نخست وزیر دانمارک: باید هرچه سریعتر قوانین جدید مالیاتی اروپا اجرایی شوند

نخست وزیر دانمارک: باید هرچه سریعتر قوانین جدید مالیاتی اروپا اجرایی شوند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانمارک از ماه ژانویه بر مسند ریاست دوره ای اتحادیه اروپا تکیه زده است.

هل تورنینگ اشمیت، نخست وزیر سوسیال دموکراتی که بتازگی حزبش قدرت را در دانمارک بدست گرفته، یکی از معدود رهبران چپ گرای اروپایی است که در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به قدرت رسیده است.

با او گفتگویی انجام دادیم و نظر او را درباره بحران اقتصادی اروپا و تشکیل صندوق همبستگی مالی در این قاره جویا شدیم.

یورونیوز: قوانین جدید مالیاتی اروپا قرار شده تا راه حلی باشد اساسی برای حل بحران اقتصادی 26 کشور عضو اتحادیه با اینحال تا امروز بسیاری آنهارا غیر موثردانسته اند؟

هل تورنینگ اشمیت: ما بسیار دیر تصمیم به تشکیل اجرای چنین قوانینی گرفتیم. به همین دلیل باید هرچه سریعتر تمام تلاشمان را به کار بندیم تا هر کدام از کشورهای عضو آنرا تصویب و به اجرا در بیاورند. بحران بدهیها بار دیگر به همه یاد آوری می کند که باید هر کدام در کشور خودمان به فکر چاره برای حل آن باشیم. بی دلیل نیست که دانمارک که حتی در حوزه مالی منطقه یورو نیست سعی دارد تا هر چه سریعتر قوانین جدید مالیاتی را به تصویب برساند.

یورونیوز: اما می دانیم که تا امروز بسیاری از این قوانین حذف شده اند ویا تحت پوشش اصول معافیت های مالیاتی قرار گرفته اند و در این میان کمیسیون و دادگاه اروپا نقش پررنگی دارند. به نظر شما این مسائل ناامید کننده نیستند؟

هل تورنینگ اشمیت: مادر حال مذاکره ایم و پبیشرفتهایی هم حاصل شده است. خیلی زود است تا درباره این قوانین اظهار نظر کنیم. باید اصول مالیاتی را با مبانی اقتصادی کشورهای مختلف تطبیق داد و در نتیجه ثبات اقتصادی هر کدام از کشورها به ثبات یورو و پیشرفت اقتصادی اروپا کمک خواهد کرد. یورونیوز: نکات جدید زیادی در این پیمان وجود ندارد. کمیسیون اروپا می گوید 95 درصد قوانین مطرح شده پیش تر به اجرا در این قاره اجرا شده اند. پس چه نیازی به پیمانی جدید است. پیمانی که تصویب آن ریسک بالایی را می طلبد و در برخی از کشورها شاید چون دانمارک مورد همه پرسی قرار بگیرد؟

هل تورنینگ اشمیت: نباید امروز به بحث درباره اجرا و چند و چون این مساله بنشینیم. مسلما همه منتظر نتایج اولیه این قوانین می مانند و به همین دلیل هم دولت دانمارک قصد دارد تا هرچه سریعتر قوانین مندرج در پیمان مالیاتی را اجرایی کند. یورونیوز: در جریان آخرین جلسه اعضادی اتحادیه اروپا، نیکولا سارکوزی تلویحا بدلیل غیبت دانمارک در منطقه مالی یورو با طعنه کشورتان را نادیده گرفت. آیا دانمارک تحت الشعاع فرانسه و آلمان به فکر حل بحران مالی اروپا افتاده است؟

هل تورنینگ اشمیت: اولا نباید به هر آنچه که در رسانه ها می بینید یا می خوانید اعتماد کنید. ما بسیار خوشحالیم که اعضای اتحادیه اروپا مسئولیت خطیری را برای حل بحران به عهده گرفته اند. مردم اغلب می گویند مرکل تنهایی تصمیم می گیرد و یا روی خودش بیشترین حساب را باز کرده است. خوشحالم از اینکه بزرگترین اقتصاد اروپا مسئولیت بزرگی را برای حل بحران عهده دارشده است. نباید در اینباره فقط غرولند کنیم. باید همه از این بابت خوشحال باشیم.

یورونیوز: شما یکی از معدود رهبران چپ گرای در قدرت حال حاضر اروپا هستید و بحران مالی باعث شده تا بسیاری افزایش رشد تولیدی و اقتصادی را تنها عامل مبارزه با بحران بدانند. شما در 6 ماه ریاست اتحادیه می خواهید چه تدابیری برای حل بحران دارید؟

هل تورنینگ اشمیت: یکی از روشهای موثر مبارزه با بحران اشتغالزایی و کمک به رشد اقتصادی است وتنها بواسطه این عمل است که بازار نیز ضرر نخواهد کرد. بازار مشترک میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمک زیادی به اقتصاد کشورها تا امروز کرده است و باید با نوآوری در این بازار از یکسو و خلق صنایع و شغلهای جدید، مثلا در بخش انرژیهای جایگزین، اروپا را بسوی رشد اقتصادی نوین و کارا رهنمون کنیم.

یورنیوز: خوب این بیشتر وظیفه پارلمان اروپاست و شما تنها 6 ماه زمان دارید؟

یورونیوز: اولا سمت وسو و چند و چون کارها تعیین شده است که این اتفاق مبارکی است. قوانین جدید می تواند زندگی شهروندان را عوض کند. ما به عنوان رییس 6 ماهه اتحادیه سعی می کنیم تا به اروپا کمک کنیم. راه و روشی برای خروج از بحران وجود دارد، راه وروشی برای رشد نوین اقتصادی، رفاه و اشتغالزایی موجود است. برای اینکار باید بازارهای مشترک اروپایی را متحول کنیم.

یورونیوز: دانمارک به عنوان یکی از اعضای اتحادیه هنوز ملحق به سازمانهای مالی، دفاعی و قضایی اروپا نشده است. آیا در نظر دارید تا مساله بازگشت به این سازمانها را در کشور بررسی کنید؟

هل تورنینگ اشمیت: سعی داریم تا از نو دراینباره در دانمارک خصوصا درباره مسایل دفاعی و قضایی اروپا بحث و تبادل نظر کنیم. از سال 1992 تمام مسایل را از دور مرتبا بررسی کرده ام و به جرات می گویم که الحاق دانمارک به سازمانهای مالی، دفاعی و قضایی اروپا به نفع همه دانمارکیها خواهد بود. بزودی با مردم در اینباره صحبت کرده و شاید آنرا در آینده به همه پرسی عمومی بگذاریم.

یورونیوز: بیایید درباره یورو صحبت کنیم. در حالیکه اقتصاد دانمارک با اقتصاد اروپا گره خورده فکر نمی کنید حفظ کرون بجای یورو برای دور ماندن از بحران مالی اروپا تصوری است باطل؟

هل تورنینگ اشمیت: من سالهاست که یکی از موافقان الحاق کشورمان به واحد مالی یورو هستم و آنرا عامل ترقی اقتصاد کشورم می دانم. با این حال در حال حاضر فکر نمی کنم که ورود به چنین بحثی منطقی باشد. برای تبادل اقتصادی همواره کرون را به یورو تبدیل کرده ایم و همچنان به این حرکت ادامه می دهیم، بر این باورم که حفظ این حالت در این مرحله به اقتصاد دانمارک کمک می کند.

یورونیوز: سوالی درباره مجارستان، کمیسیون اروپا قصد دارد دولت مجارستان را بدلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا دادگاهی کند. آیا موافق انزوای مجارستان هستید؟ کمیسیون اروپا در اینباره با ابهام عمل کرده است و اعضای اتحادیه هم سکوت اختیار کرده اند.

هل تورنینگ اشمیت: انزوای یکی از اعضای اتحادیه اشتباهی است بزرگ. بهترین راه گفتگو با دولتمردان این کشور است. روش کمیسیون اروپا در انتقاد از کشوری که پیمانهای مشترک اتحادیه را نادیده می گیرد کاملا صحیح است. محافظت از اجرای تمام و کمال پیمانهای اروپایی وظیفه اصلی کمیسیون اروپاست. ما هم در جلسات متعددی که در این باره برگزار کرده ایم بارها موافقت اصولیمان را به تذکرو انتقاد از سوی کمیسیون اروپا اعلام کرده ایم.

یورنیوز: فکر می کنید که نهایتا دولت مجارستان به خواسته های کمیسیون اروپا تن درخواهد داد؟

هل تورنینگ اشمیت: قطعا، تمام کشورهای عضو تعهد کامل نسبت به قوانین و پیمانهایی که امضا کرده دارند. این مساله درباره تمام قوانین خصوصا قوانینی که اصول دموکراسی، چند صدایی و حقوق بشر در آن گنجانده شده صدق می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی در دانمارک؛ ساختمان قدیمی بورس کپنهاگ در میان شعله‌ها سوخت

ملکه پیشین دانمارک در دوره بازنشستگی به طراحی لباس و صحنه باله مشغول می‌شود

کشف اطلاعات تازه از زندگی قربانی مراسم آئینی در ۵ هزار سال پیش در دانمارک