وزیر دارایی دولت موقت بلژیک: راه نجات اروپا همبستگی است

وزیر دارایی دولت موقت بلژیک: راه نجات اروپا همبستگی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیدیه ریندرز وزیر دارایی دولت موقت بلژیک، شخصی است که از او بعنوان جانشین احتمالی ایو لوترم و نخست وزیر آینده این کشور بدون دولت یاد می شود. نظرات او در خصوص حل بحران منطقه پولی یورو، خوشبین بودن به آینده اروپا و بلژیک و تاکید بر همبستگی در اروپا در نوع خود جالب توجه است. این مسائل محوری، در کنار برخی سئوالات جزئی تر ما را برآن داشت تا با او، وزیرموقت کشوری که بیش از 450 روز است بدون دولت اداره می شود، به گفتگو بنشینیم.

یورونیوز: آقای ریندرز چگونه امور مالی را مدیریت می کنید در حالیکه تصمیمات شما محدود به وقایع جاریست؟

دیدیه ریندرز: “درست است که قدرت این چنین دولتی محدود به امورجاریست اما در عین حال اختیار تصمیم گیری در موارد اضطراری راهم دارد، تصمیماتی که در راستای منافع کشور است و می تواند در صورت حمایت پارلمان، آنها را عملی کند. دولت فعلی در پارلمان اکثریت دارد. شرایط با کشورهای دیگر اندکی تفاوت دارد، ما در بلژیک دولتی داریم که در پارلمان اکثریت دارد، در حالیکه در کشورهای دیگر دولتهایی وجود دارند که در اقلیت هستند و باید همواره حمایت بخشی از اپوزیسیون را بخود جلب کنند. اما فعلا ما در مورد هر تصمیمی که می خواهیم اتخاذ کنیم، آنرا از طریق پارلمان عملی می کنیم. بودجه سال 2011 بلژیک به این صورت تصویب شد، مشارکت نظامی بلژیک در لیبی هم همینطور. به همین صورت امیدوارم بتوانیم طی هفته های آینده بودجه سال 2012 را هم به رای بگذاریم. دیروز و پریروز خودم شخصا به پارلمان رفته بودم تا اجرایی شدن تصمیمات اروپایی حول محور تسهیل ثبات مالی، رای بیاورد. به نظر من مهم بود تا بلژیک در زمره کشورهای پیشگام، مصوبات نشست 21 ژوئیه را اجرا کند. درست است که دولتی با قدرت کامل نداریم، اما تمام تصمیمات مرتبط با منافع ملی را می گیریم و با حمایت پارلمان قطعا کارهای بیشتری هم می توانیم صورت دهیم.”

یورونیوز: ایو لوترم رییس دولت، از تمایلش برای حضور در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به محض رسیدن به یک توافق خبر داده است. آیا شما توافق را دست یافتنی می دانید؟

دیدیه ریندرز: “بنظر من پیش بینی روند مذاکرات برای تشکیل دولت جدید کار بسیار مشکلی است. اما چیزی که قطعی است این است که پیشرفتهایی در حال حاضر در مذاکرات صورت گرفته و البته هنوز مسائل زیادی وجود دارد که باید حل شود. با این وجود مطمئنیم که نخست وزیر حداقل تا پایان سال جاری ماندنی است.”

یورونیوز: آیا حاضرید جای ایو لوترم را با هدف مدیریت بحران بگیرید؟

دیدیه ریندرز: “معمولا در دولت بلژیک در صورت غیبت نخست وزیر، شماره دو کابینه وظایف او را برعهده می گیرد. اما شرایط اینگونه نیست و ایو لوترم تا آخر سال می ماند و به احتمال زیاد با او بودجه 2012 را برنامه ریزی و تصویب می کنیم. امیدوارم که قبل از پایان سال در مورد یک دولت جدید توافق حاصل شود، درغیراینصورت مسئله نحوه مدیریت مطابق با پروتکل مطرح می شود.”

یورونیوز: برای مقابله با بحران اقتصادی ژان کلود یونکر رییس یورو گروپ از بلژیک خواسته اصلاحات ساختاری انجام دهد؟ بدون دولت چگونه این کار امکان دارد؟

