گفتگو با رییس فدراسیون فوتبال ایران در باره محرومیت تیم ملی زنان

گفتگو با رییس فدراسیون فوتبال ایران در باره محرومیت تیم ملی زنان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حذف تیم ملی فوتبال بانوان ایران در دور دوم رقابت های مقدماتی المپیک 2012 لندن از سوی ناظر بحرینی بعلت پوشش اسلامی به مجلس ایران هم کشیده شد.

فاطمه آلیا، عضو فراکسیون زنان مجلس ایران انگیزه های سیاسی را عامل محرومیت زنان فوتبالیست ایران عنوان کرد و خواهان پیگیری این موضوع شد.

بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایران قرار بود روز جمعه سوم ژوئن (13 خرداد) در دور دوم رقابتهای مقدماتی المپیک 2012 لندن با اردن رویارو شوند اما زمان کوتاهی قبل از آغاز مسابقه، نماینده بحرینی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) که ناظر این مسابقه بود از شرکت زنان فوتبالیست ایران جلوگیری کرد و شرط حضور آنها را دادن تغییرات در لباس ورزشی آنان اعلام کرد. به این ترتیب، مسابقه لغو شد و اردن با کسب 3 امتیاز برنده اعلام شد.

ماده 4 اساسنامه فیفا هرگونه تبلیغ مذهبی، سیاسی و نژادی را منع می کند. در این بند همچنین آمده که لباس بازیکنان نباید خطر ایمنی داشته باشد.

علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران درگفتگویی با یورونیوز در مورد تلاش های فدراسیون در این باره اظهار داشت: “فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به فیفا، توضیح خواسته که در حالی که اعضای تیم فوتبال زنان ایران مراحل اولیه این بازی ها را بدون هیچگونه اعتراضی از سوی فیفا طی کردند و در اردن به دور دوم مقدماتی راه یافتند چگونه است که از بازی در بحرین محروم شدند و علیرغم سرمایه گذاری شش هفت ماهه فدراسیون روی این بازیکنان و فوتبال زنان، ناظر فیفا در این رقابتها جلو بازی آنها را گرفت و تیم را بازنده اعلام کرد”.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران هنوز پاسخی از فیفا در مورد شکایت خود دریافت نکرده است.

“بخش هایی از گفتگو با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران”

علی کفاشیان در پاسخ به این سئوال که آیا با در نظر گرفتن بحرینی بودن نماینده رسمی فیفا که تیم زنان را از بازی محروم کرد مسائل و شرایط سیاسی کنونی تاثیری در این تصمیم داشته گفت که در حال حاضر نمی تواند چنین قضاوتی داشته باشد، وی تصمیم نماینده فیفا را بسیار ناحق دانست و گفت: “بازیکنان ما در عرض دو سال گذشته با همین حجاب و لباس بازی کردند و فیفا هم پوشش اسلامی آنها را تایید کرده تا به بحرین رسیدند. بعد در بحرین بدون اطلاع قبلی و با ابراز نارضایتی از حجاب بازیکنان در بازیهای قبلی، بازیکنان ایران به ناگهان به مسئولین حاضر فوتبال ایران در بحرین می گویند اگر می خواهند دراین بازی شرکت داشته باشند باید تغییراتی در لباسهایشان بدهند.”

آقای کفاشیان اضافه کرد: “مگر ما می توانیم یک شبه لباسهایی را که قبلا آماده کرده ایم عوض کنیم یعنی همین لباسهایی را که در دور اول مقدماتی با آن به بالا صعود کرده ایم. حالا درست قبل از مسابقه این لباسها را به فوریت تغییر دهیم. ما که با خود خیاط به همراه نیاورده ایم. بدین جهت ما اعتراض کردیم. این لباس همان لباسی است که قبلا بازیکنان پوشیدند و چند بازی را در دور اول همین بازیها انجام دادند ولی هیچ نامه ای و یا اعتراضی از فیفا دریافت نکردیم که ما را از ایراد لباس بازیکنان مطلع سازند تا ما سعی در برطرف کردن این ایرادها بکنیم. اگرموردی بوده باید آن را قبلا کتبا به ما ابلاغ می کردند تا فرصت کافی داشته باشیم تا با بررسی کامل، رضایت فیفا را جلب کنیم. تاکید می کنم که کمیته اجرایی فیفا قبلا تایید کرده بود که زنان می توانند با حجاب در بازی های رسمی شرکت کنند.”

تیم ملی فوتبال زنان ایران در دور اول این بازی ها که 3 ماه پیش در اردن انجام شد با تیم های فوتبال اردن، فلسطین و بحرین هم گروه شد و سرانجام در صدر این گروه قرار گرفت و به دور بعد صعود کرد.

حضور بانوان فوتبالیست ایران با همین لباس و پوشش اعتراضی در بر نداشت. پیش تر، در مسابقات مقدماتی المپیک نوجوانان درسال 2010 و اعتراض فیفا به مقنعه بازیکنان، فدراسیون فوتبال ایران با پیشنهاد فدراسیون جهانی، کلاه را جایگزین مقنعه کرد که مورد رضایت فیفا قرار گرفت و موجب شد تا این تیم به مسابقات بازگردد.

رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، برخی ایرادات مبنی بر این که چطورفدراسیون از فیفا در مورد لباس های ورزشی کنونی با پوشش اسلامیشان پس از دوره مقدماتی المپیک نوجوانان در سنگاپور که منجر به تغییر مقنعه بازیکنان به کلاه شد کتبا درخواست تاییدیه نکرده را بی مورد تلقی کرد و گفت: “زمانی که به ما اجازه حضور در آن بازی ها را دادند و بعد اجازه شرکت در دور اول این بازی ها، این خودش رسمیت دارد چون این مسابقات رسمی است و نیازی به نامه نیست. وی گفت که تا کنون هم مشکلی نداشته اند و تنها سلیقه شخصی این نماینده فیفا بود که باعث محرومیت آنها شده.”

علی کفاشیان هچنین اظهار کرد: “فدراسیون فوتبال ایران انتظار دارد که فیفا با این مسئله بشدت برخورد کند و زمینه شرکت بانوان فوتبالیست ایران را در المپیک فراهم سازد زیرا آنها این احقاق حق را برای بازیکنان می خواهند. وی گفت که آقای سپ پلاتر، رئیس فیفا بارها خود در سخنرانی هایش ابراز خوشنودی و رضایت کرده که یک فرهنگ جدید با یک حجاب اسلامی برای خانمها فراهم کرده ایم که خانم ها هم بتوانند با این لباس در مسابقات رسمی شرکت کنند و در واقع فیفا با این اجازه، رسمیت داد به لباس ورزشی بانوان ما.”

علی کفاشیان در مورد موقعیت تیم ملی فوتبال زنان و احتمال بازگشت آنان به المپیک به یورونیوز گفت: “اگر به نتیجه مسابقات توجه کنیم، خوب تیم ما با این تصمیم گیری حذف شد ولی اگر فیفا در کارش تجدید نظر کند و به نوعی زمینه حضور ما را فراهم کند، دراین مسابقات اگر برنده شویم به دور بعدی راه پیدا خواهیم کرد ولی آنچه که برای ما بیشتر اهمیت دارد تلاش بسیار و چندین ماهه زنان ما و سرمایه گذاری های فدراسیون و برگزاری اردوهای مختلف است که همه به هدر رفت وبازیکنان ما را سرخورده کرد که به نظر من لطمه بسیاری به فوتبال بانوان ما زد و در واقع توهینی بود به ورزش و ورزشکاران ما.”

ایراد ناظر فیفا به لباس ورزشکاران ایران بخاطرتبلیغات مذهبی نبوده، بلکه ایراد او نسبت به لباس یقه اسکی لباس ورزشکاران بوده که آن را خطرناک توصیف کرده اما آقای کفاشیان این ایراد را بی مورد خواند و گفت: “در مسابقات قبلی همین بلوز یقه اسکی شکایتی را برنینگیخته بود و گاه آقایان هم در سرما شاید در مسابقات از بلوز یقه اسکی استفاده کنند.”

رییس فدراسیون فوتبال ایران در پایان گفتگوی خود با یورونیوز اضافه کرد: “بالاخره در بازی ها برد و باخت وجود دارد ولی این درست نیست که بازیکنان ما با امید به این مسابقات بروند و از شرکت آنها جلوگیری کنند. تکرار می کنم اگر هم ایرادی در لباس آنان وجود داشته، ناظر مسابقه باید آن را گزارش می کرده و بعد کتبا فیفا به ما ابلاغ می کرد، ضمن اینکه هم اکنون هم مقررات جدیدی را برای حجاب گذاشتند که قرار است از ماه ژوئن به اجرا در آید، به همین دلیل هم این انتظار را داریم که فیفا این مشکل ما را حل کند.”

گزارش و گفتگو از فرنگیس محبی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود