فرهنگ و سنن قزاق های روسیه

فرهنگ و سنن قزاق های روسیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قصد داریم با حیرت انگیزترین جنبه های زندگی در بزرگ ترین کشور دنیا آشنا شویم. در این برنامه به احیای فرهنگ و سنت های کازاک ها Cossacks یا قزاق های جنوب روسیه می برد.

شهر” پی تی گورسک” در جنوب روسیه است و شهرتش را مدیون چشمه های آب معدنی اش است. از زمانهای قدیم، خیابانهای این شهر شاهد حضور سربازان قزاق بوده است. امروزه، فرهنگ قومی بومی این قزاقها درمناطق مختلف روسیه به چشم می خورد.

به گفته یکی از سرداران قزاق در آثار لئو تولستوی، قزاقها کسانی هستند که روسیه را ساخته اند. آنها همیشه در نقش سلحشوران و دلاورانی ظاهر شده اند که مرزهای روسیه را گسترش داده و از آن حمایت کرده اند. مردم همیشه ازدیدن قزاقها خوشحال می شوند و فریاد شادی سر می دهند.

قزاق های روسیه خود را حافظان مناطق پر آشوب قفقازشمالی می دانند. آنها درعین حال مردمی آرام و صلح طلبند و ادعای فتح و تسخیر جایی را ندارند.

کازاک ها که تا پایان حکومت تزارها، در ارتش امپراتوری روسیه سلحشوری ها می کردند، پس از پیروزی کمونیسم، چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

قزاق ها

  • ظهور قزاق ها به قرن های چهاردهم و پانزدهم میلادی می رسد. مناطق قزاق نشین امپراطوری روسیه از خودمختاری اجتماعی گسترده ای برخوردار بودند و به صورت مناطق حائل در مرزهای روسیه عمل می کردند که طی جنگ داخلی روسیه به مراکزی برای جنبش های ضد بلشویکی موسوم به “سفیدها“ تبدیل شدند.
  • در سرشماری سال ۲۰۱۰، قزاق ها قومیت به حساب آمده اند و به این صورت شناسایی شده اند. رهبران قزاق ها شمار قزاق های بومی را بین ۲٫۵ تا ۴ میلیون نفر تخمین می زنند.

بعد از به قدرت رسیدن بلشویکها، شرایط این قهرمانان تغییر کرد. بلشویکها سعی کردند آنها را که نمادی از مقاومت مردمی برای آزادی بودند، قلع و قمع کنند.

برخی از قزاق ها به سیبری تبعید شدند؛ غیورترها جان باختند. کسانی که باقی ماندند، عهد کردند تا سنت اسلاف و سبک زندگی پیشینیانشان را از طریق رقص و آوازهای محلی زنده نگه دارند. رقص قزاق ها بیننده را به وجد می آورد. نمی توان آن را دید و نسبت به شور و خروشِ حرکات موجود در آن بی تفاوت بود.

در این منطقه مدارسی هستند که در آنها نسل جدیدی از قزاق ها پرورش می یابند. در این مدارس کلاسها و آموزشهای ویژه برای کودکانی وجود دارد که والدینشان مایل هستند تا آنها را با فرهنگ و ارزشهای قزاق ها آشنا نگاه دارند.

برنامه آموزشی این مدارس شامل آشنایی با تاریخ قزاق ها، آموزشهای اولیه نظامی و شرکت اجباری در مراسم مذهبی کلیسا است. عقاید مذهبی مومنین قزاق عمیقاً تحت تاثیر دین ارتدوکس است. شعار آنها “ ایمان، تزار و سرزمین پدری” است. این شعار حکایت از اهمیت ایمان نزد آنها دارد. برای آنها ایمان نبض و کانون انسان است و بدون آن هیچ چیز ممکن نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سافرانبلو شهری در ترکیه با خانه‌های افسانه‌ای عثمانی که در آن طلای سرخ به وفور رشد می‌کند

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید

ترمیم خانه‌های قدیمی و بام‌های گالی‌پوش برای تقویت گردشگری در ژاپن