چالشهای اقتصادی اروپا در نشست لابول فرانسه

چالشهای اقتصادی اروپا در نشست لابول فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیاستمداران و بازرگانان ارشد دنیا طی نشستی در لابول فرانسه، به بررسی راههای کمک به رشد اقتصادی جهان پرداختند. کنفرانس امسال سرمایه گذاری جهانی موسوم به “ افزایش رشد اقتصادی اروپا، برای همه دنیا سود خواهد داشت” بر سه محور اصلی متمرکز شده بود: حمایت مالی از رشد و ابتکارات، افزایش ارتباطات ساختاری و تبدیل بهینه صنایع و خدمات.

میشل بارنیه، کمیسر خدمات و بازار داخلی کمیسیون اروپا معتقد است که اروپا در این راه با چالشهای فراوانی دست به گریبان است. بازیگران جدید اقتصاد جهانی از قبیل چین، هند و برزیل از یکسو و مسائلی نظیر تغییرات آب و هوایی و امنیت از سوی دیگر در راس این چالشها قرار دارند.

میشل بارنیه در این رابطه بیشتر توضیح می دهد:“سئوال اصلی این است که آیا هر کشوری باید بطور جداگانه با این چالشها درگیر شود؟ فرانسه از یکسو و آلمان، مجارستان و یا بریتانیا و لهستان از سوی دیگر؟ یا باید باهم متحد باشیم؟ به نظر من اگر برای غلبه بر این مشکلات و ابراز عقاید و منافع خود در کنار هم نباشیم و مستقل از هم عمل کنیم قطعا تحت تاثیر و تحت نفوذ اقتصاد و سیاست آمریکاییها و چینیها قرار خواهیم گرفت.”

به زعم انیکو گیوری وزیر دولت مجارستان در امور اروپایی، قابلیت رشد اقتصادی در اروپای مرکزی و شرقی بالاست و در این راستا ستون اصلی اقتصادی اروپا باید سیاستهای بودجه ای دقیقتری را اتخاذ و یک حکمرانی مطلوبتر اقتصادی را اعمال کند.

او معتقد است:“محور های دیگر اروپا باید قابلیت رشد را بوجود آورند. برای رسیدن به این هدف تمام شرکتهای اروپایی باید با هم متحد باشند، باید ابتکار و خلاقیت بالا برود و یک شبکه ارتباطی موثرتری در بازرگانی بوجود آوریم. این کار ما و دولتهاست.”

از سوی دیگر احمد رضا شامی وزیر صنایع مراکش خواستار محلی کردن مشارکتی تولید، بمنظور کاهش هزینه هاست.

او می گوید: “من در این راستا قویا به آنچه آنرا محلی کردن مشارکتی تولید می نامم، معتقدم. یعنی وقتی مثلا در فرانسه، اسپانیا یا در آلمان کالاهای صنعتی تولید می کنیم، قسمتی از کار می تواند در یکی از این کشورها انجام شود و بخش دیگر در مراکش، که نیروهای کار در آنجا ارزانتر است و بدین ترتیب بازار اروپا راحتتر می تواند در رقابت با بازار آسیایی که دستمزدها در آن پایین هستند، مقاومت کند.”

قرار دادن اروپا در یک فضای رقابتی چند قطبی و مقایسه رقابت پذیری آن در بازار جهانی، فراتر از مرتفع کردن بحران اقتصادی آن است و نیازمند پرداختن به مسائل دیگری هم هست.

مارک لرمیت یکی از شرکای موسسه مشاوره ای ارنست اند یانگ می گوید:“علیرغم رشد سریع اقتصادی در دیگر نقط جهان، اروپا در حال بازگشت به صحنه رقابت و مبارزه با آنهاست. در چین و یا هند پروژه های زیادی توسط سرمایه گذاران خارجی انجام می شود و این اروپاست که کماکان 25 درصد سرمایه گذاری های خارجی در سطح دنیا را در دست دارد.”

اما در نهایت کدامیک موجب جذب سرمایه توسط اروپا خواهد شد؟ اروپا یک اقتصاد متکی به خود است که قابلیت رقابت در بازار جهانی را دارد. یک فعال بخش بازرگانی اروپا مثل خانم یولی فریکه، رییس موسسه خصوصی اروپایی انصاف و ریسک سرمایه، همیشه روی امتیازات اروپای قدیم تاکید می کند.

او می گوید:” هنوز هم اروپا دارای بهترین فن آوری، پژوهشهای قوی و توسعه بالاست. ما باید با استفاده از همه داشته های خود و منفعت زا کردن آنها، در آینده، بویژه در بخش صنعت، به ایجاد مشاغل بپردازیم. اروپا هنوز هم از این حیث عالیست. ما شرکتها و موسسات خوبی داریم که برای سرمایه گذاری بهترینند. ما سیاستمدارانی داریم که قادرند چارچوبی را برای یک اقتصاد مدرن بوجود آورند و با چالشهای اقتصاد جهانی مقابله کنند. در مورد تغییرات آب و هوایی ، ما فن آوری پیشرفته ای داریم و سیستم مالی ای در اختیارماست که از شرکتهای کوچک و متوسط و بزرگ با شرایط مناسب مالی، حمایت می کند.”

اما واقعیت نشان می دهد که با وجود این قابلیتها، اروپا به چیز دیگری نیازمند است. ژان برنارد گره در این باره می گوید:“خوشبین بودن خودش یک روش است. اما ما نیاز داریم که واقع بین و رقابت پذیر باشیم و خود را درگیر بازی کنیم. در غیر اینصورت فقط یک تماشاچی باقی خواهیم ماند.”

البته که سرمایه گذاری لازم برای رشد اقتصادی اروپا در این کنفرانس محقق نشد، ولی نظرات کارشناسان در مورد چگونگی این کار به بحث گذاشته شد، بارور شد و حالا می رود تا در تمام اروپا پخش شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن