بولنت آرینچ: هیچ فردی نمی تواند بگوید که ترکیه دشمن اسراییل است

بولنت آرینچ: هیچ فردی نمی تواند بگوید که ترکیه دشمن اسراییل است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الحاق به اتحادیه اروپا هدف اصلی دولت ترکیه است اما هنوز راه زیادی در پیش است. بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه از کشورهایی که با پیوستن این کشور به اتحادیه جلوگیری می کنند، انتقاد می کند. با ایشان از مسایل دیگر از جمله اختلاف نظرو در گیری با همسایه قبرسی و تنش با کشور اسراییل گفتگو کردیم.

**یورونیوز:****شما معاون نخست وزیر کشوری هستید که نزدیک به 50 سال است تلاش می کند تا کشورش عضوی از اتحادیه اروپا باشد. به بروکسل خوش آمدید. فکر می کنید بخش یونانی نشین قبرس که صاحب یکی از بزرگترین منابع گازی این کشور است سیاست مشترکی با اسرائیل را دنبال می کند؟**بولنت آرینچ:
به جز اسراییل کشورهای زیادی در خاورمیانه بدنبال منابع انرژی نفتی می گردند. کشورهایی مثل ترکیه ، که از حقوق بین المللی هم در این باره برخوردار است. با این حال این اواخر اختلافهای زیادی بر سر استفاده از این منابع با دو کشور قبرس و اسراییل بوجود آمده است و نارضایتی ما از سیاستهای مشترک دو کشور در این زمینه برای آنها هزینه خواهد داشت. ما نمی توانیم بی تفاوت شاهد ماجرا باشیم. ما هم منافع افتصادی داریم. ترکیه از حقوق قانونی و بین المللی خود برای یافتن منابع انرژی نفتی در آبهای مدیترانه بهره می برد.

یورونیوز:
رجیب طیب اردوغان اعلام کرده است که ناوچه های جنگی ترکیه را به آبهای مدیترانه می فرستد تا از حقوق ترکیه دفاع کند، به کجا می رویم؟ آیا حساب واکنشهای اروپا را کرده اید.

بولنت آرینچ:
ما ناوچه هایمان را نه برای جنگ بلکه برای صلح می فرستیم. ما نیازی به جنگیدن با هیچ کشور و یا ملتی را نداریم. هیچ نیتی هم در این باره در آینده نخواهیم داشت. تنها امیدواریم که کشور همسایه ما را مجبور به استفاده از نیروی نظامی نکند. اما اتحادیه اروپا هم باید هر چه زودتر اشتباهاتش را جبران کند. خطایی که اروپا کرد و باعث شد تا بخش یونانی نشین قبرس به این اتحادیه بپیوندد، انگار که این بخش نماینده کل کشور قبرس باشد. یکی از بزرگترین اشتباهات اتحادیه اروپا بود. آنچه که در اینباره اهمیت دارد تعریف حقوق برابر برای ملتهاست، این مساله به اتحاد این کشور هم کمک می کند. ما همیشه می خواستیم که دو بخش قبرس با هم متحدو یکپارچه باشند. فکر می کنم از راه دیپلماسی به این مهم دست خواهیم یافت.
واقعیت اینست که بخش یونانی قبرس وجود دارد اما نماینده کل کشور نیست.
به همین دلیل وقتی به نام کل قبرس خواستار بهره برداری از منابع نفتی می شوند اتحادیه اروپا باید به این بخش از جزیره هشدار دهد که این حق شما نیست. و وقتی که ترکیه می خواهد از حقوق طبیعی خودش در اینباره استفاده کند باید از این کشور حمایت کند. اگر اتحادیه اروپا می خواهد به هر قیمتی از اعضایش دفاع کند باید پیامد های آنرا هم بپذیرد. من از در گیری یا جنگ منافع صحبت نمی کنم. این موضوعی است که تنها به اتحاد جزیره قبرس ضربه می زند.

