نخست وزیر اوکراین آزادی بیان در کشورش را بی نقص دانست

نخست وزیر اوکراین آزادی بیان در کشورش را بی نقص دانست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتقاد های جدی غرب نسبت به وضعیت حقوق بشر در اوکراین، سیستم قضایی، فساد و وضعیت مخالفان سیاسی و در راس آنها رسانه ای شدن وضعیت جسمانی یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق و دربند این کشور، آنهم در آستانه برگزاری جام ملتهای اروپا دراوکراین از جمله مسائلی هستند که سرجیو کانتونه خبرنگار یورونیوز در کی یف با میکولا آزاروف نخست وزیر این کشور مطرح کرده است.

یورونیوز: آقای نخست وزیر به یورونیوز خوش آمدید. نگرانی های زیادی در سطح اتحادیه اروپا بویژه در مورد حاکمیت قانون در اوکراین وجود دارد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، اوکراین را به یک دیکتاتوری تشبیه کرده و رژیم آنرا مشابه رژیم بلاروس دانسته. در این مورد چه نظری دارید؟

میکولا آزاروف: “فکر می کنم یک اقامت چند روزه یا بیشتر در اوکراین، برای هر کسی کافی باشد تا مطمئن شود که در این کشور نه تنها دیکتاتوری وجود ندارد بلکه از سرکوب و فشار سیاسی هم خبری نیست. احزاب سیاسی دمکراتیکی در اوکراین فعالیت دارند و بعضی از آنها در پارلمان نماینده دارند و بعضی هم ندارند. آزادی بیان در اوکراین در بالاترین شکل ممکن وجود دارد. به شخصه معتقدم نظر خانم مرکل از نقطه نظر سیاسی نادرست است و موضع او به بهبود روابط دوجانبه بین آلمان و اوکراین و در سطح بالاتر بین اتحادیه اروپا و اوکراین کمکی نمی کند.”

یورونیوز: فکر نمی کنید که باید برای خروج اوکراین از این شرایط که بن بستی را در رابطه این کشور با شرکای غربی بوجود آورده، راهی پیدا کرد؟

میکولا آزاروف:“تیموشنکو بدلیل عقاید سیاسی اش محکوم نشده است. محکومیت او بدلیل جعل یک سند دولتی موسوم به “دستورالعمل دولت اوکراین” است. همین سند جعلی موجب یک عقد قرارداد گازی نامطلوب و مضر توسط او و زیر دستانش با روسیه شد. اکنون اوکراین برای گاز باید تقریبا دوبرابر بیشتر بپردازد، نرخی که در مقایسه با قیمت میانگین اروپا بالاتر است.”

یورونیوز: به هرحال یعنی شما فکر می کنید که سران اتحادیه اروپا بر مبنای اطلاعات غلطی که درباره وضعیت اوکراین دریافت کرده اند، به چنین جمع بندی ای رسیده اند؟

میکولا آزاروف:“من فقط یک سئوال ساده درباره عملکرد تیموشنکو طرح کردم. آیا تصمیم اتخاذ شده درباره او سیاسی بود یا کیفری؟ مایلم حقوقدانان محترم اروپایی به این سئوال پاسخ دهند.”

یورونیوز: آنها جواب خود را داده اند و گفته اند که دادگاه یولیا تیموشنکو سیاسی بوده. غربیها معتقدند که دولت اوکراین و گروه در قدرت فعلی، او را برای رهبری اپوزیسیون ناخوشایند می داند و قصد حذف تیموشنکو را دارد؟

میکولا آزاروف:“مایلم تا دوباره به جوی که در مورد این پرونده ایجاد شده بپردازم. تعجب می کنم اگر رهبران اروپایی اطلاعات دقیقی در مورد این پرونده داشته باشند. اما آمادگی داریم تا اطلاعات مورد نظر آنها را تهیه کنیم. این یک واقعیت انکارناپذیر است، بنابراین یک سئوال وجود دارد: آیا تحقیقات بعمل آمده از او با انگیزه ای سیاسی صورت گرفت یا این او بود که با عملکرد خود موجب شد تا اوکراین چنین مبلغ هنگفتی ضرر کند؟”

یورونیوز:آقای نخست وزیر درک می کنم ولی فکر نمی کنید که فقدان اعتماد نسبت به سیستم قضایی اوکراین چه در داخل و چه در خارج هم یک واقعیت است؟

میکولا آزاروف:“به همین دلیل ما برای اصلاح سیستم قضایی خود دست بکار شده ایم. آیین دادرسی کیفری جدید اوکراین که به مرحله اجرا در خواهد آمد دربرگیرنده حقوق شهروندی است. درست به همین دلیل است که ما یک نبرد جدی علیه فساد را آغاز کرده ایم. البته مبارزه با فساد را اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم از دو سال پیش در دستور کار قرار داده بودیم. می دانید مبارزه با فساد وظیفه ای بسیار دشوار است. ما مشکلات را می بینیم و سعی در برچیدن قوانینی که برای اقتصاد مانع ایجاد می کنند، داریم و حداکثر تلاش خود را می کنیم تا جو سرمایه گذاری در اوکراین بهبود یابد و در این راه موفق خواهیم شد.”

یورونیوز: آیا شما اجازه خواهید داد تا تیموشنکو برای درمان به خارج برود و با این کار بقیه اروپا را شگفت زده می کنید؟

میکولا آزاروف:” اجازه دهید تندتر از وقایع حرکت نکنیم. هم اکنون او تحت درمان قرار دارد و نتایخ آزمایشات مشخص خواهد کرد که آیا او به کمکهای پزشکی ویژه ای نیاز دارد یا خیر. سپس اگر پزشکان مسئول و صاحبنظران به این نتیجه رسیدند که اعزام او به خارج لازم است و نمی توان نیازهای درمانی او را در داخل کشور تامین کرد و این امکانات در خارج وجود دارد، در آنوقت فقط مسئولان اوکراین با در نظر گرفتن این شرایط و بر مبنای سیاستهای بشردوستانه می توانند این احتمال را بررسی کند. با این وجود اتخاذ چنین تصمیمی هم نیازمند اعمال تغییرات در قوانین و مقررات است.”

یورونیوز: آقای نخست وزیر سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راه دشوار اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به زرادخانه اوکراین

تهدید آخرالزمانی روسیه در جنگ احتمالی با ناتو: پچ‌پچ کردن‌های غرب بی‌نهایت خطرناک است

سومین راننده کامیون اوکراینی در پی مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی با لهستان درگذشت