گفتگوی یورو نیوز با وزیر خارجه رومانی

گفتگوی یورو نیوز با وزیر خارجه رومانی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رومانی همچنان واحد پولی خودش را دارد و این در حالی است که این کشور در سال 2004 به پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی پیوسته و در سال 2007 به همراه بلغارستان عضو اتحادیه اروپا شده است. همچنین تصور بر این بود که رومانی به پیمان شنگن خواهد پیوست، اما دو کشور فنلاند و هلند با عضویت این کشور مخالفت کردند.

یورونیوز در گفتگویی با تئودور باکونسکی، وزیر خارجه رومانی، نظر او را درباره مسائل کلیدی این کشور پرسیده است.

یورونیوز: رومانی به عضویت حوزه مالی یورو درنخواهد آمد، آیا این از پی آمدهای بحران در کشور شماست؟

تئودور باکونسکی وزیر خارجه رومانی: همینطور است. این یک ضربه منفی است. طی دو سال گذشته تولید ناخالص ملی به خاطر سقوط تولید صنعتی کاهش یافت. اما باید از اقدامات دولت کنونی بخارست سپاسگزار بود که موجب شد ما بتوانیم موقعیتمان را از نقطه نظر یک اقتصاد بزرگ تثبیت کنیم. تورم زیر کنترل است و امسال از رشد متوازنی برخورداریم و چشم انداز بهتری نیز برای سال آینده داریم.

یورونیوز: آیا بحران موجود روابط اعضای حوزه مالی یورو با اعضای اتحادیه اروپا را تغییر داده است؟

وزیر خارجه رومانی: فکر می کنم این یک خطر بزرگ است که ما شاهد دو نوع سرعت رشد اروپا هستیم یکی در هسته مرکزی حوزه مالی یورو و دیگری در کشورهای پیرامونی این مرکز. ما نگران این مسئله ایم. باید از ایجاد شکستکی و انشعاب در اروپا که ممکن است مرزبندی خیالی حوزه یورو موجب آن شود، بپرهیزیم. ما نیاز به سیاست منسجمی داریم که شکاف بین اعضای جدید را پایان دهد و در اروپایی که درحال گسترش است، ایجاد همگرایی بیشتر کند.

یورونیوز: در ماه های اخیر چه مسائلی مانع پیوستن کشور شما، رومانی، به پیمان شنگن شد؟

وزیر خارجه رومانی: به جز دو کشور، بقیه موافق پیوستن ما هستند. ما با این دو کشور روی این مسئله کار کرده ایم و به آن ادامه نیز خواهیم داد. ما آنها را ترغیب می کنیم که محکم بودن استدلالات ما را متوجه شوند و اینکه رومانی دارای یک دولت مسئول و ظرفیت سیاسی و تکنونولوژیکی استت که همانگونه که مرزهای ما را حفاظت می کند، حافظ مرزهای اتحادیه اروپا نیز هست.

یورونیوز: رومانی امیدوار است که چه زمانی به پیمان شنگن وارد شود؟

وزیر خارجه رومانی: ما امیدواریم سال آینده از این بن بست خارج شویم. یورونیوز: شما نقش رومانی در چارچوب سیاسی و جغرافیایی اتحادیه اروپا را چگونه توضیح می دهید؟ آیا رومانی می تواند نقشی قطعی داشته باشد؟

وزیر خارجه رومانی: ابعاد سرزمینی رومانی و منابع و موقعیت جغرافیای سیاسی آن می تواند نقش موثر یک لنگر در اروپای شرقی را ایفا کند و در عین حال تضمین کننده ثبات رابطه کشورهای داوطلب عضویت و کشورهای وابسته به اتحادیه اروپا باشد. و این آینده قابل پیش بینی همسایگان شرقی ماست.

یورونیوز: روابط رومانی با روسیه در چه شرایطی است؟

وزیر خارجه رومانی:باید بگویم که درحال بهتر شدن است. گشایشی در هر دو طرف وجود دارد و همچنین مسئولیتی که فقط تصادفی نیست. در دوران گذشته ما روابط خوبی داشتیم و فقط منازعه نبود. بنابراین ما نیاز داریم که بر اساس منافع متقابل و آینده مشترکمان در منطقه، به طور مسئولانه با مسائل برخورد کنیم.

یورونیوز: در مورد بهار عربی چگونه فکر می کنید؟

وزیر خارجه رومانی:این یک پدیده تاریخی است و با درنظر گرفتن محدودیت ها، به نوعی با آنچه پس از سقوط بلوک کمونیستی در اروپای شرقی رخ داد، قابل مقایسه است. این در بنیان خود یک برآمد خارق العاده به سمت آزادی است. فکر می کنم که اتحادیه اروپا باید در این زمینه فعالتر شود و خود را بیشتر درگیر کند. بعد از این انقلاب ها، ما نمونه خوشحال کننده تونس را دیدیم که که یک انتخابات تقریبا بی عیب و نقص را برگزار کردند که هدفش ساختن یک دمکراسی کارآ است.

یورونیوز: گرانی های درجه نخست شما برای سیاست خارجی رومانی کدامند؟

وزیر خارجه رومانی: ما اولویت های ثابتی داریم: حفظ پیوندهایمان با آنطرف اقیانوس اطلس که برای ما حیاتی است. همچنین داشتن گفتگو با اتحادیه اروپا و پیمان ناتو و هکاری های استراتژیک با آمریکا، به حداقل رساندن مشکلاتمان با کشورهای همسایه و داشتن نقش سازنده و مثبت بر اساس ارزش های دمکراتیک با همسایگان شرقی اتحادیه اروپا.

این ها شامل ایفای نقشی فعال در مسائل مربوط به تامین انرژی اروپا نیز هست. ما همچنین مشوق اتخاذ استراتژی فعال اتحادیه اروپا در مورد دریای سیاه و رود دانوب هستیم که از اتریش و رومانی آغاز می شود و در نهایت به اقتصاد بزرگ اروپای مرکزی منتهی می شود و این نقش فوق العاده مهمی برای کشورهای پایه گذار و کشورهای جدید عضو اتحادیه اروپا خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است

توافق کابینه ائتلافی آلمان در دقیقه ۹۰؛ بن‌بست بودجه ۲۰۲۴ رفع شد

بحران بودجه در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا؛ وعده‌های صدراعظم آلمان در پارلمان به سخره گرفته شد