یادگیری فن موسیقی

یادگیری فن موسیقی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسیقی زبان بین المللی است. خواندن، گوش دادن، نواختن و لذت بردن از آن به زندگی غنا می دهد. در ژاپن، برخی کودکان موسیقی را با متد “سوزوکی” فرا می گیرند که به اعتقاد برخی، بسیار موثر است.

کودکانی که با متد سوزوکی کار می کنند، نه نابغه اند و نه استعدادی استثنایی در موسیقی دارند. قرار هم نیست که اساتید موسیقی کلاسیک شوند. شاگردان جنبش بین المللی موزیک سوزوکی هستند که تعلیم موسیقی را با فلسفه زندگی عجین می کند.

متد سوزوکی در اواسط قرن بیستم توسط یک معلم ویولن به نام “شی نی چی سوزوکی” ابداع شد و بلافاصله در سراسر ژاپن و آمریکا گسترش یافت.

روش سوزوکی بر این اصل استوار بود که “ شخصیت در درجه اول و بعد توانایی”. قصد او پرورش نوازندگان ارکستر های سنفونیک نبود بلکه این بود که آموختن موزیک مثل زبان مادری است و مردم را انسانهای بهتری بار می آورد. تنها باید به آن گوش داد و بعد آنرا تقلید و تمرین کرد.

روش سوزوکی با گوش دادن شروع می شود، درست مثل کودکی که زبان مادریش را فرا می گیرد. قبل از آنکه کودک آلت موسیقی را به دست گیرد، باید به صدای آن گوش کند. به این صورت، وقتی نواختن را آغاز کرد، موزیک آنرا در مخیله اش دارد.

در متد سوزوکی همراهی والدین که باید در موقع درس حاضر باشند، ضروری است. آنها باید دستورات معلم را یادداشت کنند و در خانه به کودک یادآوری نمایند.

این روش تنها دو درصد موزیسین های حرفه ای ژاپن را تامین می کند. اما فارغ التحصیلان این آکادمی موسیقی خوشحالند که در عوض موزیسین های حرفه ای و نابغه، افرادی بار می آیند که بلدند گوش کنند ، صبور باشند و از زیبایی لذت ببرند.

آموزش موسیقی در اکوادور

درک کلی بر این است که موسیقی کلاسیک تنها در حیطه طبقات ویژه ای از جامعه است. اما در هنرستان موسیقی “ هوان” در اکوادور، بسیاری از شاگردان از طبقات محرومتر جامعه اند که بعد ها اعضای برجسته ارکستر کلاسیک خواهند شد.

از هشت سال پیش که کنسرواتوار هوان در یک محله فقیر نشین تاسیس شد، بسیاری از کودکان با آلات موسیقی کهنه، اتاقهای کهنه تر اما اساتیدی مجرب، میروند که موزیسین هایی درجه یک بار آیند. مدیر این هنرستان می گوید:

“با ارزشترین خصوصیت این پسرها این است که عاشق کارشان هستند. اغلب مشکل می توان آنها را از مدسه دور نگاهداشت. اما عشق آنها به موسیقی و اینکه چطور آلت موسیقی را بدست می گیرند و در ارکستر می نوازند، حتی نطر مساعد برخی از والدین را که با کار موسیقیشان مخالفند ، جلب کرده است.”

دو سال پیش، شاگردان مستعدتر این هنرستان ارکستر سنفونیکی تاسیس کردند که در فستیوالهای ملی شرکت می کند. معلمشان می گوید:

“اذهان عموم، موسیقی کلاسیک را با طبقات مرفه تر جامعه مرتبط می داند، اما موسیقی کلاسیک ابراز احساسات بشری از طریق نوعی از هنر است. به این منظور، آنها تنها به یک فرصت احتیاج داشتند که برایشان مهیا شد. آنها از این فرصت نهایت استفاده را کردند و اکنون در میان یکی از بهترین ارکسترهای کلاسیک در کشورند.”

بخش عمده بودجه این آکادمی از بنگاههای خیریه و هدایای مردم تامین می شود.

آموزش موسیقی در هند

موسیقی پدیده ای بسیار مهمتر از یک سرگرمی است و می تواند موجب اعتماد بنفس شده عاملی برای امید به آینده بشود.

در آموزشگاه “کال کری” در جنوب هند که در سال 2002 تاسیس شد، مسکن، غذا و لباس هم برای کودکان مهیا می شود. یکصد و شصت کودک در این آموزشگاه درس می خوانند.

در “کال کری“، هر شاگردی برای روزی سه ساعت و هفته ای شش روز با یک معلم موسیقی خاص کار می کند.

دانش آموزان در این مدرسه از دروس معمول مثل ریاضیات و علوم تجربی گذشته، فنون خواندن، و نیز نواختن هارمونیکا، سیتار، تبل و تنبور را که آلات موسیقی سنتی هند هستند فرا می گیرند. قبلا برای بسیاری از این کودکان آموزش در مدارس معمول امکان پذیر نبود. بسیاری از آنها می خواهند در آینده استعدادهایشان را به کار گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد

پایان ۴۹ سال فرار در بستر مرگ؛ بمبگذار ژاپنی در آخرین روزهای عمرش به پلیس اعتراف کرد