آموزش و انتقال دانش بین نسل اول و دوم

آموزش و انتقال دانش بین نسل اول و دوم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آموزش وفرآیند یادگیری، به مشارکت گذاشتن و انتقال دانش است. نسل اول بطور سنتی مسئول آموزش نسل بعدی است. اما عکس آنهم ممکن است. در برنامه جهان آموزش با گزارش هایی از شیلی، نیو زیلند و تانزانیا به تجربه های آموزشی بین نسل های متفاوت نگاهی خواهیم داشت.

شیلی، آموزگاران بازنشسته و آموزش کودکان محروم

آموزگاران بازنشسته کماکان می توانند نقش مهمی در آموزش داشته باشند. از طرفی آنها هم مشکل مالی دارند و هم از تنهایی نیز رنج می برند.

یک سازمان خیریه با استخدام آموزگاران بازنشسته به کمک کودکان محروم آمده است. در یکی از مناطق شیلی، این آموزگاران در سواد آموزی به این کودکان که آموزش ندیده اند و توانایی های لازم را پیدا نکرده اند، کمک می کنند.

نیوزیلند، سوپرنت

بزرگسالان نه تنها به آموزش دیگران مایل هستند، بلکه مشتاق یادگیری نیز هستند. نمونه آن را در برنامه ای به نام همیلتون در نیوزیلند می بینیم. بزرگسالان برای هماهنگی با فناوری جدید و یادگرفتن دنیای آنلاین و اینترنت دوباره به درس و کلاس برگشته اند. نام این کلاس سوپرنت است و بزرگسالان از آموزگاران جوان مهارت های کاپمیوتری و کار کردن با اینترنت را یاد می گیرند.

دیاموند، مرد 61 ساله ای است که دو سال پیش از چین به نیوزیلند آمده است. با شرکت در این کلاس ها او می تواند با خانواده و بستگانش در چین از طریق اینترنت اربتاط برقرار کند. او امیدوار است با یادگرفتن مهارت های کامپیوتری، به تازه واردان چینی انگلیسی درس بدهد. او می گوید:” اگر برنامه “پاور پونت” را یاد بگیرم، روش تدریس ام را بهتر و زنده تر می کنم و یادگیری هم برا ی دانش آموزان راحت تر می شود.”

تانزانیا، آموزش آداب و رسوم سنتی در قبیله ماسایی

از دنیای اینترنت به جنگل های تانزانیا می رویم. قبایل این کشور تلاش می کنند با انتقال دانش سنتی و بومی به نسل جوان، آداب و رسوم خود را حفظ کنند.

آنها دانش خود در باره سرزمین شان را بطور شفاهی از یک نسل به نسل بعدی انتقال می دهند. این دانش و سنت های فرهنگی، ستون فقرات این جامعه محسوب می شود. تفکیک و گروه بندی مردان بر اساس سن آنها، یکی از راه های کنترل انتقال دانش به نسل بعدی و حفاظت از آن است.

جامعه ماسایی به چند گروه سنی تفکیک شده است. جوانان نابالغ یا جنگجوها بعد از مراسم ختنه، به جامعه برگسالان وارد می شوند. مراسم ختنه هر 15 سال یکبار و برای پسران بین 12 تا 25 سال برگزار می شود.

یکی دیگر از راههای انتقال دانش، هر شب دور هم نشستن و نقل داستان است.

اگرچه بیشتر مردم ماسایی خواندن و نوشتن نمی دانند، ولی نسل جدید به مدرسه می رود. در همین حال آموزش سنتی، هنوز مهمترین شیوه یادگیری برای آنها است.

لطفا نظرات و تجربه خودتان را آموزش بین دو نسل در وبسایت و در صفحه شبکه های اجتماعی ما بنویسید.

برای اطلاعات بیشترمی توانید از وبسایت ما بازدید کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امن‌ترین خطوط هواپیمایی جهان کدامند؟

استعفای گلریز قهرمان نماینده ایرانی‌تبار پارلمان نیوزیلند در پی اتهام سرقت از یک فروشگاه لباس

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد