آموزش و یادگیری درحرکت و جابجایی

آموزش و یادگیری درحرکت و جابجایی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسیر از خانه تا مدرسه باید مسیر امن و راحتی باشد. ولی در مناطق دورافتاده و محروم فاصله و سختی این مسیر، باعث می شود بچه ها دیر به مدرسه برسند و یا از کلاس ها عقب بمانند.

در مناطق مختلف دنیا، برای حل این مشکل دست اندرکاران چاره هایی اندیشیده اند. در برنامه این هفته جهان دانش برای دیدن راه حل ها به برزیل، ویتنام و هند میرویم.

ویتنام ، با دوچرخه تا مدرسه

برای خانواده های فقیرویتنامی، شهریه وهزینه مدرسه ممکن است با کل درآمد یک ماه آنها برابر باشد. به همین دلیل بسیاری از بچه ها برای کمک به تامین مالی خانواده ترک تحصیل می کنند.

یک سازمان غیر دولتی به نام “کودکان ویتنام” تلاش می کند با کمک به خانواده ها و بچه ها، آمار ترک تحصیل به دلیل مشکلات اقتصادی را کاهش دهد.

این نهاد به بچه های فقیر، یتیم و بی خانمان دوچرخه میدهد تا خودشان را به مدرسه برسانند.

دوک یکی از این کودکان ویتنامی است. خانواده او خیلی فقیر هستند، او پدرش را از دست داده و مادرش معلول است و دست تنها از دو کودک نگه داری کند. یکی از آموزگاران مدرسه می گوید:“دوک قبلا برای رفتن به مدرسه دوچرخه نداشت. با کمک این نهاد حالا دوچرخه دارد. دوک همیشه به موقع به مدرسه می رسد. قبلا معمولا دیر می رسید. حضورش در مدرسه هم مرتب شده و دارد پیشرفت می کند.”

سازمان “کودکان ویتنام” سال 1998 تاسیس شد و برنامه دوچرخه رایگان را

از 8 سال پیش شروع کرد. آنها به بچه ها در زمینه مواد غذایی، پوشاک، مسکن و بهداشت کمک می کند. از سال 2003 تا به حال سازمان “کودکان ویتنام” به 1008 کودک فقیر دوچرخه داده است. این سازمان مصمم به ادامه این برنامه است و هدف آنها تسهیل رفت وآ مد بچه ها به مدرسه است.

برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

www.childrenofvietnam.orgبرزیل، تعلیم مغز در قطار

در سائو پولوی برزیل، دولت برای آموزش مردم در هنگام استفاده از مترو، داوطلبان آموزشگر را به زیر زمین فرستاده است. این داوطلبان در چارچوب برنامه ای به نام” شک ها را برطرف کنیم” کار می کنند.

پیر و جوان، با این برنامه یاد می گیرند چطور همزمان با استفاده از مترو، ظرفیت های ذهنیشان را بهبود بدهند.

راهروهای زیرگذر مترو سائو پولو در برزیل، یک نوع مدرسه است.

روزنه 3 میلیون نفربا مترو از این سو به آن سوی این کلان شهر می روند که در بین آنها عده زیادی دانش آموز و دانشجو وجود دارد.

از سال 2010 ، 6000 نفر از آموزش ریاضی و زبان پرتغالی این برنامه استفاده کرده اند.

آموزشگر این برنامه می گوید:“هدف این برنامه، تمرکز روی مسافران همیشگی مترو است. آنها از ما می خواهند کمکشان کنیم تا شک ها شان را از بین ببرند. در این ایستگاه، مشکلی که اکثرا متقاضیان به ما عنوان کردند، در ریاضی درصد گرفتن و معادله است.”

آنتونیو 44 ساله و کارگر صنعت راه آهن و امیلتون 74 ساله و بازنشسته از دانش آموزان این برنامه هستند. امیلتون همه چیز را به خاطر می آورد. ولی می خواهد در باره فشار جو بیشتر بداند. بنا به گفته امیلتون، یاد گرفتن هیچوقت تمامی ندارد.

هند، شتر سواری به مدرسه

ممکن است شتر سواری، راه امروزی و یا سریعی برای رسیدن به مقصد نباشد، ولی در ایالت چورو در هند یکی از مطمئن ترین راه ها است.

برای بعضی از کودکان این ایالت شتر، این کشتی صحرا، تنها وسیله نقلیه برای مدرسه رفتن است.

شهر سوجان گار در ایالت راجستان، 380 هزار نفر جمعیت دارد که 17 در صد آن زیر 6 سال هستند.

این شهر درمجاورت صحرا است و به همین دلیل مشکلات خاص خودش را دارد. فقدان تاسیسات شهری و جاده های بسیار نامناسب حمل و نقل و سفر یک مشکل بزرگ است و در نتیجه آن رفتن به مدرسه برای بچه ها را دشوار می کند.

برای حل این مشکل و کمک به بچه ها، دو نفر از مدیران مدارس این ناحیه، تصمصم به راه انداختن سرویس مدرسه با شتر کردند. سفر امن راحت و ارزان به مدرسه با شتر اولین بار سال 1972 شروع شد. در حال حاضر ، یک سرویس شتر برای 5 مدرسه در ناحیه سوجان گارا کار می کند.

بنا به گفته آموزگاران سرویس مدرسه با شتر، نقش مهمی در تشویق بچه ها برای آمدن به مدرسه دارد. این اتوبوس که بوسیله شتر حمل می شود به در خانه تک تک بچه های روستاها می رود و آنها را هر روز به مدرسه می آورد.

سرویس مدرسه با شتر با سرعت 30 کیلومتر در ساعت، بچه ها را از دورافتاده ترین روستا ها به مدرسه می آورد. سرویس مدرسه با شتر یک واگن دو طبقه است، و ظرفیت آن 80 نفر است. از آنجاییکه سوخت هم مصرف نمی کند، با محیط زیست سازگار است. تعداد دانش آموزان حاضر در مدرسه هم افزایش پیدا کرده وحالا 65 نفر است.

هزینه ساختن این واگن دو طبقه، حدود 700 روپیه هند است. یکی از مشکلات مهم تهیه و ساختن چرخ برای این اتوبوس بود. طایرهای اضافی و بلا استفاده هواپیما توسط شرکت ژوپیتر و دهلی تامین شد.

خانواده ها هم نگران امنیت فرزندانشان نیستند. یکی از مادران می گوید:“به عنوان یک مادر من نگران امنیت بچه هایم در مسیر مدرسه نیستم. چون اتوبوس شتر کاملا امن است. احتمال تصادف هم در مقایسه با وسایل دیگر حمل و نقل بسیار پایین است.”

همه اتوبوس مدرسه با شتر را دوست دارند. سرویسی که انحصارا و اختصاصا برای رساندن بچه ها به مدرسه ساخته شده است. مدرسه های دیگر این ناحیه نیز در حال تحقیق و بررسی برای استفاده از چنین روشی هستند.

جهان دانش همیشه مشتاق شنیدن تجربه های شما در این باره است.

نظرتان در صفحه شبکه های اجتماعی و تارنمای ما مطرح کنید.

برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

http://4award.nif.org.in

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اژدها سر رسید؛ تصاویری از حال و هوای سال نو در هانوی ویتنام

آمریکا و ویتنام نسبت به «استفاده از زور» در دریای جنوبی چین هشدار دادند

مقابله با نفوذ چین از طریق یک همسایه کمونیستی؛ بایدن با طرح شراکت جامع راهبردی به ویتنام سفر کرد