اروپا به بحران بدهیها «دیر» واکنش نشان داد

اروپا به بحران بدهیها «دیر» واکنش نشان داد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولی رن، رئیس کمیسیون امور اقتصادی و مالی اروپا در گفتگو با یورونیوز دباره بحران مالی کشورهای اروپایی صحبت کرد.

یورونیوز: ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا راه حلی را برای تقویت مالی بانکهایی که بیشتر از همه در معرض بحران بدهیها هستند ارائه کرد. اما آیا شما فکر نمی کنید که اروپا به این مساله دیر واکنش نشان داد؟ با توجه به این که صندوق بین المللی پول از پایان ماه اوت سال جاری هشدار می داد.

اولی رن: کمیسیون اروپا در آغاز سال جاری میلادی خواهان یک راه حل جامع برای مقابله با بحران شده بود. در واقع از پایان سال گذشته کار خودمان را آغاز کردیم. اما بعضی ها از ما انتقاد کردند. هنوز بعضی از بندهای این پاسخ جامع اجرا نشده است. اما من اطمینان دارم که همین حالا به یک استراتژی جامع برای مقابله با بحران بدهی ها و مشکلات بانکها نیاز داریم. تا بتوانیم نسبت به رشد پایدار و حل مشکل بیکاری در اروپا اطمینان حاصل کنیم.

یورونیوز: آیا می توانید بگویید حدودا چه مقدار پول برای سرمایه گذاری مجدد در بانکها لازم است؟ چند بانک در معرض خطر قرار دارند؟

اولی رن: من نمی خواهم عدد و رقم مشخصی را اعلام کنم. ما می دانیم که این رقم، رقم بزرگی است و ما برنامه سرمایه گذاری مجدد را در سه مرحله اعلام کرده ایم.

یورونیوز: این سرمایه ها را چه کسانی می پردازند؟

اولی رن: در مرحله اول از سرمایه گذاران بخش خصوصی و بازارهای سرمایه انتظار می رود که سرمایه گذاری کنند. اگر این اتفاق نیفتد، کشورهای عضو باید راه حلهایی در داخل خودشان پیدا کنند تا بتوانند سرمایه ها را تامین کنند و ساختار سرمایه بانکها را تغییر بدهند. سومین مرحله به عهده صندوق ثبات مالی اروپا است که اگر لازم بود به دولتها وام بدهد.

یورونیوز: آیا فکر می کنید در تست استرس بعدی بانکها، باید احتمال ناتوانی یونان در پرداخت بدهیهایش هم در نظر گرفته شود؟ تا به حال این احتمال در نظر گرفته نشده بود؟

اولی رن: ما فکر نمی کنیم که بانکهای یونان قادر به پرداختن بدهی هایشان نباشند. ما باید به یک راه حل منطقی برای یونان دست پیدا کنیم. که حاکی از برنامه دومی برای سرمایه گذاری کافی از طرف بخش خصوصی و بخش دولتی است.

یورونیوز: بیکاری در یونان در حال افزایش است و در حال حاضر به شانزده درصد رسیده است. تعداد افرادی که خودکشی کرده اند دو برابر شده است اما با توجه به عمیق تر شدن رکود اقتصادی، گروه سه جانبه وام دهندگان گفته است که نیاز به وضع سیاستهای اقتصادی جدیدی است تا بتوان به هدفهای ترسیم شده برای سال 2013 میلادی رسید. آیا فکر می کنید یونان توانایی تحمل موج جدیدی از سیاستهای ریاضت اقتصادی را دارد؟

اولی رن: ما با کمک کارشناسان کشورهای عضو یک گروه ضربت ایجاد کرده ایم که به یونان در زمینه های فنی کمک کند. تا این کشور بتواند بهتر از سرمایه های اختصاص داده شده استفاده کند و بتواند بهتر ساختار مالیات خود را بهبود ببخشد و برنامه خصوصی سازی را با موفقیت اجرا کند.

یورونیوز: چه زمانی یونان آماده حضور در بازار رقابتی می شود؟

اولی رن: یونان در حال حاضر هم در بخشهایی از اقتصاد توانسته احیا بشود. صادرات این کشور چنین چیزی را نشان می دهد. هر چند نشانه های بهبود بسیار کمرنگ هستند. این ضروری است که روند بهبود ادامه پیدا کند چرا که متاسفانه یونان فراتر از تواناییهایش بارهایی را برداشت که باید این امر اصلاح شود.

یورونیوز: برای حل بحران بدهیها، صندوق ثبات مالی اروپا نقش بسیار استراتژیک و مهمی دارد. اما به نظر می رسد که فقط این صندوق برای حل بحران کافی نیست. من درباره اهرمهایی صحبت می کنم که می توانند ابزارها را به کارکردی مشابه کارکرد بانکها و شرکتهای بیمه تبدیل کنند. بهترین گزینه چیست؟

اولی رن: ما پیشنهاد نمی کنیم که تضمینها افزایش پیدا کنند. به جای آن ما می خواهیم که از منابعی که در حال حاضر در اختیار داریم بتوانیم استفاده بهینه کنیم. تا بتوانیم آنها را موثرتر به کار ببندیم. تا بتوانیم از سرایت مشکلات یونان به بازارهای مالی و بازار اوراق قرضه در اروپا جلوگیری کنیم.

اگر به ایتالیا یا حتی اسپانیا و بلژیک نگاه کنید خواهید دید که همین حالا هم مشکلات سرایت کرده اند. به همین دلیل ما باید به دنبال راه حلی برای مشکل یونان باشیم. چون یونان منبع مشکلاتی است که به کشورهای دیگر منتقل شده است. در عین حال ما باید پایه های اقتصادی کشورها را محکم تر کنیم و نقدینگی سیستم بانکی را تقویت کنیم تا مطمئن شویم که اعتبارات مالی به صاحبان تجارت در اروپا سرازیر می شوند.

یورونیوز: این که ما شاهد کاهش رشد اقتصادی در منطقه یورو هستیم چه مقدار ناامیدکننده است؟ شما به اسپانیا و ایتالیا اشاره کردید. رشد در جایی متوقف شده است. آیا فکر نمی کنید که به بازنگری در برنامه های ریاضت اقتصادی نیاز داریم؟

اولی رن: من ناراحتم که اجازه دادیم تنشهای بازار گسترده تر شود. چون ما می توانستیم جلوی این روند را بگیریم. از طریق اتخاذ استراتژی جامع در مقابل بحران. ما تصمیماتی را در آغاز سال جاری گرفتیم و سپس ان را به کار بستیم. اگر ما زودتر دست به کار می شدیم می توانستیم جلوی بسیاری از تنشها را بگیریم و به رشد اقتصاد کمک کنیم. می توانستیم اجازه ندهیم که بیکاری زیاد شود. اما امروز متاسفانه می بینیم که تنشهای بازار تاثیر منفی بر رشد اقتصادی و همچنین وضعیت استخدامی می گذارد. این دقیقا بهترین دلیل است که چرا اولین و مهمترین راه حل اتخاذ تصمیمهای قاطع درباره بحران بدهیها است.

یورونیوز: به بیان دیگر منظورتان این است که اروپا دیرتر از بازار واقعیت را فهمید؟ اما حالا ما یک مسئول امور دارایی جدید در اروپا داریم. مهمترین کار او چیست؟

اولی رن: شدت بخشیدن به حاکمیت اقتصادی در این زمینه ضروری است. به نظر من مهمترین مساله این است که بتوانیم سیاستها در اروپا را هماهنگ تر کنیم. تا اتحادیه ای با قدرت مالی بالا و رشد اقتصادی واقعی داشته باشیم.

یورونیوز: سپاسگزار از شما برای حضورتان در این گفتگو.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاور نهاد‌های اروپایی به یورونیوز: ایران در جنگ مستقیم با ناتو و بازیچه چین و روسیه است

رهبران اتحادیه اروپا در مورد تخصیص سود دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه به اوکراین به توافق رسیدند

اتحادیه اروپا: آمریکا در سال ۲۰۲۴ نیز ساز 'اول آمریکا' را بزند،اروپا بیش از پیش راه خود را خواهد رفت