چرا محمد مراح قبلا دستگیر نشده بود؟

چرا محمد مراح قبلا دستگیر نشده بود؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز: چگونه ممکن است فرد افراط گرایی که مورد شناسایی نیروهای امنیتی است از حوزه نظارت خارج و مرتکب جرم شود بدون اینکه دستگیر شود؟ جیووانی ماجی، گزارشگر یورو نیوز این پرسش را با ژان فرانسوا داگوزان، کارشناس تروریسم و پژوهش گر ارشد بنیاد تحقیقات استراتژیک در فرانسه در میان نهاده است.

ژان فرانسوا داگوزان: “در مورد رویدادی از این دست، دو مسئله متفاوت مطرح است: یکی محدودیت های نیروی اطلاعاتی و امنیتی فرانسه است که نمی توانند هر فردی را که داوطلب جهاد است تعقیب کند؟ سفر به افغانستان و پاکستان، خود به خود جرم نیست.

دومین مسئله دارای ماهیت حقوقی است و آن اینکه باید تخلف از قانون صورت گرفته باشد. اگر فردی اعلام جهاد کند نقض قانون و به معنای ارتکاب جرم نیست. نمی توان فردی را به خاطر فکر کردن در مورد انجام کاری بازداشت کرد. مشکل بزرگ تشخیص احتمال ارتکاب جرم است به ویژه وقتی نشانه های آشکاری در مورد اینکه او در آستانه اقدام است وجود ندارد. و در این مورد ویژه، چیز قابل مشاهده ای وجود نداشت.

فراموش نکنید که از سال 1995 در فرانسه حمله تروریستی صورت نگرفته و مسئولان به وظایفشان خوب عمل کرده اند. مقامات مختلف امنیتی گفته اند که در سال، دو یا سه هسته تروریستی را نابود کرده اند و و این نشانه آنست که در کارشان موفق بوده اند.”

یورونیوز: القاعده رسما دارای ساختاری سازمان یافته بود. آیا در حال تغییر است و چگونه؟

داگوزان: “فکر باور ندارم که القاعده ساختار کامل و یکپارچه ای داشته باشد. فکر می کنم بیشتر شبیه هسته های خودمختاری هستند که به پیام ها واکنش نشان می دهند. همواره موقعیت و محیط، شرایط عملیات را دیکته می کرده و رهبران عملیات الزاما در محیط خود تجربه ای نداشته اند.

اکنون سلول های تروریستی، بسیار کوچک و شبیه یک خانواده اند. می بینید که در مورد این فرد، خود او و احتمالا برادرش بوده است. چگونه می توان به درون یک خانواده نفوذ کرد؟ فوق العاده مشکل است.

نوعی از موقعیت وجود دارد که آمریکایی ها آنرا “گرگ تنها” می گویند و آن موقعیت فردی است که یکه و تنها تصمیم می گیرد و دست به عمل می زند. توجه داشته باشید که ادعا های القاعده همواره اتفاقاتی است که اول رخ می دهد و بعد آنها ادعایی روی آن سوار می کنند، حتی با تاخیر زیاد. به همین خاطر ما ناگزیریم به این ارزیابی برسیم که حمله واقعا توسط یک جهادگر القاعده صورت گرفته است.”

یورونیوز: محمد مراح انبار بزرگی از اسلحه داشت، خرید تفنگ در فرانسه آسان است؟

داگوزان: “این یک مسئله جدی است و طی ده سال گذشته شرایط بدتر هم شده است. در داخل شهر و در حومه آن دسترسی به سلاح ممکن است، به ویژه کلاشنیکوف و تفنگ دستی. این واقعا گسترش هم یافته است. تجارت غیر قانونی سلاح کوچک، از منطقه بالکان و جنگ های یوگوسلاوی نشات گرفته و شبکه های آنها نیز بسیار سازمان یافته اند. با چند صد یورو می توانید یک تفنگ بخرید. ما در موقعیتی هستیم که برای ارتکاب حتی جرایم کوچک، دسترسی به سلاح آسان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند

جزئیات حمله پاریس؛ تحقیقات آلمان و فرانسه در مورد چاقوکشی آرمان رجب‌پور و قصور روانپزشکی

افشای هویت عامل حمله مرگبار در پاریس؛ «آرمان رجب‌پور میاندوآب» کیست؟