کم کردن فاصله ها در دنیای دیجیتال با ابزار دیجیتال

کم کردن فاصله ها در دنیای دیجیتال با ابزار دیجیتال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دنیای امروز، دنیای تفاوت ها و تقسیمات است. در عصراینترنت، میزان برخورداری از فناوری دیجیتال یک جنبه دیگر از این تفاوت ها است. در برنامه این هفته جهان دانش، با هم می ببینیم کشورهایی که در مرحله عقب تری از این این فناوری هستند، چطور این فاصله را طی می کنند.

پرکردن فاصله ها در برخورداری از فناوری دیجیتال، یکی از چالش های بزرگ دنیای امروز است. در این گزارش می بینیم در آرژانتین، پرتغال و برزیل چگونه با غلبه بر مشکل سن و فاصله، با دنیای اینترنت نزدیک می شوند.

آرژانتین، یک کامپیوتر برای هر آرژانتینی

در آرژانتین دولت با فراهم کردن امکانات به مردم کمک می کند تا همه به طور مساوی به اینترنت دسترسی داشته باشند. سال گذشته دولت یک میلیون و هشتصد هزار نِت بوک (کامپیوتر های کوچک) در مدارس دولتی و درمناطق دورافتاده توزیع کرد.

حالا آموزگاران و دانش آموزان با خوشحالی می تواننند روش های جدید آموزشی را تجربه کنند که پیشتر تصورش را هم نمی کردند.

یادگیری با کامپیوتر هم روش جالبی است وهم در دنیای مدرن امروزی حیاتی است. بر اساس این برنامه، دانش آموزانی که دبیرستان را با موفقیت شروع کنند، می توانند کامپیوتر ها را برای خودشان نگه دراند.

conectarigualdad.gob.ar

پرتغال :سالمندان فعال در دنیای مجازی

بهبود خواندن و نوشتن با کمک اینترنت یکی از روش هایی است که در پرتغال با هدف از میان بردن فاصله نسل ها اجرا می شود. در شهر پورتو در شمال این کشور ، شهروندان مسن برای استفاده از اینترنت تشویق می شوند. این به آنها امکان می دهد که با روشهای نوین آشنا شوند و از طرفی تنهایی و انزوا اجتماعی را به کناری بگذارند.

از بین بردن فاصله بین نسلها، ویا فاصله به اصطلاح دنیای دیجیتال، هدف این برنامه است. در پورتو دانش آموزان مسن عادات یک عمر زندگی شان را با شوق باورنکردنی تغییر می دهند. این کاربران بالای هفتاد سال از فیس بوک و ابزارهای مجازی دیگر استفاده می کنند.

این سالمندان در کلیسای شهر پورتو برای آموزش جمع می شوند. کلیسای شهر پورتو تنها محل امور معنوی نیست. بلکه هدف آن آنلاین کردن شهروندان سالخورده است.

یکی از شرکت کنندگان می گوید:“ایمیل فرستادن، استفاده از فیس بوک و ابزارهای دیگر مانند اسکایپ، به معنی کم کردن فاصله ها بین مردم است. به خصوص فاصله بین پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها با نوه نزدیکتر می شود.” دیگری می گوید:“نوه های من خیلی مایل بودند من اینترنت را یاد بگیرم. من چهار تا نوه دارم، بین 12 تا 15 ساله هستند. می خواهند به من یاد بدهند، می خواهند من یاد بگیرم اما صبر و حوصله ندارند. برای اینکه فکر می کنند من همه این چیز ها را باید از قبل بلد می بودم.”

یکی از زنان شرکت کننده در باره آموزش کامپیوتر می گوید:“شبها به جای تلویزیون، روی کامپیوتر اخبار یا ویدیو می بینم.”

usc.no.sapo.pt

قبایل جنگل های استوایی برزیل، ارتباط آنلاین

دولت برزیل با انجام یک پروژه، اینترنت را حتی به دورافتاده ترین مناطق تمام دنیا، به قبایل ساکن در یالت باهایا در این کشور رسانده است. حالا مردم بومی ساکن در جنگل های استوایی در همه سنین در این نقطه از کره زمین که به نظر می رسد در زمان ساکن شده است، به دنیای مدرن دسترسی دارند.

در این نقاط دورافتاده در برزیل ، زندگی قرن های قرن به یک شکل ادامه داشته و دارد، به غیر از یک چیز: کلاس آموزش کامپیوتر !

هدف، تلاش برای از بین بردن فاصله بسیار زیاد مکانی است. حالا با کمک فناوری، تارنمای “ایندوس آنلاین” قبایل بومی برزیل و جنگل های استوایی را با هم و با همه دنیا در ارتباط قرار می دهد.

یکی از گردانندگان این پروژه می گوید:“قبایل بومی برزیل توسط جمعیت اصلی به حاشیه رانده و مورد غفلت واقع شده اند. آنها دیده نمی شوند و یا فراموش شده اند. گویی به یک طبقه اجتماعی دیگر تعلق دارند. حالا این فناوری به آنها امکان می دهد به مردم برزیل و دنیا نشان دهند که هستند، چطور زندگی می کنند و واقعیت زندگی روزمره آنها چیست.” او معتقد است تاثیراین پروژه خیلی غیر منتظره نبوده است. برای اینکه آنها قبلا در باره اینترنت می دانستند، یا شنیده و یا دیده بودند. ولی امکان و فرصت استفاده از آن را نداشتند. یکی از زنان شرکت کنندگان در این کلاس ها می گوید:“ما به دنیا نشان می دهیم که چه مردمی هستیم، که وجود داریم. اینکه از این فناوری استفاده می کنیم. یاد می گیریم. می خواهیم به دنیا نشان دهیم هم از فناوری استفاده می کنیم و هم فرهنگمان را حفظ می کنیم.”

www.indiosonline.net

اینترنت تقریبا به همه جا و همه کس رسیده است. تجربه شما از ارتباط با اینترنت و فاصله ها در فناوری دیجیتال چیست؟ نظراتتان را از طریق شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

برنامه جهان دانش را می توانید از طریق تلویزیون، آنلاین و صفحه شبکه های اجتماعی ببینید.

www.facebook.com/learning.world

twitter.com/euronews_LW

twitter.com/euronews_lwpt

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکای لاتین؛ قطب جدید دنیای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان

نتیجه یک تحقیق جدید: استفاده از کامپیوتر بر اختلال نعوظ مردان تاثیر می‌گذارد

اِنویدیا از پردازنده گرافیکی بلک‌ول، قدرتمندترین تراشه جهان برای هوش مصنوعی رونمایی کرد