آغاز جشنواره بزرگ موسیقی کلاسیک در فلورانس

با همکاری
آغاز جشنواره بزرگ موسیقی کلاسیک در فلورانس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با فرارسیدن فصل بهار در فلورانس، زمان برگزاری فستیوال معروف موسیقی کلاسیک فلورانس بنام “موسیقی ماجیو” نیز فرا می رسد. اولین کنسرت این فستیوال به افتخار مدیر آن “زوبین متا” اجرا می شود که هفتاد و پنجمین سال تولدش را پشت سر می گذارد و دوست دیرینه اش “دانیل بارن بویم” آن را رهبری می کند.

فصل بهار در فلورانس، همزمان است با آغاز معتبرترین فستیوال موسیقی کلاسیک ایتالیا که“موسیقی ماجیو” نامیده می شود. این یک رویداد بزرگ فرهنگی و همچنین اجتماعی است.

اولین کنسرت برنامه امسال بسیار ویژه است، زیرا مدیر این فستیوال “زوبین متا” در روز گشایش فستیوال هفتاد و پنجساله می شود و دوست دیرینه او “دانیل بارن بویم” این کنسرت را به عنوان هدیه ساگرد تولد به او تقدیم می کند.

شیوه برگزاری این کنسرت و مکالمات بسیار خودمانی و طنزآمیز این دو یار قدیمی، بیانگر یگانگی و پیوند محکمی آنهاست که از سالهای پنجاه عمرشان تاکنون حفظ کرده اند.

دانیل بارن بویم: او بزرگ ماست!

زوبین متا: بله! او همیشه این را تکرار می کند.

ما همدیگر را در “سینا” ملاقات کردیم، در یک تئاتر، و پیش از انکه با او حرفی بزنم، درحال رهبری اجرای یک سمفونی از شومان دیدمش. قد خیلی کوتاهی داشت. به نظر 12 ساله می رسید!

دانیل: یعنی یه کوتوله! بگو! بگو دیگه! تو میتونی بگی، اشکال نداره!

زوبین: خوب، بعضی ها میگند یه آدم کوچک! ولی من فکر کردم یه شخص کم سن و ساله! اینطوری بد که دوستی ما آغاز شد و هیچوقت کمرنگ نشد! دانیل: ما هردو در یک راه قرار گرفتیم و به خیلی چیزها اصلا فکر نمی کردیم، مثلا اینکه هیچیک از ما اروپایی نبودیم.

زوبین: ولی آنچه مارا به هم پیوند می داد،عشق به موسیقی بود. عشق به چیزی که برای آن زندگی می کردیم.

ما بیش از آنکه همدیگر را ببینیم، تلفنی صحبت می کنیم، درباره موسیقی و موسیقی دانان و غیبت های معمول! خانواده های ما هم پس از سالها با هم آشنا و نزدیک شدند و همسر دانیل به خوبی پیانو میزنه.

این یک خصلت ویژه دانیل است که پس از میان سنی هم سعی می کنه اجراهای تازه ای را یاد بگیره. برای همینم سال دیگه وقتی ما هفتاد سالگی او را جشن می گیریم، قطعه ای را که الیوت کارتر آهنگساز امریکایی ساخته براش اجرا می کنیم.

من در ماه اکتبر برای اولین بار میخوام اپرایی از “لئو یاناچک” اجرا کنم. ما به انچه در جوانی آموخته ایم راضی نیستیم و تمام وقت به یاد گرفتن چیزهای تازه ادامه میدیم.

این کنسرت را شما دوسال پیش تمرین کردید، درسته؟

دانیل: نه، امسال.

زوبین: امسال؟ باور نکردنیه!

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا