شیلا، سفیر و مدافع حقوق بومیان برزیل

شیلا، سفیر و مدافع حقوق بومیان برزیل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیلا یک بومی برزیلی است که برای دفاع از حقوق بومیان این کشور به قلب لندن آمده تا مقابل بانک ملی توسعه برزیل در تظاهرات شرکت کند.

این سفیر مبارز و خستگی ناپذیر می گوید :“ما اینجا جلوی این بانک جمع شده ایم و خواستارعملکرد شفاف مسئولان آن هستیم. می خواهیم بدانیم نقش و دامنه فعالیت این بانک چیست. وقتی خود را حامی توسعه پایدار معرفی می کند چگونه است که از پروژه های شرکتهای بزرگ در آمازون حمایت می کند. پروژه هایی که بدون احترام به حقوق مردم بومی، زندگی آنها را خراب می کنند.”

شیلا ژورونا به اقصی نقاط دنیا سفر می کند تا افکار عمومی همه کشورها از وضع بومیان آمازون و فعالیتهایی که جنگلهای این منطقه را تهدید می کند، آگاه شوند.

او یکی از مخالفان پروژه سد “بلومونت” است. سومین سد بزرگ دنیا که باید روی رودخانه شینگو یکی از تقسیمات رود آمازون ساخته شود. در حاشیه رودخانه شینگو که طول آن به بیش از دو هزار کیلومتر می رسد 350 هزار نفر و از جمله پانزده هزار بومی زندگی می کنند.

شیلا می گوید :“اینجا مکانی است که می خواهند با خراب کردن این تپه، یک دیوار عظیم بنا کنند. دیواری که هفتاد متر ارتفاع و چهار کیلومتر طول خواهد داشت. رودخانه را می خواهند بند بیاورند. شینگو خانه ماست. هویت ما و نماد زندگی مردم این منطقه است. به لطف این رودخانه است که ما زنده ایم. اگر رودخانه خشک شود، همه فرهنگ مردم این منطقه هم با آن نابود می شود.”

شیلای 36 ساله، نماینده بومیان ژوروناست. او برای حمایت از آنها چند سال پیش تشکلی را بوجود آورده. او اهل روستای بائو ویستا در ایالت پاراست. او درمحیط کار احترام به جوامع بومی را نهادینه کرده و حالا سخنگوی سازمان متبوعش شده است.

فرانسیشکو برناردینو ژورونا کدخدای این روستا می گوید :“در نظر من شیلا سلحشوری است با یک سابقه مبارزه بیست ساله. من احترام زیادی برای او قایلم و می دانم که در حال نبردی عظیم است.”

با جاری شدن سیل در بالادست جنگل و خشک شدن رودخانه در پایین دست، سد بلومونت زندگی اعضای حداقل هشت قبیله ساکن در این منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در مورد دو قبیله، تاثیرات آن بشدت مخرب خواهد بود.

طبق قانون اساسی برزیل حق بهره برداری از زمینهای بومیان منحصرا به قبایل ساکن داده شده است و بنابر قوانین ملی و بین المللی اجرای هر گونه پروژه استخراج منابع در مناطق حافظت شده مستلزم مشورت با مردم محلی واخذ رضایت آنهاست.

ژوزینی نماینده قبیله آرارا در این زمینه می گوید:“تاحالا که مشورتی با ما نشده است. ما به برق نیازی نداریم. ما جنگلهایمان را می خواهیم تا به شکار برویم و برای خود غذا تهیه کنیم. در رودخانه ماهیگیری کنیم و تنمان را بشوییم. اینها نیازهای ماست. ما به انرژی آنها احتیاجی نداریم.”

تقاضاهایی که با منافع سازندگان این سد در تضاد است. ارالدو پی منتا فرماندار اوروآرا و مجری پروژه سد بلومونت در این باره می گوید :“هدف این پروژه تامین انرژی برزیل و خودکفایی و استقلال است. نه تنها استقلال در زمینه تامین انرژی بلکه در مورد توسعه صنعتی شمال کشور و ایالت پارا. ما تخمین زده ایم که این سد بتواند 11 هزار مگاوات برق تولید کند و از طریق تزریق در شبکه برق رسانی، انرژی مورد نیاز جنوب را هم تامین کند.”

شیلا در اینمورد می گوید :“ما به گفتگوهایی که برمبنای نیاز برزیل به انرژی بیشتر و لزوم احداث این سد استوار شده باشد، اعتقادی نداریم. منافع دیگری هم در احداث سد شینگو وجود دارد که در ارتباط مستقیم با منابع معدنی این منطقه غنی هستند.”

سازمانهای مدافع محیط زیست هم با این نظریه که پروژه های هیدروالکتریک از انرژی های بیشتر آلوده کننده دوری می کنند، و این نهایتا به نفع ساکنان است، موافق نیستند. آنها می گویند نزدیک سی درصد برق تولیدی توسط این سد در تولید آلومنیوم و دیگر آلاینده های صنعتی صادراتی بکار می رود و در خدمت مصرف کنندگان داخلی نخواهد بود.

اخیرا شیلا از همه ساکنان حاشیه رودخانه خواسته تا با بومیان متحد شوند. او در اینمورد می گوید :“ماهیگیران رودخانه شینگو، صیدهای خود را اینجا می فروشند. آنها هم مثل ما آسیب خواهند دید چرا که کارشان را که تمام عمر بدان اشتغال داشته اند، از دست خواهند داد. ما باید متحد شویم تا با هم از زندگی و سرزمینمان دفاع کنیم.”

آنتونیا هم مبارز دیگری است که خواسته شیلا را در این منطقه پی گیری می کند. در برنامه بعدی “زنان مبارز” بیشتر با او و فعالیتهایش آشنا خواهیم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«پنهان شدن» بولسونارو در سفارت مجارستان باعث احضار سفیر از سوی مقامات برزیل شد

کارناوال رقص سامبا در ریو دوژانیروی برزیل، فوریه ۲۰۲۴

ضرب طبل‌ها و رقص تن‌ها در کارناوال ۲۰۲۴ ریودوژانیروی برزیل