آموزش به بزرگسالان

آموزش به بزرگسالان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیسوادی یکی از بزرگترین معضلات قرن بیست و یکم است. بسیاری از دول جهان با توجه به این، با بیسوادی به مبارزه برخاسته اند.

نیمی از مردم موزامبیک بیسوادند. بانوی اول کشور با تلاش برای جلب کمکهای مالی و اراده دولت، پرچمدار مبارزه با بیسوادی بویژه برای زنان است.

همه روزه در روستای کوچکی در شمال موزامبیک بیست زن گرد هم می آیند تا خواندن، نوشتن و حساب یاد بگیرند. همه انرژیشان را بکار می گیرند تا آنچه را در کودکی از آنها دریغ شده، بدست آورند. دختران در موزامبیک، سنتا، در خانه نگاهداشته می شوند تا به کار خانه و بزرگ کردن کودکان کمک کنند، اما برادرانشان به مدرسه می روند.

دولت دو درصد بودجه سالیانه اش را به مبارزه با بیسوادی اختصاص داده است. این نهضت از سال 1975 که کشور به استقلال رسید اولویت وزارت آموزش بوده است. از آن هنگام، شاخص بیسوادی از %93 به %50 کاهش یافته است.

نهضت بانوی اول برای باسواد کردن بزرگسالان، حمایت سایر سیاستمداران زن را برای باسواد کردن همجنسانشان جلب کرده است. برای او، مادران و مادربزرگهای آینده، در خط اول مبارزه با بیسوادی و رهنمود آینده هستند. او می گوید:

“زنان جوان و سالمندان همه روزشان را با کودکان می گذرانند. اگر زنان بیسواد باشند، نمی توانند به کودکانشان تعلیمات لازم را بدهند.”

زنان روستایی در موزامیبک بسرعت گامهای اولیه سواد آموزی را بر می دارند. نوشتن نامشان بنظر کار بی اهمیتی می آید، اما این به آنها کمک می کند به دکتر مراجعه کنند، اسم کودکانشان را در مدرسه بنویسند و زندگیشان را بهتر بچرخانند.

سواد آموزی در اسپانیا

در شهر “سویل” اسپانیا، شماری از زنان کولی توانسته اند از طریق اجرای تئاتر مسئله بیسوادیشان را حل کنند. با الهام از کارهای ادبی “لورکا“، “روچیو

مونته رو” که قبلا بیسواد بود، اکنون هنرپیشه اصلی تئاتر “ لا کازا“ست.

“روچیو” و همکارانش قبلا هرگز به تئاتر نرفته بودند. تا یکسال پیش، در کمپ کولی ها در نزدیکی “سویل” زندگی می کردند. اما این زنان که عمدتا بیسوادند، با ارائه یکی از کارهای “لورکا” صحنه تئاتر سویل را تسخیر کرده اند. “روچیو” نقش اصلی نمایشنامه، برناردا را بازی می کند.

کارگردان این نمایشنامه می گوید نقش ها را چندین بار برای همه خواندند تا یادشان بماند و سپس آنرا با تجربیات خودشان همراه کردند.

حال، برداشت این زنان از خودشان عوض شده..می دانند که فرصت های دیگری در آینده برایشان فراهم است.

این اولین کاری است که برایش دستمزد می گیرند. امیدوارند با این عایدی خانواده اشان و احترامشان را تامین کنند.

آموزش بزرگسالان در آمریکا

تعداد کثیری از شهروندان واشنگتن، پایتخت ایالات متحده آمریکا، بیسوادند.

واشنگتن تنها پایتخت آمریکا نیست، بلکه مرکز یکی از عمیقترین مسائل کشور است : بیسوادی. بیست تا سی و شش درصد شهروندان واشنگتن در عمل بیسوادند.

مرکز سواد آموزی واشنگتن چهل سال پیش تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین مراکز سواد آموزی بزرگسالان در آمریکاست. شاگردان این مرکز عمدتا سیاهپوست، مذکر و میان سال اند. حد سواد آنها بطور متوسط به اندازه یک کودک نه ساله و در عمل بیسوادند. می توانند کلمات ساده را بخوانند، اما نمی توانند فرمهای درخواست کار را پر کنند یا روزنامه بخوانند. یکی از آموزگاران این مرکز می گوید:

“شاگردان من همه اهل واشنگتن هستند. بسیاری از آنها مدارس دولتی را نیمه کاره گذاشته اند چون پیشرفت نمی کرده اند. بسیاری از آنها در واقع دیپلم دبیرستان دارند که جای شگفتی است”.

بسیاری از این افراد از خانوادهای فقیر می آیند …یا خانواده هایی با مشکل اعتیاد . بعبارت دیگر، بیسوادی با فقر مترادف است… واشنگتن یکی از فقیر ترین نواحی آمریکاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

یونیسف: از سال ۲۰۱۶ اندام جنسی ۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان مثله شده‌ است