آموزش در جهان تجارت

آموزش در جهان تجارت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موفقیت در تجارت مستلزم چیزی بیش از مدرک دانشگاهی است. در حال حاضر، ارتباط صحیح با مردم، ابتکار و سرعت انتقال بیش از هر زمان مهم است.

دانشکده بازرگانی دانشگاه نیویورک دروس جدیدی تحت عنوان “ارتباطات انسانی” از راه هنر تدریس می کند. مدیر این دانشکده می گوید: “از نخستین روزی که دانشجویان وارد دانشکده می شوند، به آنها یاد می دهیم چطور در کار مدیریت موثر باشند و می گوییم که برای رسیدن به این هدف، چیزی بیشتر از معلومات درسی احتیاج دارند.”

دانشکده بازرگانی دانشگاه نیویورک، یکی از معروفترین مراکز مطالعات بازرگانی در آمریکا و در میان نخستین مرکز آموزشی بازرگانی است که “مطالعات انسانی” را در میان دروس خود قرار داده است. در این کلاس، دانشجویان تئاتر بازی می کنند و می رقصند. هدف، یاد دادن مهارتهای معاشرتی، ابتکار سخن و عمل است.

اما راه به موفقیت همواره آنقدرها هم روشن نیست. باید دید کارفرمایان در این شرایط بحرانی چه می خواهند. تمام آنها می گویند ترکیبی از انگیزه، معلومات و ارتباطات انسانی. اما مسئله همیشه اینجاست که اینها همه را از کجا باید آموخت. رییس یک آژانس استخدامی در نیویورک می گوید: “در بسیاری از آموزشگاههای بازرگانی، اکنون درس ابتکار فکر در کلاسهای تئاتر و موزیک داده می شود. هنوز برایم مشخص نیست که این تا چه اندازه می تواند در توانایی آنها در ارتباطهای انسانی موثر باشد. این مهارتها ، مهارتهایی است که انسان در طول سالها بدست می آورد.”

اما دانشجویان ممکن است نظر دیگری داشته باشند… یکی از آنها می گوید:“من به عنوان یک مدیر در باره موضوعهایی مثل مالیات صحبت کرده ام که بسیار خشک است. بنابراین، مهم است انسان بتواند موضوع صحبتهایش را برای مردم جالب نشان دهد. فکر می کنم این کلاسها مفید هستند.”

آموزش تجارت در غنا

استفاده از تجربیات دیگران، یکی از موثرترین راههای توسعه بازرگانی است. یانا نورمو خان نوا، مشاور بازرگانی است که تجربیات خود را به رهبران آینده تجارت در غنا یاد می دهد.

یانا یک حسابرس حسابهای دولتی است که در آمریکا درس خوانده است و در کانادا زندگی می کند، اما چند ماه از سال را داوطلبانه در غنا می گذراند تا تجربیات کارش را به شرکتهای کوچک که از دولت کمک هزینه دریافت می کنند، یاد دهد.

هر هفته، یانا با برندگان کمک هزینه های دولتی ملاقات می کند تا آنها را در ادامه و موفقیت تجارتشان کمک کند. امروز او با آبراهام که برنده پنج هزار یورو کمک هزینه دولت برای شروع کار است، دیدار می کند. ابراهام در حال ساختن پانصد کندوی عسل در “اکرا” است.

از چهل تقاضانامه که در سال جاری ارزیابی شد، ده تقاضانامه برنده دریافت وجه کمکی شدند و اکنون هریک دارای یک مشاور مخصوص بازرگانی است.

این طرح کمکی تا کنون 94 فرصت شغلی ایجاد کرده و پانصد هزار یورو در بخشهای کشاورزی، توریسم، کالاهای کارخانه ای و آب و بهداشت درآمد داشته است.

آموزش بازرگانی در ژاپن

در آموزشکده “کایو” در غرب توکیو، دانشجویان از روز نخست یاد می گیرند چطور مثل یک کارمند به شرکتشان فکر کنند. در این آموزشگاه نمایندگانی از شرکتهای بزرگ، بیست و چهار ساعته با جوانانند که آنها را با هدفهای شرکت شکل دهند.

این آموزشکده یکی از بهترین مراکز آموزشی در ژاپن است. “کایو” توسط یک گروه شرکتهای معظم ژاپنی درست شده که هدف آن تربیت جوانان برجسته ای است که ضمن آنکه قادرند مستقلا فکر کنند، می توانند با دیگران هم خوب کار کنند. قرار است آنها توانایی رهبری و اداره جامعه را بدست بیاورند. مدیر این آکادمی می گوید:

“هدف ما آموزش مرکب است. آموزشگاه ما شبانه روزی است که در ژاپن رو به زوال است. در این شبانه روزی افرادی مسئولند که از طرف شرکتهای بزرگ به این مدرسه فرستاده می شوند.”

در هر بخش از این شبانه روزی، سه مسئول از شرکتهای هیتاچی، دنسو و بانک می زوهو حضور دارند که برای کودکان بعنوان برادر بزرگتر عمل می کنند. اینها همچنین وظیفه انتقال روح شرکتها به کودکان در دنیای واقعی را هم بر عهده دارند.

شهریه این آکادمی 28 هزار یورو یعنی سه برابر شهریه معمول دانشگاههای ژاپن است. در این مرکز، دانشجویان حق داشتن مجله های کارتونی، تلفن همراه و بازیهای کامپیوتری را ندارند. تقریبا تمام کتابهای کتابخانه مربوط به دروسشان است. یکی از این دانشجویان که می خواهد وکیل شود، در باره شخصیت مدیر می گوید: “ مدیر کسی است که می داند چه می خواهد و هدفش چیست….و می داند چطور به آن برسد. راهش را می داند و هدفش را با کسانی که به او کمک می کنند، شریک می شود”.

اگر مایل به دیدن دوباره این برنامه یا برنامه های دیگر ما هستید، به سایت یورونیوز دات نت اسلش جهان دانش سر بزنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد

پایان ۴۹ سال فرار در بستر مرگ؛ بمبگذار ژاپنی در آخرین روزهای عمرش به پلیس اعتراف کرد