سخنی از زمین، دوسوم گوزنهای قطب شمال از بین رفته اند

سخنی از زمین، دوسوم گوزنهای قطب شمال از بین رفته اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تجربیات و دیده های اولاف ماتیس آیرا، یک گله دارو پرورش دهنده گوزن در نروژ در مورد وضعیت این جانور و نیز تغییرات آب و هوایی در این منطقه قطبی، موضوع برنامه دیگری از مجموعه “سخنی از زمین” از یورونیوز است.

در مطلبی که در پی می آید، اولاف ماتیس آیرا از خاطرات و تجربیات خود می گوید.

من در این بیست سال اخیر، شاهد تغییرات زیادی بوده ام. دهه 80 و 90 میلادی واقعا دوره بدی بود. هوا یکدفعه و به طرز حیرت انگیزی تغییر می کرد. بارندگی خیلی بیشتر بود، اما بدتر از همه بارش باران در زمستان بود. بعد همه چیز یخ می زد، آب می شد و دوباره یخ می زد و این مسئله برای گوزنها مشکل بزرگی بود. می دانید آنها زیر گلسنگها دنبال غذا می گردند و وقتی برفها تبدیل به یخ می شوند، کار آنها سخت می شود و گرسنه باقی می مانند. خیلی از گوزنها از بین رفته اند. شاید نزدیک دو سوم گله های موجود در این منطقه. تعداد گوزنهای منطقه قطب شمال کاهش یافته. از دهه 1990 به بعد در همه جا، در سیبری، در آلاسکا، در کانادا و در گرینلند شاهد کم شدن تعداد گوزنها هستیم.

خوب، ما باید کاری می کردیم. نمی توانستیم فقط بایستیم و نظاره گر مرگ این گوزنها بخاطر گرسنگی باشیم. بنابر این شروع کردیم به تهیه و خرید غذای کارخانه ای. این تنها راه نجات آنها بود. در ابتدا خیلی از این غذاها هدر می رفت، برای اینکه گوزنها به خوردن غذاهای کارخانه ای عادت نداشتند.

باید خوردن را به گوزنها آموزش می دادیم. باید تکه های غذا را در دهان آنها می گذاشتیم تا مزه آنرا حس کنند و بفهمند که این غذاست. آنها در ابتدا نمی فهمیدند که اینها غذاست.

مراتع و چراگاههای زیادی هر ساله در اسکاندیناوی از بین می روند. یک قطب گرمتر، به معنای حضور بیشتر انسان در منطقه هم هست. اینگونه پای صنایع و ماشین آلات راحتتر به اینجا باز می شود. برای نمونه، این آسیابهای بادی همگی در چراگاههای گوزنها قرار داده شده اند. بنابراین طبیعی است که چراگاهها تحلیل روند. به بیان دیگر، ما شاهد تاثیر مضاعف تغییرات آب و هوایی در این منطقه ایم.

گله های گوزن بخشی جدایی ناپذیر فرهنگ سامی است، چرا که این گله ها موجب حفظ سنن قدیمی، زبان و موسیقی محلی می شوند. بنابراین اگر گوزنها از بین بروند، فرهنگ اقوام بومی این منطقه هم در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه بیمار و ۸۷ ساله نروژ تحت عمل جراحی قرار گرفت

استارتاپ نروژی سفارش‌های غذایی را با پهپاد به دست مشتریان می‌رساند

سرویس اطلاعاتی نروژ: روسیه از نظر نظامی در اوکراین دست بالا را به دست می‌آورد