آموزش حفظ محیط زیست

آموزش حفظ محیط زیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالیکه نگرانی در مورد محیط زیست افزایش می یابد، آموزش نحوه حفظ آن در مدارس و خانه هم اهمیت پیدا می کند. آموزشگاهها و مدارس در خط اول مبارزه علیه تغییر آب و هوا هستند . در آموزشگاه “بالاندرا دا سور” در اکوادور، کودکان از روز اول یاد می گیرند چطور همه چیز را وارد چرخه استفاده مجدد کنند.

در این آموزشگاه، حفظ محیط زیست یک شعار نیست، کار روزمره است. کودکان در زنگ تفریح زباله ها را تقسیم بندی و جدا می کنند. گروههایی هم مسئول “پردازش” زباله ها در مرحله بعدی هستند. بطری ها قبل از آنکه به مراکز “بازیافت” فرستاده شوند، برحسب رنگشان تقسیم بندی و شسته می شوند .

آبی که برای شستن بطری ها استفاده می شود هم دور ریخته نمی شود و برای آب دادن به گیاههای باغ استفاده می گردد.

زباله های رستوران و باغ آموزشگاه تحت نظارت دانش آموزانی که آینده خود را در این زمینه می بینند، برای تولید خاک استفاده می شود.

“بالاندرا” خود را برای دریافت جایزه بین المللی آموزشگاه حفظ محیط زیست نامزد کرده است.

آموزش محیط زیست در هلند

در هلند که بخش عمده ای از آن زیر سطح دریا قرار دارد، مدیریت و پرداخت زمینهای “تر” تخصصی مهم است. به کودکان هلندی یاد داده می شود که چطور نیاکانشان هلند را بروی مردابها ساخته اند و چگونه از محیط زیستشان مراقبت کنند.

دانش آموزان مدرسه ای در شمال غربی هلند برای دیدن از مردابهای منطقه بیرون رفته اند. به کودکان گفته می شود چطور از زمینهای “تر” کناره رودخانه استفاده کنند. آموزگارشان می گوید:

“زندگی در مدرسه تنها به معنی یادگرفتن ریاضیات نیست. آموزش یعنی به کودکان یاد بدهیم چطور از طبیعتی که در آن رشد می کنند، مراقبت کنند. اینها بعدا نسبت به همه اشکال زندگی در محیطشان احساس مسئولیت خواهند کرد.”

مردابها نه تنها پناه بسیاری از موجودات زنده است، بلکه موانعی برای سیل و ورود آب به زمینهای خشک محسوب می شود. کودکان یاد می گیرند راه گذشتگان را برای حفظ این مردابها ادامه دهند.

تا دهه 50، آب زمینهای پست از طریق کانال، سد و پمپ دوباره به دریا بازگردانده می شد، اما از سه سال پیش، دولت هلند برای حفظ محیط زیست و ایجاد جنگلهای طبیعی، گذاشته است آب مردابها به آزادی وارد زمینهای پست شود

آموزش حفظ محیط زیست در کامبوج

“آنگ کور” در کامبوج نه تنها یکی از مهمترین مراکز میراث بشر ، بلکه مرکز یک پروژه ابتکاری در مورد حفظ محیط زیست است. به دیدن آموزگاری برویم که کودکان را با ایده های جدیدی برای حفظ محیط زیست آشنا می کند.

عشق “سامپوز” به حیات وحش از هنگامی آغاز شد که به تیم نگهبانان پارک حیوانات در کامبوج پیوست. همه روزه در ساعت یک بعد از ظهر به کسانیکه به حفظ محیط زیست علاقمندند درس می دهد.

همه ساله حدود 200 حیوان به مرکز امداد این نهاد آورده می شوند. سامپوز می گوید:

“آژانسهای دولتی این حیوانات را برای درمان به مرکز ما می آورند. اگر بتوانیم آنها را بطورکامل درمان کنیم، مجددا به محیط زیست اولیه اشان برشان می گردانیم”.

مرکز امداد حیوانات که در سال 2003 با کمک باغ وحش مونیخ ایجاد شد، با مقامات محلی همکاری نزدیک داشته و طیف آموزشی وسیعی برای مردم محله های جنب آن دارد. همکار سامپوز می گوید:

“ما به روستاها می رویم تا در باره محیط زیست صحبت و آنها را به حفظ آن ترغیب کنیم. مردم باید از منابع طبیعی به نوعی که پایدار بماند، استفاده کنند.”

در کامبوج، شکار حیوانات بخشی از سنت و اعتقاد مردم است. به تصور آنها این حیوانات خاصیت درمانی دارند.

متوجه ساختن کودکان بسیار مهم است.

هفته ای دوبار، “سامپوز” و همکارش به چهار آموزشگاه سر می زنند و به مدت دو ساعت به کودکان درس بیولوژی و توسعه پایدار می دهند. کودکان بویژه از یادگرفتن نام حیوانات در حال انقراض و استفاده بهینه از محیط زیست لذت می برند.

ماهی یکبار، برخی از آنها در فعالیتهای کلوپ مرکز امداد شرکت می کنند…و آن، تمیز کردن روستاهایشان، مطالعه طبیعت و انجام کارهایی از این قبیل است. امیدوارند روزی مامور حفظ محیط زیست شوند و تجربیاتشان را به نسلهای بعد منتقل کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

سبقت هند از چین در صدر؛ چند دانشجوی ایرانی در آلمان مشغول به تحصیل هستند؟