما که جایگاهی مذهبی هم دارد طی یک حکم مذهبی و حکومتی فرمان داده که داشتن سلاح اتمی، تولید آن و استفاده از آن خلاف اصول شرع ماست.”

یورونیوز: ولی اسرائیل می گوید که شما فقط یک سال با تولید اولین بمب اتمی خود فاصله دارید؟

وزیر خارجه ایران: “ خوب آنها این چیزها را گفته اند: یکسال. برخی هم گفته اند دو سال یا سه سال، که تفاسیر و حدس و گمانهای متفاوتی هستند. آنها این بیانیه ها را با هدف ترساندن کشورهای منطقه از ایران انجام می دهند که ما آنها را رد می کنیم. ما گفته ایم… ببینید اگر ما قصد ساخت بمب اتمی را داشتیم… اگر قصد تولید بمب اتمی داشتیم، از گفتن آن خجالتی نداشتیم. اصلا چرا باید از آشکار کردن آن خجالت می کشیدیم؟ در حالی که ما یکی از اعضای وفادار ان.پی.تی (معاهده منع گسترش سلاح های اتمی) هستیم و به صداقت و درستی ان.پی.تی اعتقاد داریم و در ضمن بر این حقیقت هم پافشاری می کنیم که تولید سلاحهای اتمی خلاف آموزه های اسلام است.”

یورونیوز: پس چرا ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی کند؟

وزیر خارجه ایران: “ این همان چیزی است که گفتم. ما همکاری خوبی با آژانس داریم و آژانس آشکارا در گزارش خود که اخیرا بیرون آمده، بر آن اذعان داشته است. بازرسان بطور 24 ساعته در ایران حضور دارند، دوربین های آژانس هستند و حتی بازرسان دائمی هم داریم و ما تاسیسات اتمی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان از همه جای دنیا گذاشتیم.”

یورونیوز: اما مثلا در نطنز اینطور که شما می گویید نبوده…

وزیر خارجه ایران: “ببخشید؟”

یورونیوز: در نطنز دوربینی وجود ندارد…

وزیر خارجه ایران: “لطفا خودتان تشریف بیاورید و ببینید و به یورونیوز هم منعکس کنید.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

دیدار رافائل گروسی با پوتین در سوچی؛ وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا «متزلزل» است