زنان، برپادارندگان و نگهبانان صلح اند

زنان، برپادارندگان و نگهبانان صلح اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میشل باشله رئیس جمهور سابق شیلی، از سال 2011 میلادی به عنوان معاون اول دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی نهاد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در این سازمان برگزیده شد. او مدافع تقویت دسترسی زنان به منابع مطمئن انرژی به ویژه در کشورهای درحال توسعه است. یعنی جایی که زنان از تبعیض های گسترده اقتصادی و اجتماعی رنج می برند. این اولین نکته ای است که یورو نیوز در مصاحبه ای با او در میان گذارد.

یورونیوز: گذشته از همه قول ها و تعهدات مالی، چگونه می توان در زندگی روزمره این گونه زنان تغییری واقعی ایجاد کرد؟

میشل باشله: “این زنان کارهای زیادی بدون دریافت دستمزد انجام می دهند، به ویژه برای جمع آوری هیزم جهت تامین انرژی مورد نیاز خانه از جمله برای آشپزی و تامین گرما و روشنایی. آنها در این راه وقت زیادی را صرف می کنند که می توانند برای آموزش بهتر و فعالیت های تولیدی شان ذخیره کنند.” یورونیوز: چه نیازی به امضای یک یادداشت تفاهم بین نهاد توانمند سازی زنان سازمان ملل و اتحادیه اروپا بود، در شرایطی که همکاری های قبلی وجود داشته است؟ آیا در سال 2012 زمینه های خاص همکاری ایجاد می شود و آیا می توانید یک مثال عملی در زمینه همکاری های بیشتر بزنید؟

میشل باشله: “ما در گذشته همکاری هایی داشته ایم اما نیاز به گسترش این رابطه برای جهانی شدن و بسط طرح هاست و نه فقط اجرای جداگانه پروژه ها. البته هر کسی می تواند با مراجعه به هریک از دفاتر و نمایندگی های سازمان ملل، ماموریت اجرای طرحی را بگیرد، ولی ما چیزی بیش از این می خواهیم. ما می خواهیم زنان بتوانند مثلا در عرصه سیاست و حکومت در بطن فعالیت ها جایی داشته باشند و یا در طرح های مربوط به توسعه اقتصادی، مشخص باشد که نقش زنان چیست و چه منابعی به زنان اختصاص می یابد.”

یورونیوز: و این آیا به معنای دریافت پول بیشتر هم هست؟ زیرا شما می خواستید در سال اول مسئولیت تان منابع مالی برای این کار را ابتدا به پانصد میلیون یورو و سپس به دو برابر برسانید. آیا در سال اول موفق به این کار شدید؟

میشل باشله: “ما برای امسال قصد جمع آوری 300 میلیون دلار کمک مالی داشتیم که تا کنون برای 235 میلیون دلار موفق شده ایم و باید این کار را ادامه دهیم. البته ما به پول خیلی بیشتری نیاز داریم اما 300 میلیون را هدف گرفته ایم چون می دانیم که شرایط دشواری است. بزرگترین کمک کنندگان ما کشورهای اروپایی مانند اسپانیا هستند که آنها نیز در موقعیت دشوار مالی قرار دارند. کشورهای اروپای شمالی البته شرکای بسیار خوبی هستند و این کار را ادامه می دهند.

یورونیوز: و نه ایالات متحده آمریکا؟

میشل باشله: “آمریکا مقداری کمک مالی می کند اما بزرگترین کمک کننده نیست. کمک های استرالیا بسیار مهم است و نیز ژاپن، و کره جنوبی.”

یورونیوز: به این ترتیب آیا خوش بین هستید؟

میشل باشله: “نه نه، این کار بهتری است که انجام می دهیم ولی کافی نیست. ما به پول بیشتری نیاز داریم. به این فکر کنید که هفت میلیارد انسان روی زمین زندگی می کنند که سه و نیم میلیارد نفر آنان زن هستند اما هفتاد درصد آنها در فقر به سر می برند.”

یورونیوز: فکر می کنید که جنبش بهار عرب از جانب احزاب افراط گرایی که طالب قوانین شریعت اسلامی هستند، مورد تهدید است؟ نقش زنان در این جنبش دمکراتیک مهم چیست؟”

میشل باشله: همه ما جنبش بهار عرب را فرصت بسیار مهمی برای پیشرفت زنان در دست یابی به حقوقشان می بینیم. در مورد همه کشورها نمی توان به یکسان سخن گفت زیرا موقعیت های بسیار متفاوتی دارند.

در تونس، از بعد از انتخابات، 26 درصد مردمی که در تصمیم گیری شرکت می کنند، زنان هستند. ما ترجیح می دادیم بیش از 30 درصد باشند اما این هم بسیار خوب است. حتی از برخی کشورهای اروپایی بهتر است. اما از سوی دیگر اگر به مصر نگاه کنید این میزان بسیار پایین است: تنها 8/1 درصد انتخاب شدگان زن هستند. ما باید با احزاب سیاسی و رهبران مذهبی بیشتر کار کنیم. ما توانسته ایم که در نقاط بسیاری از جهان کارهای خوبی در این زمینه انجام دهیم.”

یورونیوز: درباره صحبت با رهبران مذهبی، اجازه بدهید به گوشه دیگری از جهان یعنی آمریکای لاتین برویم. جایی که تضاد و تقابل زیادی به چشم می خورد. از یک سو در کشورهایی چون برزیل، کوستاریکا و آرژانتین زنان بسیاری را در قدرت می بینیم، اما همزمان اعمال خشونت علیه زنان و مرگ و میر ناشی از سقط جنین غیر قانونی نیز بسیار زیاد است. گفتگو با رهبران کلیسای کاتولیک در این مناطق چگونه پیش می رود؟

میشل باشله: “مانند گفتگو با با تمام رهبران جهان است: جستجوی زمینه ای که بتوان در مورد پیشرفت حقوق زنان و تضمین دسترسی آنان به خدمات مربوط به سلامت جنسی شان سخن گفت و این که چگونه می توان از داشتن حق تنظیم خانواده برای آنها مطمئن شد. اگر نگاهی به مرگ و میر مادران در جهان بیاندازیم می بینیم که با وجود انواع مراقبت های ویژه هنگام تولد کودک، هر دقیقه یک زن جان خود را از دست می دهد.”

یورونیوز: بله، ولی برای نمونه دیلما روسف رئیس جمهور برزیل خود را ملزم می دانست که گام در آن منطقه بگذارد، اما به خاطر فشار کلیسای کاتولیک…

میشل باشله: “بله، ولی ما نیاز داریم که با آن ها کار کنیم و نشان دهیم که جهت گیری ادیان چقدر برای حفظ جان مردم مهم است. ما باید این طور فکر کنیم که این به نفع زندگی مردم است. برای مثال: امروزه در جهان 260 میلیون نفر زن و دختر در جهان نیازمند دسترسی به امکانات پیشگیری از بارداری هستند در حالی که چنین دسترسی موجود نیست. می توانم به شما اطمینان بدهم که اگر قادر باشیم امکانات تنظیم خانواده و پیش گیری از بارداری در اختیار آنها قرار دهیم، می توانیم به طور جدی مانع مرگ و میر مادران شویم.”

یورونیوز: این زمینه ای است که شما به دلیل مطالعات پزشکی تان آنرا خوب می شناسید. اما فکر می کنم که شما مطالعات نظامی نیز دارید و پیش از ریاست جمهوری، وزیر دفاع شیلی بودید. خوانده ام که شما می خواهید شیلی زنان پلیس، زنان حافظ صلح و زنان بیشتری به عنوان میانجی گران صلح داشته باشد. آیا باور دارید که زنان سلاح در دست، می توانند در زمینه مبارزه با خشونت و جنگ به طرزی متفاوت عمل کنند؟

میشل باشله: “بله من باور دارم، اما شواهد روشنی نیز در این زمینه وجود دارد. برای نمونه من باور دارم که زنان سازندگان صلح و نگاهبانان صلح هستند و دیده ام که در بسیاری از موقعیت های بین المللی زنان می توانند عقلانیت و صلح را در بحث ها جاری سازند. در بسیاری از نقاط جهان، متاسفانه به زنان به عنوان شهروندان درجه دوم و سوم نگاه می شود. اما دیدن زنان در قدرت، سلاح برکف، و در نقش کارآفرینان، رهبران سیاسی، روسای جمهوری کشورها و از این قبیل، حس توانایی، حمایت و امیدواری به زنان می دهد.”

یورونیوز: به هرحال و با استثنا دانستن کشورهای اروپای شمالی، کمتر از 25 درصد زنان در حکومت ها، پارلمان ها و حتی به عنوان مدیران اجرایی در بخش خصوصی حضور دارند. آیا به سهمیه بندی اعتقاد دارید؟

میشل باشله: “بله، کاملا. اول از همه مسئله مشارکت سیاسی بزرگترین شکاف در تمام اهداف مربوط به حقوق زنان است. این فقط به این معنا نیست که “بله ما نیاز داریم که زنان هم باشند!” بلکه ما ناچاریم که زنان را به خاطر ارزش آفرینی متفاوتشان داشته باشیم. زیرا زمانی که اقتصاددانان و بازرگانان درباره بهبود وضع اقتصادی می اندیشند، یکی از مسائل اساسی، ضرورت تنوع، ایده های جدید و خلاقیت است. اگر شما به زنان و مردان و مردم مناطق مختلف جهان امکان مشارکت بدهید، نتایج بهتری خواهید گرفت.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ به دلیل «مسمومیت»؛ برادرزاده پابلو نرودا پس از ۵۰ سال به پرسش‌های بی‌پاسخ جواب می‌دهد

«نه»؛ رای قاطع مردم شیلی به قانون اساسی جدید

کسل‌‌‌‌کننده ترین آدم‌های دنیا چه افرادی هستند؟