یورونیوز:
ترکیه گفته تا زمانی که بخش یونانی نشین قبرس در کنترل اتحادیه اروپا بماند ترکیه مذاکرات را از سر نخواهد گرفت. عواقب و پیامد این مساله چه خواهد بود؟

بولنت آرینچ:
در شرایطی که فرانسه به حق طبیعی ترکیه اعتراض می کند و اتحادیه اروپا از فرانسه دفاع می کند این باعث می شود ما نتوانیم به موارد مهم مورد مذاکره طرفین ادامه دهیم. بسیاری از موارد را با هم آغاز کردیم اما راه گشایی امروز برای آن نمانده چرا که تمام امیدها بدل به ناامیدی شده است. در حالیکه ما بخش یونانی نشین قبرس را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسیم دلیلی برای ادامه مذاکرت نمانده است. حال اگر این کشور ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را عهده دار شود همانگونه که ما هم حق ابژکسیون و اعتراض داریم به آنها خواهیم گفت اول بین خودتان صلح را برقرار کنید پس از آن با هم به پای میز مذاکره باز خواهیم گشت.
ما اینرا به صراحت اعلام کرده ایم. پیشتر به هریستوفیاس و اروگلو یاد آوری کرده ایم باید قبل از پایان امسال به توافق برسند. اما بخش یونانی قبرس عمدا هر کاری می کند تا با بخش ترک نشین توافقی صورت نگیرد.

یورونیوز:
استقبال خوبی از نخست وزیر ترکیه در زمان دیدار او از
کشورهای عرب متحول شده به عمل آمد. این مساله مورد توجه جامعه جهانی نیز قرار گرفت. در این باره بر چه باورید؟

بولنت آرینچ:
ما بحرانهای اقتصادی اروپا که یونان، اسپانیا، پرتغال و ایرلند در گیر آن هستند را بخوبی می شناسیم. اما ترکیه از نظر اقتصادی وضع کاملا تفاوتی دارد. رشد اقتصادی این کشور غیر قابل مقایسه با کشورهای اروپایی درگیر بحران اقتصادی است. تولید ناخالص ملی این کشور غیر قابل مقایسه با دیگر کشورهاست. ترکیه یکی از بازیگران اصلی سیاستهای جهانی است. ترکیه از ملتهای محروم دفاع می کند و این به کشور ما مشروعیت و اعتباری جهانی می دهد.

یورونیوز:
در اتحادیه اروپا صحبت از نیات رهبران ترکیه مبنی به بازگشتی دوباره به امپراطوری عثمانی است و این مساله که شما می خواهید از نیروی نظامیتان برای رسیدن به این هدف استفاده کنید. فکر نمی کنید ترکیه بیشتر از توانایی هایش نقش بازی می کند؟

بولنت آرینچ:
ترکیه بر اساس اصول دموکراسی، جمهوریخواهی و آزادی متحول می شود که البته بخش زیادی از آن الهام گرفته از امپراطوری عثمانی است. اما ما قصدی برای بازگشت به آنزمان را نداریم. این مساله به هیچ وجه جزو اهداف ما نیست.
آقای آرینچ، ناتو می خواهد یک پایگاه دفاع موشکی در ترکیه برای دفاع از منافع اسراییل تاسیس کند؟
بولنت آرینچ: دیر زمانیست که ناتو پدافند راداری خود را در کورچیک مالاتایا ایجاد کرده است.این مساله تازه ای نیست. اهداف اصلی هنوز معلوم نیست. می تواند برای دفاع در مقابل اسراییل یا ایران باشد. ردیابها در مقابل هر موشکی که ترکیه یا اروپا را تهدید کند می ایستد.
آنها خطر حضور موشکها را به آژیرهای خطر منتقل می کنند. نمی شود گفت برای اسراییل ایران و یا ضد این کشورهاست. در پروتکلی که ما امضا کردیم هنوز مشخص نیست که این سیستم دفاع موشکی در مقابل چه کشوری قرار داده شده است. نام هیچ کشوری در پروتکل لحاظ نشده است.

یورونیوز:
و چه بر سر رابطه دیپلماتیک اسراییل و ترکیه خواهد آمد؟

بولنت آرینچ:
ترکیه پیش تر این مساله را روشن بیان کرده است. ما هیچ درگیری یا جنگی با ملت یهود نداریم، ترکیه اولین کشور منطقه است که اسراییل را برسمیت شناخته است. به همین دلیل امروز هیچ فردی نمی تواند بگوید که ما دشمن اسراییل هستیم.
اما ما در مقابل دولتی قرار داریم که ثبات ندارد، دولتی که سرکوبگر است و 9 شهروند ترکیه را که در یک کشتی بشر دوستانه به مقصد غزه می رفتند کشته است. ما مشکل بزرگی با دولت اسراییل نه با ملت یهود داریم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند

مسکو: فایل صوتی لو رفته نشان می‌دهد که آلمان قصد حمله نظامی به روسیه را داشته است