شهردونتسک اوکراین و میزبانی جام ملتهای اروپا

شهردونتسک اوکراین و میزبانی جام ملتهای اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میزبانی رقابتهای فوتبال جام ملتهای اروپا در سال 2012 یکی از افتخارات اوکراین است. ورزشگاه مدرن دونباس آرنا در شهر دونتسک بعد از سه سال تلاش بی وقفه در سال 2009 افتتاح شده است. اما دیگر شهرهای اوکراین کماکان درگیر اقدامات نهایی و تدارکاتی برای میزبانی این بازیها هستند.

یک مرد جوان می گوید :“ما عاشق این شهر هستیم. ای کاش تمام بازیهای جام ملتهای اروپا اینجا برگزار می شد.”

یکی دیگر از ساکنان این شهر می گوید :” دونتسک تا آن زمان به بهترین شهر دنیا تبدیل خواهد شد. باورکنید….در عرض همین دو سه سال گذشته خیلی چیزها در این شهر تغییر کرده است. آدم فکر می کند واقعا به اروپای غربی آمده….”

انگیزه و هیجان زیادی در دونتسک بوجود آمده و همه، از همه اقشار در حال جنب و جوش هستند. اینجا اولین شهر اوکراین است که برای میزبانی رقابتهای فوتبال قاره سبز در سال آینده آماده شده است. دونتسک مرکز منطقه زغال سنگ خیز دونباس، میزبان پنج بازی خواهد بود، سه بازی از مرحله گروهی، یک بازی یک چهارم نهایی و یک بازی نیمه نهایی.

مقامات محلی وعده کرده اند تا همه چیز تا ماه آوریل 2012 برای برگزاری بازیها نهایی شده باشد. ترمینال جدیدی به فرودگاه شهر اضافه شده و معابر عمومی بسیاری بازسازی شده اند. علیرغم آماده کردن 57 هتل و ترمیم دهها جاده، نگرانیها در مورد چگونگی اسکان طرفداران تیمها برطرف نشده است.

الکساندر لوکیوانشنکو، شهردار دونتسک می گوید:” همه چیز برای اسکان میهمانان در مرحله گروهی برنامه ریزی شده است. مشکل مربوط به بازیهای یکچهارم و نیم نهایی خواهد بود. ما برای جابجایی علاقمندان ازبیست اتوبوس ویژه در مسیر کی یف- دونتسک و بالعکس استفاده خواهیم کرد.”

مشکل اصلی خارجیها در این شهر ارتباط برقرار کردن خواهد بود. ساکنان شهر مشغول بهبود زبان انگلیسی خود هستند تا در پذیرایی از حدود چهل هزار طرفدار تیمهای خارجی که برای تماشای هر مسابقه به شهرشان می ایند، آماده باشند. شهر به حداقل دوهزار نفر داوطلب که انگلیسی را روان صحبت کنند، نیاز دارد. انتخاب اولیه این افراد صورت گرفته و آموزش داوطلبان در حال انجام است.

یکی از این داوطلبان می گوید:” ما اینجا یاد می گیریم تا سفیران خوبی برای شهرمان باشیم و اینکه چگونه ازتواناییهای خود برای جذب بیشتر جهانگردان استفاده کنیم.”

بازی فینال جام ملتهای اروپا دراستادیوم المپیک کی یف برگزار خواهد شد. عملیات بازسازی و ارتقا امکانات این ورزشگاه که در سال 1923 میلادی ساخته شده، دردست اقدام است. مقامات تضمین کرده اند که این کار راس زمان مقرر تمام شود و بتواند بازی دوستانه اوکراین برابر آلمان در ماه نوامبر امسال را میزبانی کند.

عملیات نهایی ساخت و ارتقای کیفیت امکانات اصلی میزبانی باریها در طی این مدت بارها به تاخیر افتاده است و موجبات نگرانی یوفا را فراهم آورده است. میزبانی مشترک این بازیها در سال 2007 به اوکراین و لهستان داده شد. دولت جدید اوکراین که از سال گذشته روی کار آمده است وارث مجموعه ای از پروژه های عقب افتاده، بالارفتن هزینه های برآورد شده و قراردادهای چندمیلیون دلاری شد که بدون رسیدن به نتیجه رها شده بودند.

بوریس کولسنیکوف قائم مقام نخست وزیر اوکراین بیشتر در این مورد توضیح می دهد :” پارلمان قانون ویژه ای را به تصویب رساند اما در مورد به مناقصه گذاشتن پروژه های مرتبط با میزبانی رقابتها کاری نکرد. به این دلیل که اوکراین دو راه پیش رو داشت. اینکه پروژه ها را به مناقصه می گذاشت و در سازماندهی این بازیها ناکام می شد و یا اینکه برای برگزاری این بازیها بدون به مناقصه گذاشتن پروژه ها عمل می کرد.”

بیش از چهل هزار نفر روزانه مشغول کار هستند تا پروژه های سال 2012 به موقع به پایان برسند. میزبانی رقابتهای فوتبال آنهم در چنین سطحی موقعیتی را برای اوکراین فراهم آورده تا بتواند توانایی های خود را در سطح بین المللی به نمایش بگذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید

ترمیم خانه‌های قدیمی و بام‌های گالی‌پوش برای تقویت گردشگری در ژاپن

سیروسفر در ژاپن؛ مردمانی که در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند