گفتگوی یورونیوز با ماریو مونتی پس از نشست بروکسل

گفتگوی یورونیوز با ماریو مونتی پس از نشست بروکسل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماریو مونتی، نخست وزیر جدید ایتالیا با نخستین حضور خود در نشست اتحادیه اروپا در مارتن بلند نجات یورو و تقویت انضباط پولی کشورهای عضو شرکت کرد. مونتی برای دستیابی به توافق ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در این نشست در نقش می‌انجی بین بریتانیا و دیگر کشور‌ها ظاهر شد. یورونیوز با او گفتگویی انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: آقای نخست وزیر، توافق شورای اروپا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آن را برای نجات یورو کافی می‌دانید؟

ماریو مونتی:
امیدوارم که این طور باشد. فکر می‌کنم، بله. نتیجه‌اش را به زودی خواهیم دیدم. این توافق از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه، فرصتهای پیش رو را افزایش خواهد داد که از طریق آن، کشورهای عضو در ارتباط با عملکرد خود به گونه‌ای منظم‌تر عمل خواهند کرد، بدون برهم زدن تعادل آن‌ها، که در نتیجه موجب بحرانهایی در کشورهای منطقه یورو شود.
این توافق به دلیل دیگری نیز مهم است. در این نشست برای جلوگیری از سرایت بحران یا پیامدهای آن به دیگر کشور‌ها، چندین سازوکار و منبع مالی درنظر گرفته شد. در واقع اصطلاح «دیوار آتشین» را می‌توان بکار برد. دیواری که مانع از سرایت آتش بحران به دیگر کشورهاست.

یورونیوز: نتیجه توافق بین دولت‌ها در بروکسل، تصویری از اروپایی با دو ضرب آهنگ رشد اقتصادی متفاوت می‌دهد. نظر شما در این باره چیست؟

ماریو مونتی:
باید اشاره کنم که این، به معنای تولد اروپایی با دو ضرب آهنگ اقتصادی متفادت نیست. برای اینکه این موضوع قبلا هم در حوزه‌های مختلف مطرح بوده است. برای مثال، در شنگن یا در واحد پولی یکسان که همه کشور‌ها عضو آن نیستند، این موضوع را داریم. موردی که شما برجسته کردید مربوط به بریتانیا است. آلمان و فرانسه بر ضرورت تغییر معاهده برای تقویت انضباط مالی تاکید داشتند. بریتانیا تحت شرایط خاصی که برای دیگر اعضا قابل قبول نیست حاضر بود آن را بپذیرد.

یورونیوز: در طول مذاکرات، شما نقش می‌انجی بین بریتاینا و دیگر کشورهای اروپایی را بازی کردید. چه چیزی در این مورد برای شما قابل توجه بود؟

ماریو مونتی:
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا خواهان تضمین‌هایی برای دور نگاه داشتن بخش تجاری لندن و همینطور کشورش از مقررات مالی جدید و احتمالی اروپا بود.
این خواسته برای رهبران اروپایی از جمله من قابل قبول نیست. من همواره در چشم انداز بازار واحد که برای بریتانیایی‌ها جالب به نظر می‌رسد به دیوید کامرون پیشنهاد کردم تا از کشورهای منطقه پولی یورو بخواهد برای پیشرفت و نه پسروی کاری کنند، برای مثال پیشرفت سریعتر بازار یکسان خدمات.
اما آنچه بیش از همه چیز قابل توجه است داشتن تضمین‌هایی در این زمینه است. این موضوع بیشتر عقب رفتن است تا به جلو رفتن. به این ترتیب توافق با شکست روبرو شد.

یورونیوز: در ‌‌نهایت بریتانیا درهای خود را به روی توافق بست؟

ماریو مونتی:
گفتن آن دشوار است. اما در هر حال، این کشور نمی‌خواهد بخشی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا باشد. در هر صورت من در طول این نشست اشاره کردم که هیچ کس مایل نیست شکاف بین اعضا و بریتانیا عمیق‌تر شود.

یورونیوز: آیا آن‌ها از پیامدهای غیبت بریتانیا در عرصه بازار واحد آگاهند؟

ماریو مونتی:
آن‌ها پیامدهای این موضوع را چندان مهم نمی‌دانند. برای اینکه بازار واحد با ۲۷ عضو به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. اگر بریتانیا به همراه آلمان، فرانسه و ایتالیا در قلب منطقه پولی یورو قرار می‌گرفت، اگر این کشور به شیوه‌ای تحقیرآمیز جدا نبود، مطمئنا اهمیت و نفوذ بیشتری داشت.
با توجه به اینکه موضوع رقابت و بازار واحد در روح و کالبد بریتانیا است، این کشور می‌توانست به شیوه موثری به کمک ۲۷ عضو اتحادیه بشتابد.

یورونیوز: مکانیسم اروپایی ثبات سرعت گرفته و سال آینده با ظرفیتی برابر با ۵۰۰ میلیارد یورو به کار خواهد افتاد. به نظر شما این بودجه کافی است؟

ماریو مونتی:
بهتر بود بودجه صندوق حمایتی افزایش می‌یافت. در آن صورت این «نیروی آتشین» مانع از پرداخت بخش بیشتری از هزینه‌ها توسط دولت‌ها می‌شد. افزایش نقدینگی صندوق می‌توانست از تنش‌های بازار‌ها و تحمیل هزینه‌های بالا به دولت‌ها جلوگیری کند. در هر حال، با توجه به مجموعه این تدابیر می‌توان گفت که نتیجه مسلما ایده آل نیست اما خیلی خوب است.

یورونیوز: اوراق قرضه اروپایی هنوز در اروپا به عنوان تابو محسوب می‌شوند یا تنها در آلمان اینگونه است؟

ماریو مونتی:
نه تنها برای آلمان بلکه برای دیگر کشور‌ها این موضوع مطرح است. ما برای متقاعد ساختن آلمان استدلال‌هایی داریم. به این معنا که کشورها آگاهانه و با توافق در خرید بدهی‌های دولتی کشورهای مختلف مشارکت کنند، به جای اینکه پس از بروز مشکل و یک چاره اندیشی موقت، بانک مرکزی اروپا را به خرید بدهی‌های کشورهایی که درگیر بحران اند مجبور کنیم.

یورونیوز: تاکنون، اصطلاحات مطرح در اروپا «ریاضت اقتصادی، انظباط و دقت» بودند، اما وقتی سخن از رشد اروپا است، چگونه آن را عملی می‌کنیم؟

ماریو مونتی:
در سالهای اخیر از انظباط و دقت صحبت می‌شود. به این دلیل که در دهه‌های اخیر اصطلاح «پیشرفت به هر بهایی» حتی به بهای تورم و کسری بودجه دولتی مطرح بود. این تدابیر سختگیرانه مالی پیامد اجتناب ناپذیر آن چیزی است که در گذشته روی داده است. امروزه اروپا باید دیدگاهی متعادل در پیش گیرد. سیاستهای اروپایی موجود می‌توانند رشد و پیشرفت را عملی سازند. به عنوان مثال، پیوستن به بازار واحد که اقتصاد با عرضه بالا و رقابتی در جهان را برای صنایع اروپایی ممکن می‌سازد.

یورونیوز: ایتالیا کار خودش را انجام می‌دهد. این کشور قانون مالی‌ای تدوین کرده که بطور ویژه نظام بازنشستگی این کشور را هدف قرار داده است. این رفرم ایتالیا را در مسیر اقدامات و تدابیر اروپا قرار می‌دهد.
اما ناامنی شغلی در ایتالیا آغاز شده است، بویژه برای جوانان و افراد بالای ۵۰ سال که اغلب نخستین قربانیان تغییر ساختار شغلی است. چطور می‌توانید ثبات مالی را تضمین کنید؟

ماریو مونتی:
حرف زدن از عمل کردن آسان‌تر است. این موضوع از نظر سیاسی و اجتماعی هدف مهمی را دنبال می‌کند. برای تضمین ثبات کاری، باید قبل از هر کاری، فرصتهای شغلی ایجاد کرد. ما معافیتهای مالیاتی بویژه برای کارفرمایانی که جوانان یا زنان را استخدام می‌کنند، در نظر گرفته‌ایم. این اقدام مسیر درستی را دنبال می‌کند. اما باید اقداماتی بیشتری انجام داد که البته انجام می‌دهیم.

یورونیوز: برای مقابله موثر با بحران بدهی‌ها، ایتالیا و یونان به دولت تکنوکرات روی آوردند. آیا شکست پیش آمده به طبقه سیاسی ربط دارد با به روش سیاسگذاری؟

ماریو مونتی:
به نطر من موضوع اینطور نیست.
شاید من، مناسب‌ترین فرد برای توضیح و ارزیابی بی‌طرفانه این موضوع نباشم. برای اینکه من در بطن موضوع هستم. اما در ایتالیا تضاد بین نیروهای سیاسی غیرقابل تحمل شده بود و ائتلاف سیاسی جدید به نظر غیر ممکن می‌آمد.
به همین دلیل مداخله شخصیتی خارج از فضای سیاسی را خواستند. امیدواریم که این اقدام موثر واقع گردد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی یورونیوز با اسطوره دوی ماراتن؛ «می‌خواهم نشان دهم که بشر هیچ محدودیتی ندارد»

کارآفرینان؛ «بازار را زیرورو کنید، مطالعه کنید و شیفتهٔ کارتان باشید»

تحول دنیای گردشگری به یاری اینستاگرام و تیک‌تاک در گفتگو با جرمی جونسی