"میشل بارنیه" خواهان مشارکت بخش خصوصی برای حل بحران مالی اروپا شد

"میشل بارنیه" خواهان مشارکت بخش خصوصی برای حل بحران مالی اروپا شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میشل بارنیه ، کمیسربازار داخلی اتحادیۀ اروپا، در خط مقدم مبارزه با بحران اقتصادی و مالی به حساب می آید. در واقع، او مظهر مبارزۀ اتحادیه اروپا درتنظیم بازارهای مالی است. به نظر میرسد، منشأ بحران اروپا بر می گردد به بانکهای ایالات متحده، به همین دلیل آقای بارنیه معتقد است که نظارت و پاسخگویی سیستم بانکی برای حفظ منافع مردم ضروری می باشد.

سرجیو کانتون :

آقای کمیسر، آیا شهروندان اروپا باید واقعاً نگران پس انداز خود در بانکها باشند؟

میشل بارنیه :

حقیقتاً فکر نمی کنم. روز به روز، ما مقررات جدیدی برای شفاف سازی بازار تنظیم می کنیم. از این پس، دست اندکاران بازار مالی ملزم خواهند بود، مسئولیت تمام محصولات خود را بر عهده بگیرند. ما اکنون در حال تنظیم متنی هستیم، برای تضمین سپرده های مالی تمام افراد و سرمایه گذاران.

سرجیو کانتون :

حدود این تضمین برای سرمایه گذاران اروپایی تا چه تندازه خواهد بود؟

میشل بارنیه :

این متن واضح و روشن است. آنچه ما خواستاریم و به زودی تصویب خواهد شد، بازپرداخت و تضمین تا مرز 100.000 یوروی سپرده های شهروندان است. اگر اجازه دهید… می خواهم اضافه کنم که علاوه بر حفظ سپرده های مشتریان آنچه مهم است، تضمین کار و رشد و رقابت اقتصادی قارۀ ما ست. ما باید از این بحران درسهایی بگیریم. این بحران برای ما تا مرز 10 درصدِ تولید نا خالص داخلی اروپا هزینه داشت چرا که مجبور به نجات سیستم بانکی شدیم که دقیقاً با پس انداز شهروندان سرمایه گذاری می کند.

سرجیو کانتون :

ما باید گام مهمی برداریم، یعنی مسئولیت بیشتری به بانک ها در حیطۀ سرمایه گذاری واگذار کنیم…

میشل بارنیه :

با وضع این قوانین و اگر پارلمان و شورای اروپا نیز به این توصیه ها برای افزایش سرمایه و منابع مالی بانک های اروپایی، رأی مثبت بدهند، 8030 بانک قادر به استفاده از این مزییت ها خواهند بود.

این امر برای نخستین بار در جهان رخ می دهد و ما امیدواریم که قاره های دیگر از جمله آمریکا به نوبه خود همینکار را انجام دهند.

سرجیو کانتون :

آیا “سنجش ثبات مالی نشان داد که به این اقدامات نیاز است؟

میشل بارنیه :

این سنجش ها برای مقاومت در برابر حوادثی در نظر گرفته شده اند، که رخ نداده اند. در واقع این آزمون مفیدی است و ما هر سال سعی به بهبود آنها داریم. امسال این تست ها شفاف، دقیق و معتبر تر بودند.

سرجیو کانتون :

اما این آزمون مربوط به بیمه سرمایه گذاری نیستند ؟

میشل بارنیه :

درست است که فقط آزمون هایی در رابطه با بخشی از کار آنها انجام شده است ، اما در ارتباط با بدهی یا دیون ملی، محاسبه وابستگی ها و خطرها آسان است.

سرجیو کانتون :

آیا در سیستم فعلی و به فرض اینکه یک کشور قادر به پرداخت بدهی ها نباشد، بانک ها نیز سقوط خواهند کرد؟

میشل بارنیه :

ما به نجات سه کشور یونان ، ایرلند و پرتغال کمک کردیم. ابزاری برای مقابله با شرایط بحرانی آنها فراهم کردیم، از جمله صندوق اورژانس همبستگی. و راهکارهایی توصیه کردیم که این شرایط تکرار نشوند. مهمترین موردی که باید از آن جلوگیری شود، بدهی است.

سرجیو کانتون :

در حالی که همه بدهی ها باید از بین بروند، بسیاری از این مبالغ ازبانکهای خاص اخذ شده است که حال در معرض خطر قرار گرفته اند، راه حل چیست؟

میشل بارنیه :

ما درخواست کردیم و اتفاقاً بحث هایی نیز در شورای اروپا در اینباره صورت گرفت، که بخش خصوصی بتواند در بهبود اوضاع کشورهایی مانند یونان شرکت کند

و سطح رتبه بندی اعتبارهای مالی را حفظ کند.

سرجیو کانتون :

اما بانک مرکزی اروپا مخالف است…

میشل بارنیه :

صبر کنید، در برابر چه؟

سرجیو کانتون :

مشارکت بخش خصوصی

میشل بارنیه :

هنوز در حال گفتگو هستیم. اصل این بحث حفظِ یک سطح رتبه بندی اعتبارهای می باشد. نه به عنوان پذیرش هر گونه مشکل بلکه به عنوان برنامه ای کلی برای پشتیبانی، همبستگی و جلوگیری از مشکلاتِ عدم پرداخت یک دولت یا بانک.

سرجیو کانتون :

اما سازمان های رتبه بندی اعلام دارند که هم آنگاه که توافقی برای مشارکت بانکها برای نجات یونان صورت گیرد، بسیاری آن را به عنوان نوعی ورشکستگی و عدم پرداخت فرض خواهند کرد.

میشل بارنیه :

ما این نظر را نداریم. اکنون در حال بحث و گفتگو در اینباره هستیم و سعی خواهیم کرد به هر عنوان از مشکل عدم پرداخت جلوگیری کنیم و دقیقاً هدف طرح حمایت از یونان این است. در این باره من فکر می کنم، مشارکت بخش خصوصی در این تلاش دسته جمعی، منطقی و قانونی است. و حال که بحث از سازمان های رتبه بندی است، می خواهم تعجب خود را از اینکه در چند ماه اخیر، این سازمانها بدون هیچگونه هشدار به کشور ها، رتبۀ آنان را پایین می آورند ، اظهار کنم.

سرجیو کانتون :

اتفاقاً، کاهش رتبه اقتصادی کشورهای منطقۀ اروپا، توسط بعضی سازمانهایی که اروپایی نیستند، این مسئولیت را به اروپا نمی دهد که یک آژانس، تحت نظارت نهادهایی اروپایی تشکیل دهد؟

میشل بارنیه :

حق با شماست، تعداد آژانس های رتبه بندی به اندازۀ کافی نیست. به رغم اهمیتی که این سازمانها در امور اقتصادی دنیا دارند، فقط 3 آژانس مهم در دنیا وجود دارد.

بنابراین ، مشکل اول، افزایش رقابت هاست. در نتیجه امیدوارم با تشویق بخش خصوصی به ایجاد سازمان های اعتباری جدید کمک کنیم. اما مشکل دیگر کاهش اهمیت این رتبه بندی هاست و کاهش وابستگی به آنها. در متنی که من امروز ارائه می دهم به بانک های اروپایی پیشنهاد می شود، قضاوت این رتبه بندی را تا حدی در دست بگیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه؛ میشل بارنیه به جمع نامزدهای جناح راست پیوست

اروپا ممنوعیت سوخت‌های دیزلی و واردات فرآورده‌های نفتی پالایشی روسیه را اجرایی کرد

بازار واحد اروپایی چیست و چرا اهمیت دارد؟