گفتگو با کمیسر کشاورزی و توسعه اروپا

گفتگو با کمیسر کشاورزی و توسعه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آینده تامین غذا در اروپا چه خواهد بود؟ فرای تولید مواد غذایی طبیعی و یا صنعتی، نگاه ما به آینده برای تولید مواد غذایی چگونه خواهد بود؟

برای پاسخ به این سوالها به سخن من این هفته نگاه کنید. داچان چیولو، کمیسر کشاورزی و توسعه در اروپا با ما خواهد بود. سلام ژوزفین هستم و اهل بلژیک. سوالی داشتم درباره پک، سیاست مشترک کشاورزی اروپا، پک پولهای زیادی را از اتحادیه دریافت می کند، پولها سریعا به حساب بزرگترین شرکتهای اروپایی واریز می شوند. سوال اینجاست نقش پک در کمک به کشاورزان کوچک و تعاونیهای روستایی چیست؟

آلکس تیلور: پک 40 درصد از بودجه اتحادیه چیزی در حدود 56 میلیارد یورو دریافت می کند. داچان چیولو: نزدیک به 40 درصد از بودجه اروپایی، مبلغ هنگفتی از نگاه اروپایی که البته در مقیاس ملی بسیار کم ارزش است. تنها بودجه ای که درصد مشارکت برابری بین اعضای اتحادیه می طلبد. یعنی این اعضا تصمیم گرفته اند بودجه واحدی را هر ساله برای پیشبرد سیاستهای مشترک در این قاره در نظر بگیرند. این بودجه به حساب کشاورزان واریز می شود تا اینکه شرکتهای بزرگ چند ملیتی آنرا دریافت کنند. کشاورزان کم درآمد و کوچک هم با اصلاحاتی که در حال انجام آن هستیم بخشی از بودجه شامل حالشان خواهد شد. شاید بیشتر از قبل چرا که در حال طراحی سیستمی برای ساده کردن پرداختها هستیم.

آلکس تیلور: ساختار پک سوال برانگیز است چرا که بسیاری از کشورها حاضر نیستند مستقیما به کشاورزان کمک کنند؟

داچان چیولو: حرف و حدیثها حول پک زیاد هستند چرا که پک تنها موضوع اقتصادی است که در آن سیاست واحد و مشترک اروپایی وجود دارد. امسال سیاستهای مشترک اروپایی، پک، 50 ساله می شود. دلیل وجودی پک حل نیازهای شهروندان و بحرانهای کشاورزی اروپاست. استفانی اهل بلژیک هستم. می خواهم بدانم آینده کشاورزی در اروپا چه خواهد بود. آیا توسعه پایدار یکی از سیاستهای اصلی اتحادیه است؟ نه تنها من بلکه بسیاری از اروپاییان درباره این مساله کنجکاو هستند؟

داچان چیولو: قطعا، هدف ما طرح اصلاحات در قلب پک می باشد. آینده کشاورزی در اروپا به توسعه پایدارمحصولات غذایی و مدیریت صحیح استفاده از منابع طبیعی می پردازد. اولویت اصلی تولید مواد غذایی برای شهروندان این قاره و خب به طبع صادرات آنها در جهان نیز مهم است. باید محصولات پرکیفیتی را به جهان صادر کنیم. باید توجه اساسی هم به خواست مشتریانی داشته باشیم که در خارج از اروپا زندگی می کنند. کشاورزی دراروپا نقش عمده ای در مدیریت منابع طبیعی، زمین، آبیاری و تنوع زیستی دارد. همچنین می خواهیم که به توسعه پایدار برسیم. خصوصا در محیطهای غیر شهری. چرا که کشاورزی یکی از مهمترین منابع درآمد در مناطق غیر شهری اروپاست.

ماری دوژو، بلژیکی، در مورد مواد غذایی که برچسب ارگانیک و یا طبیعی روی آن است آیا می توان مطمئن بود که این برچسبها بیان درستی از واقعیت است. متشکرم

آلکس تیلور: آیا اتحادیه اروپا کنترل کیفیت غذای روزانه مان را تامین می کند؟ داچان چیولو: کاملا، درکنار پک که به شیو های مختلف کشاورزی نظارت دارد، جان دالی همکارم در کنترل کیفیت محصولات غذایی در اروپا نیز بر این امر نظارت کامل دارد. امروز ما تمام مراحل تولید تا لحظه مصرف را کنترل می کنیم. با نهادهایی کار می کنیم که کاملا مستقل از نهادهای دولتی بر روی کیفیت تولید محصولات کشاورزی نظارت می کنند و دقت دارند تا مواد شیمیایی یا رنگهای غیر طبیعی در مواد غذایی بکار نروند. برای نظام مشترک کشاورزی اروپایی مهم اینست که محصولات سالم باشند و باکیفیت و هم چنین تحت نظام توسعه پایدار به عمل بیایند. این هدف اصلی است که کمیسیون اروپایی قصد انجام آن در اینده را دارد.

آریان ویلم از بلژیک هستم. اقای چیولو آیا فکری هم برای تامین زمینهای قابل کشت دارند. همه می دانیم که جمعیت جهان درحال افزایش است و تعداد زمینهای قابل کشت رو به کاهش، تا 10 سال آینده چگونه می توان نظامی را ایجاد کرد تا در قرنهای پیش رو اروپا با مشکل کمبود زمینهای زراعی مواجه نشود؟

داچان چیولو: زمین زراعی در اروپا سلاحی است دولبه از یکسو تامین غذای شهروندان و از سویی دیگر ممر مهم درآمد است. زمینهای زراعی یک ملک خصوصی ارزشمند است که در آن تنوع زیستی، کیفیت آب وخاک از اهمیت بالایی برخوردار است. ما هم در کمیسیون سعی در تدوین سیاستهای توسعه پایدار در این زمینه هستیم.

هم چنین سعی داریم با بسیاری از کشورهای جهان منجمله در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی تبادلات تجاری زیادی داشته باشیم تا محصولات اروپایی در خارج از مرزهای این قاره نیز به فروش برسند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهمیت «ذره خدا» در چیست؟

زندگی در فضا در گفتگو با جوان ترین فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی

جنبش زنان با سینه های برهنه از چه دفاع می کند؟