رقابت های یوروویژن: پشت پرده آرا و امتیازات

 رقابت های یوروویژن: پشت پرده آرا و امتیازات
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رقابت های موسیقی و ترانه یوروویژن این هفته در باکو پایتخت آذربایجان و برنده پیشین این مسابقات جریان دارد. مرحله نیمه نهایی این رقابت ها در دو بخش در روزهای سه شنبه 22 و پنجشنبه 24 ماه مه برگزار می شود. در آستانه رقابت های نهایی، یورونیوز نگاهی نزدیک دارد به امتیازاتی که کشورها در تاریخ این مسابقات به یکدیگر داده اند.

رقابت های یوروویژن معمولا بدون اتهاماتی درباره سیاسی بودن آرا و امتیازات و یا حمایت های گروهی نبوده است. برای نمونه این مسئله که گروه های وابسته به کشورهای همسایه و یا دارای مشترکات و علایق فرهنگی و سیاسی نزدیک به هم، امتیازات بیشتری به همدیگر می دهند تا به کشورهایی با سلایق متفاوت و در سوی دیگر قاره اروپا.

چه کسی به چه کسی بیشترین رای را می دهد؟

بیشترین وابستگی های منفعت آمیز در یوروویژن مربوط به یونان و قبرس است. در فاصله سال های 1975 تا 2003 ، هرگاه هر دو کشور در مرحله مشابهی شرکت داشتند بیشترین امتیازات را به هم داده اند. سال گذشته در مرحله قبل از نیمه نهایی میانگین آنچه یونان به قبرس داد 9.7 امتیاز بود و متقابلا 10.7 امتیاز نیز دریافت کرد. در حالی که در همان فاصله زمانی و در 19 مرحله ای که ترکیه و قبرس با هم در رقابت ها شرکت داشته اند، هیچ امتیازی از هم دریافت نکرده اند. در اینجا تفاوت های تاریخی و سیاسی با توجه به اینکه ترکیه هنوز قبرس را به رسمیت نمی شناسد، دخالت داشته اند.

یک نمونه دیگر اینکه بین سال های 1975 تا 2003، گروه های وابسته به پنج کشور دانمارک، استونی، ایسلند، لیتوانی و نروژ بیشترین امتیازات را به گروه سوئد دادند. و یا به نحو مشابهی، کشورهای استونی، سوئد و نروژ بیشترین همکاری ها را با فنلاند داشته اند. در یک رویکرد دیگر بیشترین طرفداران گروه دانمارک را در بین ایسلندی ها، نروژی ها، سوئدی ها و شهروندان لتونی و استونی می توان دید. این بدان معناست که یک “بلوک رای وایکینگ ها“ شامل کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای حاشیه بالتیک شکل گرفته است.

ظهور این پدیده ها، نتایج مشخصی نیز داشته است. از سال 2004 به جز آلمان که در سال 2010 برنده شد، برندگان دیگر سال ها از میان یکی از سه بلوک وایکینگ (فنلاند در سال 2006 و نروژ در سال 2009)، بلوک ورشو (اوکراین در سال 2004، روسیه در سال 2008 و آذربایجان در سال 2011) و بلوک بالکان (یونان در سال 2005 و صربستان در سال 2007) بوده اند.

مطالعه در مورد این بلوک بندی ها نشان می دهد که تاثیرات جدی بر تصمیم گیری ها در مورد برخی نتایج داشته است. ادعایی که برگزارکنندگان یوروویژن آن را بی اساس می دانند و رد می کنند. این حقیقتی است که کشورهای غیر وابسته به بلوک بندی ها نیز برنده می شوند (مانند آلمان در سال 2010)، اما تعلق به یک بلوک بسیار کمک کننده است و هرچه تعداد کشورهای آن بلوک بیشتر باشد نتایج بهتر است.

می توان در درجه نخست بر یک نکته انگشت نهاد و آن این که اگر مایلید در رقابت های یوروویژن برنده شوید، مردم سراسر اروپا باید موسیقی و ترانه شما را بپسندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غول دنیای ارزهای دیجیتال به ۲۵ سال زندان محکوم شد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند