تاثیر برگزاری جام فوتبال ملت‏های اروپا بر اقتصاد اوکراین

تاثیر برگزاری جام فوتبال ملت‏های اروپا بر اقتصاد اوکراین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین به همراه لهستان، یکی از دو میزبان مسابقات جام فوتبال ملت های اروپا در سال 2012، برای مسابقات آماده می شود. ساخت دو ورزشگاه جدید، چهار پایانه در فرودگاه، هتل ها و جاده های جدید، میلیاردها یورو برای این کشور هزینه به دنبال داشته است. بانک ملی اوکراین هم مجموعه ای از سکه ها ی طلا و نقره برای یادبود مسابقات ضرب کرده است.

سوالی که مطرح می شود این است که اوکراین چه در آمدی از جام 2012 خواهد داشت؟ به عبارت دیگر برگزاری مسابقات چه تاثیری بر اقتصاد این کشور می تواند داشته باشد؟

دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود دارد. عده ای معتقدند با وجود سرمایه گذاری های دولتی نمی توان انتظار داشت که مسابقات درآمد چندانی برای این کشور داشته باشد.

آوکسانا کوزیاکیو، مدیر اجرایی موسسه پژوهش های اقتصادی و مشاوره سیاسی، از کسانی است که خیلی خوش بین نیست. به نظر او به علت عدم وجود سرمایه گذاری های خصوصی، برگزاری مسابقات در اوکراین تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور نخواهد داشت.

به زعم گروهی دیگر، نباید تنها روی اثرات کوتاه مدت متمرکز شد. سرمایه گذاری برای ساخت استادیوم های جدید ورزشی در کنار توجه ویژه به جاذبه های گردشگری و بخش حمل و نقل اوکراین باعث شده است، این موارد مورد عنایت بخش مالی قرار بگیرند. در واقع برگزاری مسابقات جام ملتهای اروپا در اوکراین بهانه ای به دست داده است تا هزینه بیشتری برای بازسازی برخی بناها در این شهر اختصاص داده شود.

هرچه باشد، خوش بینان و بدبینان در یک مورد اتفاق نظر دارند. اثرات دراز مدت این مسابقات تجربه بسیار جالبی خواهد بود. همچنین فرصتی دست می دهد برای معرفی جاذبه های توریستی و تجاری اوکراین به سرمایه گذاران اروپایی.

آندری استپانوف یکی ازمقامات اصلی اداره بازرسی بین المللی شرکت مشاور دولوآت است. این شرکت حامی مالی اوکراینی جام ملتها ی 2012 است. به گفته وی صرف این هزینها از تاثیرات مثبت برگزاری جام 2012 بر اقتصاد اوکراین است.

البته نباید در مورد در آمدهای کوتاه مدت انتظار معجزه داشت. ولادیمیر گونچاروف، مدیر منطقه ای شرکت دولوآت است. به نظر او محاسبه دقیق سود حاصل از فروش یادگاری ها، به عنوان در آمد کوتاه مدت ممکن نیست.

رویکرد دیگری نیز نسبت به تاثیر برگزاری جام ملتها بر اقتصاد اوکراین وجوددارد. گروهی هستند که این مسئله را به صورت یک طرح در معرفی اوکراین به سایر کشورهای جهان می بینند.

در خوش بینانه ترین حالت اوکراین حدود یک میلیارد یورو در آمد خواهد داشت. این در حالی است که حدود چهار میلیارد یورو، معادل سی و پنج میلیارد گرونای اوکراین هزینه کرده است.

آنچه مسلم است این است که نمی توان ادعا کرد طی یک ماه مسابقات موفقیت مالی چشمگیری عاید اوکراین شود. چیزی که مهم است این است که میزبانی اوکراین چه نقشی برمعرفی این کشور به سایر کشورها و تصویرش در دید عمومی خواهد داشت؛ چیزی که با معیارهای مالی قابل اندازه گیری نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورو۲۰۲۰؛ خطر از بیخ گوش کریستین اریکسن گذشت؛ دانمارک نخستین بازی خود را باخت

بروکسل از شهرهای برگزار کننده مسابقات یورو۲۰۲۰ کنار گذاشته شد

گفتگو با چزاره پراندلی، سرمربی ایتالیا