فرهنگ اروپایی و سینما

فرهنگ اروپایی و سینما
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سلام من کریس برنز هستم به برنامه بیست و پنج ثانیه خوش آمدید.
در این برنامه ما با خبرسازان ارتباط برقرار کرده و به قلب موضوع می رویم. اما توجه داشته باشید تنها 25 ثانیه برای هر پاسخ زمان داریم.

ژان مونه یکی از بنیان گذاران اتحادیه اروپا روزی گفته بود: “اگر قرار بود اروپا را از نو بسازیم، باید از فرهنگ شروع می کردیم.”

در حالی که اتحادیه اروپا دوران سخت بحران اقتصادی را طی می کند، می توان این سئوال را مطرح کرد که آیا عدم وجود یک فرهنگ مشترک نقشی را در نبود اتحاد بین کشورهای اروپایی ایفا می کند؟

گر اروپایی ها می توانستند در مقابل فیلم ها وموسقی هایی که بر پایه یک فرهنگ مشترک ساخته بودند با یکدیگر بخندند و یا بگریند آیا این موضوع می توانست به ایجاد یک هویت مشترک اروپایی کمک کند؟

تاثیر فرهنگ هالیوودی و آمریکایی آیا مانعی برای به وجود آمدن یک فرهنگ مشترک اروپایی است؟

آیا باید در این مورد یک سهمیه اروپایی را ایجاد و سوبسید بیشتری را در نظر گرفت؟

به عنوان مثال اتحادیه اروپا به سالن های کوچک سینما برای مجهز شدن به وسایل دیجیتالی کمک کند به شرط آنکه این سالن ها فیلم های اروپایی را پخش کنند.

آیا دولتهای اروپایی باید دخالت بیشتری در امور فرهنگی داشته باشند و یا اینکه تکامل فرهنگ معاصر را به حال خود رها کرده و اجازه بدهند که آن با ریتم بازار و انتخاب خود مصرف کنندگان تحول یابد؟ امروز مهمان این شماره بیست و پنج ثانیه، ادوارد واین تراپ از شهر کن فرانسه با ما ارتباط برقرار کرده است. آقای واین تراپ نماینده رویداد موسوم به “دو هفته کارگردانان” است که همزمان با جشنواره کن هر سال برگزار می شود.
آقای واین تراپ همچنین منتقد سابق فیلم در روزنامه لیبراسیون بوده و هم اکنون وبلاگی به نام سینوک را در این روزنامه را اداره می کند.

از دفتر یورونیوز در بروکسل ژولیت دورت مسئول بخش سینمایی “بوزآر سینما” در دانشگاه هنرهای زیبای بروکسل نیز همراه ما است. خانم دورت از مدیران قدیمی شرکت “والونی بروکسل ایمج” بود که در اشاعه و ترویج فیلم های بلژیکی به زبان فرانسه نقش مهمی داشت.

و در پارلمان اروپا در بروکسل نیز مایکل بارتولومیو، مدیر قدیمی شرکت آمریکایی موشن پیکچر را همراهمان داریم وی اکنون مشاور در امور ارتباطات است.

و اینک سئوال برای همه اما از ادوارد شروع می کنیم، آیا با نظر ژان مونه موافقید که گفته اگر قرار بود اروپا را دوباره بسازیم باید از فرهنگ آغاز می کردیم؟

ادوارد واین تراپ : بله واقعیت این است که برای داشتن گفتمان مشترک باید از فرهنگ آغاز کرد کاری که امروز با سینما می کنیم سینما ابزاری امروزی و مهم برای فرهنگ و فرهنگ سازی به شمار می رود.

کریس برنز: بسیار خوب، ژولیت، سینما شاید قدرتمندترین عامل در کمک به اشاعه فرهنگ مشترک باشد شما با این نظر موافقید؟

ژولیت دورت : بله موافقم و به نظر من نظر ژان مونه درست بوده. اروپا باید به فرهنگ، سینما و آموزش بپردازد و توجه بیشتری به این زمینه ها داشته باشد.

کریس برنز:اما این فرهنگ مشترک امروز بیشتر به سینمای آمریکا شباهت دارد نه؟ مایکل؟

مایکل بارتولومیو : امروزه متاسفانه آمریکایی ها بیش از 85 درصد در آمد فروش فیلم در اروپا را به خود اختصاص داده اند و اروپایی ها برای فروش فیلم های خود در آنسوی مرزها مشکلات زیادی دارند.

کریس برنز: حالا ادوارد، چگونه می توان این مشکل را حل کرد ؟

ادوارد واین تراپ : بسیار دشوار است برای اینکه یکی از مشکلات اساسی تعدد و تفاوت زبان ها در اروپا است و سینما با زبان سر وکار دارد. و اگر برای حل این مشکل تنها فیلم های زبان انگلیسی تولید کنیم نتیجه ای نخواهد داد و ما برای حل مسئله یک راه حل دقیقی نداریم.

کریس برنز: ژولیت شما راه حلی دارید، آیا گذاردن زیر نویس برای فیلم ها یک راه حل واقعی به شمار می آید و یا اینکه احتیاج به عوامل دیگری داریم؟ آیا مواردی هست که در جریان ترجمه از بین برود، مانند طنز؟

ژولیت دورت : همان طور که می دانید شش درصد فیلم های تولیدی در اروپا به دیگر کشور های اروپایی صادر می شوند معنایش این است که هنوز راه حلی برای این مشکل پیدا نکرده ایم اما تصور می کنم که اگر اروپا در بخش فرهنگ، سینما و آموزش سرمایه گذاری کند، این امر می تواند به ما کمک کند.

کریس برنز: بسیار خوب از مایکل می پرسم: شما متولد بریتانیا هستید اما یک نماینده صنعت سینمای آمریکا بودید، چگونه می توان این بولدوزر هالیوود را متوقف کرد؟ با سوبسید و یا سهمیه بندی؟

مایکل بارتولومیو : سئوال پیچیده ای است اما فکر می کنم که سوبسید برای سینمای اروپا بسیار حیاتی است، به بیان ساده پول کافی در اختیار نیست و سهمیه بندی مورد دیگری است، ما نمی توانیم در مورد چیزی که مردم تمایل دارند در سینما ببینند قانونی وضع کنیم، و نمیتوان مردم را اجبار به دیدن فیلمی کرد که صرفا فرانسوی و یا آلمانی است.

کریس برنز: ادوارد شما چه فکر می کنید؟

ادوارد واین تراپ : به نظر من راه حل از کشوری به کشور دیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال در فرانسه جایی که مردم زیادی فیلم های فرانسوی تماشا می کنند راهکارها با کشوری مثل آلمان تفاوت دارد. فکر می کنم فیلم هایی مثل “لمس ناشدنی ها” The Intouchables موفقیت بزرگی در تمام کشورهایی که آنرا پخش کردند داشت بنابر این مشکل ممکن است که در خود فیلمها نهفته باشد و نه در سوبسید یا موارد دیگر.

کریس برنز: ژولیت مشکل اصلی خود فیلم ها هستند؟

ژولیت دورت : ما در اروپا سیستم تولید ستاره نداریم، در سطح کشورها این سیستم را داریم و بحث هویت ملی. بسیار دشوار است بتوانیم راه حلی بیابیم اما اروپا با توزیع فیلمها در کشورهای دیگر می تواند کمک کند.

کریس برنز: برنامه به پایان خود نزدیک می شود اما تمایل دارم از شما بپرسم مایکل و همینطور از همه فکر می کنید که یک فرهنگ مشترک اروپایی می تواند کمکی برای حل بحران امروزه اروپا باشد؟

مایکل بارتولومیو: چیزی که امروز اروپا به آن محتاج است داشتن سیستم توزیع مناسب فیلم است سیستمی که بتواند به راحتی از مرزها عبور کند و تا زمانی که این امر تحقق نیابد فیلم های آمریکایی به سلطه خود ادامه داده و کماکان 85 درصد بازار را در اختیار خواهند داشت.
دیگر آنکه ما به پول بیشتری برای دوبله و زیرنویس فیلمها احتیاج داریم که اتحادیه اروپا می تواند با برنامه های مختلف فرهنگی خود، در این مورد کمک بزرگی به شمار آید.

کریس برنز: ژولیت آیا می توان بحران بزرگی همچون بحران امروز اروپا را با یک فرهنگ مشترک حل کرد؟

ژولیت دورت : بله فکر می کنم اما یک فرهنگ مشترک اروپایی بر پایه هویت ملی. مطمانا راه های زیادی وجود دارد و من موافق اصلاح سیستم توزیع فیلمها در سطح اروپا نیز هستم و قسمتی از راه حل را تشکیل می دهد.

کریس برنز: سخن آخر را به ادوارد وامی گذاریم، امسال در بخش “دو هفته کارگردانان” فیلم های آمریکایی زیادی وجود دارد. یک فرهنگ مشترک قادر به حل بحرانی بزرگ مانند بحران امروز خواهد بود؟

ادوارد واین تراپ : من مطمئنم اگر دولتمردان اروپایی می دانستند که در سینمای یونان موجی جدید و بسیار جالب وجود دارد این موضوع می توانست دید آنها را نسبت به یونان عوض کند، به عنوان مثال می توان گفت که یونان یکی از مدرن ترین صنعتهای سینمایی اروپا را در اختیار دارد.

کریس برنز: استدلال بسیار جالبی بود متشکرم.
ممنون ادوارد، خیلی ممنون از همه. وقت ما به پایان رسیده ودر انتها از ادوارد واین تراپ از ژولیت دورت و همچنین از مایکل بارتولومیو تشکر می کنم.
من کریس برنز هستم تا دیداری دیگر در بیست و پنج ثانیه.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان و موافقان اتحادیه اروپا چه بیمها و امیدی دارند؟

چرا با وجود کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای فقیر، مهاجران اقتصادی راهی اروپا می شوند؟

ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی برای طرفین خواهد داشت؟