دیدیه ریندرز: “بهتر است این کار را دولت جدید انجام دهد. اما اگر لازم است ما در دولت فعلی آنرا صورت دهیم حاضریم برای این کار به پارلمان برویم. همانند برخی کشورهای اروپایی دو اصلاح اساسی باید در بلژیک انجام شود. امروز ما می دانیم که تامین مالی بازنشستگان طی سالهای آینده سختتر و سختتر خواهد شد. بنابراین برای تامین مالی این افراد نه تنها اصلاحات لازم است بلکه باید بگونه ای باشد که نیروهای کار بیشتری داشته باشیم. اصلاح دوم، اصلاح بازار کار است. در بلژیک، شهروندان در حدود 58 سالگی با کار خداحافظی می کنند که خیلی زود است. این به این معنی نیست که سن قانونی بازنشستگی را که 65 سال است افزایش دهیم بلکه تلاش برای کم کردن این تفاوت است مثلا 60 یا 62 سال و شاید هم 65 سال. همراه ایو لوترم و دیگران برای اجرای این اصلاحات به پارلمان خواهیم رفت. ژان کلود یونکر هم حق دارد. بلژیک هم همانند سایر کشورهای عضو منطقه پولی یورو باید تدابیر بودجه ای لازمه را اتخاذ و اصلاحات اساسی را عملی کند. همه ما وظیفه داریم فارغ از جو سیاسی حاکم بر کشور، نشان دهیم که این تصمیمات بموقع اتخاذ شده و می شوند.”

یورونیوز: رهبران سیاسی معمولا اینجا در بروکسل گرد هم می آیند تا در مورد وضعیت یونان که به آخر خط رسیده است، گفتگو کنند. طی چند روز اخیر صداهایی در حمایت از خروج یونان از منطقه یورو بلند شده است. آیا امکان دارد چنین چیزی اتفاق بیفتد؟

دیدیه ریندرز: “ امیدوارم که چنین چیزی اتفاق نیفتد. نه برای اینکه این یک افتضاح است بلکه مسخره هم هست درست مثل اینکه بگوییم : باید یونان را اخراج کنیم، کشورهای دیگر راببینید، چرا اصلا یک دیوار نسازیم، چرا اصلا کل اروپا و منطقه پولی یورو را خراب نکنیم… اروپا در هر مرحله ای خود را برپایه های یک بحران ساخته است و بنابراین در زمان بحران باید با قدرت زیاد در کوتاه مدت مسائل را مدیریت کرد. باید کاری کرد که یونان بتواند تدابیر لازم را برای برقراری اوضاع بشکل اول خود، اتخاذ کند. ما هم باید این کشور را کمک کنیم و زمان به او بدهیم تا دوباره به شرایط آرمانی اقتصادی و اجتماعی بازگردد. در کنار همه اینها باید به فکر انجام اصلاحات ساختاری هم بود. بنظر من طی ماههای آتی باید ادغام منطقه پولی یورو را شدت بدهیم و برای این کار شاید لازم باشد همانطور که ژان کلود تریشه هم پیشنهاد کرده، یک وزیردارایی دائمی در سطح اروپا داشته باشیم. یا حتی به منطقه پولی یورو و یا اتحادیه اروپا اختیار تصمیم گیری درباره بودجه کشورها را در صورت غفلت اعضاء بدهیم. برای این کار باید پشتوانه داشته باشیم. وزارت دارایی بدون خزانه داری بی معناست و برای این کار باید استفاده از اوراق قرضه اروپایی را در دستور کار قرار دهیم.”

یورونیوز: وزرای دارایی 27 کشور آخر این هفته در لهستان گردهم می آیند تا درباره یونان بحث کنند. بسیاری از کشورها خواهان تضمین این کشور در مقابل کمک های واصله هستند. آیا به پایان همبستگی در اروپا رسیده ایم؟

دیدیه ریندرز: “به هر حال احتمال ریسک وجود دارد. می دانیم که این تقاضاها بیشتر از ناحیه کشورهایی مطرح می شود که با احزاب سیاسی پوپولیستی که مخالف تحول و همبستگی در اروپا هستند، روبرو هستند. باید این مسئله را مد نظر قرار داد. این یک بحث دمکراتیک است. با این همه راه حل فعلی، همبستگی است. به اعتقاد من اگر کشوری مثل فنلاند خواستار تضمین است، به این مفهوم است که این کشور باید سود کمتری بابت این وامها دریافت کند. منظورم این است وقتی شما تضمین می خواهید نمی توانید در آن واحد نرخ بهره بالایی را هم طلب کنید. بنابراین اگر یونان بتواند از عهده بدهکاریهایش برآید، در آنصورت سهم فنلاند از سود باید کمتر باشد. به همین منوال کشورهای دیگر مثل بلژیک از ابتدا خواهان تضمین نمی شوند چون می خواهند همبستگی و دوستی خود را اثبات کنند و مطمئنند که آینده رو به روشنی است و یونان تمام بدهی هایش را برمی گرداند و در آنصورت ما می توانیم نرخ بهره بالاتری داشته باشیم.”

یورونیوز: با سپاس از شما برای گفتگو با یورونیوز.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلژیک در خطر فروپاشی؛ چرا کشور مقر اتحادیه اروپا ممکن است دیگر وجود خارجی نداشته باشد؟

جنجال ویزا برای شهردار تهران؛ وزیر خارجه بلژیک با حمایت چپ‌ها در مقام خود باقی می‌ماند

دعوت جنجالی شهردار تهران به بروکسل؛ مقام بلژیکی از سمت خود کناره‌گیری کرد